Bedrijventerrein A1
Projectnaam | A1 Bedrijvenpark Deventer | ||
Portefeuillehouder | T. Walder | ||
Rapportagedatum | 29 november 2023 | ||
Basisinformatie Project | |||
Zuidelijk van de A1 en gelegen tussen de N348, het dorp Epse en de spoorlijn Deventer-Zutphen ligt de locatie voor de vestiging van het nieuwe bedrijventerrein: A1 Bedrijvenpark Deventer. Het totale projectgebied is ongeveer 120 ha. groot, waarvan 60 ha. netto uitgeefbaar is voor de vestiging van bedrijven om daarmee een belangrijke impuls te geven aan de economische groei en de werkgelegenheid in Deventer. Het terrein heeft hoge duurzaamheidsdoelstellingen. Zo is de maximale milieucategorie 3.2, wat betekent dat bedrijven uitgedaagd worden om te innoveren om zich te kunnen vestigen op A1 Bedrijvenpark. Vanaf de start is gekozen om het A1 Bedrijvenpark aardgasloos te maken. Dit vergt vernieuwende manieren van bouwen en het inrichten van bedrijfsprocessen. Zo zijn er twee windmolens direct aangesloten op het terrein en er is een LNG-tankstation gerealiseerd. Daarnaast wordt er samen met de Provincie, netwerkbeheer, OostNL en de exploitant van de windturbines onderzoek gedaan naar de haalbaarheid van een smart energy hub. De eerste fase van dit onderzoek wordt eind 2023 afgerond. De huidige netcongestie maakt de noodzaak voor een alternatieve energievoorziening zoals een energy hub nog meer zichtbaar. We merken dat de netcongestie een steeds groter probleem wordt voor de kavelkopers. Ze hebben geen zekerheid over hun energievoorziening via het reguliere netwerk van Liander en alternatieve voorzieningen zijn nog niet concreet genoeg en brengen extra kosten met zich mee. Met name de grotere kavels met relatief veel stroomgebruik hebben hier last van. Het Nederlandse waterstofproject DREAMH2AUL is officieel gestart. Het project omvat de ontwikkeling en het testen van twee 44-tons waterstof-elektrische vrachtwagens en het toevoegen van een waterstof-vulpunt aan het Total Energies multifuel tankstation op het A1 Bedrijvenpark Deventer. De waterstof die geleverd wordt bij dit tankstation zal uitsluitend groen zijn. De planning is dat in Q4 2024 zowel het vulpunt als de testlocatie voor vrachtwagens operationeel zullen zijn. De vergunningaanvraag hiervoor loopt. | |||
Besluitvorming | |||
Samenvatting van de bestuurlijke besluitvorming omtrent A1 BP: - Bestuurlijke besluitvorming Bestemmingsplan, exploitatieplan, beeldkwaliteitsplan en grondexploitatie (Raad, november 2009); | |||
Projectfase | Realisatiefase | ||
Stand van zaken | |||
Uitgifte Westelijk deel Uitgifte Oostelijk deel Tussen Sligro en Reshare was op het oostelijk deel van het bedrijventerrein nog een kavel gereserveerd voor voorzieningen met betrekking tot de smart energy hub. Inmiddels is duidelijk dat deze kavel hiervoor niet nodig is. Reshare heeft aangegeven belangstelling te hebben voor deze kavel t.b.v. een duurzame uitbreiding van hun activiteiten op deze locatie en heeft daarvoor in dit afgelopen kwartaal een reserveringsovereenkomst getekend. Bouwrijp, en woonrijpmaken Netcongestie Aansluiting N348 | |||
Voortgang | |||
Scope | Op koers | ||
---|---|---|---|
Uitvoering vind plaats binnen gestelde kaders. | |||
Financiën | Op koers | ||
A1 Bedrijvenpark is een verlieslatende grondexploitatie. De verliesvoorziening voor A1 Bedrijvenpark is met de vaststelling van de jaarrekening 2022 verlaagd naar € 19,4 miljoen. In het Meerjaren Perspectief Grondzaken bij de jaarrekening is een nadere toelichting op dit resultaat gegeven. Binnen de projectgroep zijn de uitgangspunten en de ramingen in de grondexploitatie opnieuw tegen het licht gehouden. Op dit moment is er geen aanleiding om de prognoses van de grondexploitatie bij te stellen. | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Afwijking investering? | Nee | ||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Op koers | ||
In aanloop naar de actualisatie grondexploitaties Jaarrekening 2022 is er een hertaxatie van de kavels uitgevraagd. Daaruit is een minimale en maximale prijs p/m2 voortgekomen. Daaruit blijkt dat de grondwaarde gestegen is, zelfs als we de minimale grondprijs hanteren. Op basis van de taxatie zijn de grondprijzen naar boven bijgesteld. Hierdoor is het resultaat van de grondexploitatie verbeterd, maar neemt ook het risico toe omdat niet zeker is of de grond ook voor die prijs verkocht zal worden. In de risicoreservering is rekening gehouden met conjunctuurgevoeligheid. Dit is opgenomen door rekening te houden met de mogelijkheid dat opbrengsten kunnen dalen of dat vertraging optreedt in tempo van de uitgifte op de midden-lange termijn. Daarnaast is ook een risicoreservering aangehouden m.b.t. de taxatiewaarde of te wel kunnen de kavels verkocht worden voor de getaxeerde waarden? Verder is een risicoreservering opgenomen vanwege mogelijke vertraging door congesties. De totale risicoreservering kwam bij de jaarrekening daarmee op € 3 mln. Bij de vaststelling van de jaarrekening is het risico van de netcongestie geraamd op een impact van € 4,5 mln. (op basis van 3 jaar vertraging). Het is op dit moment erg lastig om alle gevolgen te overzien welke financiële impact een netcongestie op de kaveluitgifte kan hebben. We merken echter steeds meer dat de fasering van de kavels onder druk komt te staan. Een belangrijke oorzaak hiervan is de netcongestie. Mogelijk worden kavels daardoor later verkocht worden dan nu is voorzien en is vastgelegd in de grondexploitatie. Naast renteverlies betekent dat bijvoorbeeld ook extra plankosten omdat de looptijd van het project in dat geval toeneemt. In de aankomende maanden zal duidelijker worden welke financiële gevolgen de netcongestie voor de gemeente kan hebben en hoe groot de kans is dat deze situatie zich voordoet. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
zie boven | |||
Afwijking totaalplanning? | Op koers | ||
Planning op hoofdlijnen: Uitgifte laatste kavel ‘Oost’: 2023; | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
In de afgelopen periode zijn hier geen verdere ontwikkelingen geweest. | |||
Overige informatie |