In dit programma gaat het om de relatie van de gemeente met de inwoner en de manier waarop Deventer bestuurd wordt.
Het gemeentebestuur wordt gevormd door de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders. De raad is de vertegenwoordiging van de inwoners van Deventer. Ze bestaat uit 37 raadsleden en geeft richting aan het beleid en controleert de uitvoering daarvan. Het dagelijks bestuur van de gemeente is belegd bij het college van B&W. Binnen de door de raad gestelde kaders geeft het college uitvoering aan het beleid.
De gemeente heeft vele taken. De rol die ze aanneemt loopt uiteen van reguleren (vergunningen verlenen en handhaven), uitvoeren, regisseren in netwerkverbanden, stimuleren of faciliteren (subsidies) tot loslaten, wanneer particuliere initiatieven de overheid niet nodig hebben. We nodigen inwoners en organisaties actief uit om mee te denken en initiatief te nemen.
Onze dienstverlening sluit aan op de vraag van inwoners en ondernemers. Producten en diensten zijn toegankelijk, met transparante procedures, korte doorlooptijden en heldere antwoorden door kundige en vriendelijke medewerkers. We bieden advies als er meer ondersteuning nodig is. We werken aan passende regels: we kijken welke regels belemmerend werken, onnodige regelgeving wordt losgelaten. De komende jaren willen we voor inwoners en ondernemers de regie op de eigen gegevens verbeteren.
Inwoners en ondernemers kiezen zelf het contactkanaal met de gemeente. Veel dienstverlening is digitaal beschikbaar, maar sommige vragen lenen zich niet voor digitale afhandeling. Bovendien heeft een deel van onze inwoners moeite met digitale dienstverlening. Daarom zijn alle contactkanalen (balie, telefoon, email, social media, whatsapp en digitaal) van groot belang, houden we deze kanalen maximaal open en kiest de inwoner zélf zijn contactkanaal: de omnichannel strategie. Dit is niet alleen klantvriendelijk, het is tevens (kosten)efficiënt, omdat het herstelkosten in de vorm van informatieloops, onnodig contact, klachten en bezwaar helpt voorkomen.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - We werken aan partnerschappen en subsidieverwerving
We willen Deventer zodanig positioneren in (boven) regionale samenwerkingen dat dit ten goede komt aan de ambities en opgaven waar Deventer voor staat én Deventer (nog) beter te positioneren op nationale en internationale schaal. Gelijktijdig met het versterken van deze samenwerkingen zetten we in om succesvolle aanvragen te doen voor subsidies.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Duurzaam Deventer
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Levendig Deventer
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
In 2022 hebben we input gegeven voor de Regionale agenda. In 2023 geven we uitvoering aan de projecten en acties die voor Deventer gelden. Dit doen we samen met gemeenten, provincies en waterschappen, het bedrijfsleven en het onderwijs.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
In 2022 hebben we input gegeven voor de Regionale agenda. In 2023 geven we uitvoering aan de projecten en acties die voor Deventer gelden. Dit doen we samen met gemeenten, provincies en waterschappen, het bedrijfsleven en het onderwijs.Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
De provincies krijgen een steeds belangrijkere rol in de uitvoering van landelijke opgaven. Het versterken van de relatie met de provincie, zowel op ambtelijk als op bestuurlijk niveau, is daarom essentieel. Door het netwerk binnen G40 en VNG te versterken en gebruik te maken van de kennis die daar aanwezig is, kunnen we invloed uitoefenen op landelijk beleid en snel inspelen op nieuwe ontwikkelingen.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
De provincies krijgen een steeds belangrijkere rol in de uitvoering van landelijke opgaven. Het versterken van de relatie met de provincie, zowel op ambtelijk als op bestuurlijk niveau, is daarom essentieel. Door het netwerk binnen G40 en VNG te versterken en gebruik te maken van de kennis die daar aanwezig is, kunnen we invloed uitoefenen op landelijk beleid en snel inspelen op nieuwe ontwikkelingen.Historie
Historie
Doelstelling - We streven naar een (meer) participerende samenleving
Participatie en een modern samenspel tussen overheid en samenleving versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde. We willen de kennis en ervaring van inwoners en ondernemers goed benutten.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - We leveren gastvrije dienstverlening die voldoet aan de landelijke BurgerServiceCode
Onze dienstverlening sluit aan op de vraag van inwoners en ondernemers. Producten en diensten zijn toegankelijk, met transparante procedures, korte doorlooptijden en heldere antwoorden door kundige en vriendelijke medewerkers. We hanteren hiervoor de kwaliteitsnormen uit de landelijke BurgerServiceCode.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Soort afwijking | |
---|---|---|---|
Implementatie Burgerzakenmodules en vervanging zaaksysteem | 0.2 Burgerzaken | Budgetoverheveling | |
Via de vereniging Dimpact nemen we het zaaksysteem e-Suite en de Burgerzakenmodules af. Beide systemen worden vervangen, daarvoor hebben we budget beschikbaar. De burgerzakenmodules zijn in 2022 en 2023 vrijwel allemaal geïmplementeerd. Van het incidentele budget van €222.000 is €209.000 besteed. Voor de vervanging van zaaksysteem e-Suite (inclusief archiefsysteem) is een budget van €1.026.000 beschikbaar. Omdat ontwikkeling van het nieuwe platform meer tijd vereist, hevelen we een bedrag van €930.000 over naar 2024. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Aanpassing businesscase vervanging zaaksysteem (Beyond 2023) | 0.2 Burgerzaken | Herschikking | |
Binnen Dimpact werken gemeenten samen om dienstverlening aan inwoners en bedrijven te verbeteren en te vernieuwen. Zo zijn we enkele jaren geleden gestart met de vervanging van zaaksysteem e-Suite via het Dimpact-project Beyond23. Uit de geactualiseerde businesscase van Beyond 2023 blijkt dat de kosten voor de ontwikkeling van het nieuwe platform hoger uitkomen dan eerder voorzien. Doordat de Dimpact-gemeenten landelijk koploper zijn in het toepassen van common ground-architectuurprincipes kan minder gebruik gemaakt worden van standaarden. Voor Deventer leidt dit tot eenmalige extra kosten van €90.000, voor Olst Wijhe en Raalte beide €21.000. Dekking kan worden gevonden in een verwacht eenmalig voordeel van de exploitatiekosten in de DOWR-samenwerking op programma Bedrijfsvoering. De kosten voor Raalte en Olst Wijhe worden doorbelast aan deze gemeenten. Dekking: Dekking vanuit ander programma | |||
Informatiepunten Digitale Overheid | 0.2 Burgerzaken | Overige afwijking | |
Vanaf 2023 ontvangt de gemeente Deventer een specifieke uitkering van het Rijk voor de IDO's: Informatiepunt Digitale Overheid. Bij een IDO kunnen inwoners terecht voor hulp bij hun contact met de digitale overheid. Een groot deel van dit budget wordt als subsidie verstrekt aan de Bibliotheek Deventer, die hiervoor meerdere informatiepunten inricht. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Verhoging formatie team Publiekscontacten voor paspoortenpiek | 0.2 Burgerzaken | Heroverweging | |
In 2014 is de geldigheid van paspoorten en identiteitsbewijzen verhoogd van 5 jaar naar 10 jaar. Daardoor zal het aantal aanvragen de komende jaren sterk toenemen ten opzichte van de afgelopen jaren. De verwachte hogere legesopbrengst voor deze 'paspoortenpiek' is reeds verwerkt in de meerjarenbegroting 2024-2027. Voor de afhandeling van deze aanvragen wordt de formatie voor de vakgroep Burgerzaken binnen team Publiekscontacten met 3,5 fte aangepast. De kosten hiervoor worden gedekt door de reeds begrote extra legesinkomsten. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Jongerenparticipatie | 0.1 Bestuur | Budgetoverheveling | |
Voor jongerenparticipatie is €30.000 beschikbaar gesteld. Nu het Participatiebeleid is vastgesteld zal jongerenparticipatie verder uitgewerkt worden. Dit zal in 2024 vorm krijgen, daarom het voorstel om het budget over te hevelen. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Eenmalig budget participatie | 0.2 Burgerzaken | Budgetoverheveling | |
Het eenmalige budget voor participatieprojecten binnen deze collegeperiode is in 2023 deels besteed. Voorstel is om het restant van €84.300 over te hevelen voor projecten in 2024. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Woo eenmalig budget | 0.1 Bestuur | Budgetoverheveling | |
Voor de Wet open overheid (Woo) krijgen we vanuit het Rijk een structureel budget voor nieuwe taken en enkele jaren een incidenteel budget voor ondersteuning van de implementatie. Een deel van het eenmalige budget voor 2023 ad €100.000 stellen we voor om over te hevelen naar 2024. Op dit moment zijn we bezig met de implementatie van anonimiseringssoftware. In 2024 gaan we onder andere aan de slag met een publicatieplatform en e-mailarchivering, waarvoor budget benodigd is. Zie ook de Openbaarheidsparagraaf in de Begroting 2024. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Toekomstvisie Deventer 2040 | 0.1 Bestuur | Budgetoverheveling | |
Voor het opstellen van de toekomstvisie Deventer 2040 is enkele jaren geleden €60.000 toegekend. Dit bedrag is al enkele keren overgeheveld omdat het traject nog niet gestart is. Naar verwachting is er begin 2024 meer bekend over het traject, daarom wordt voorgesteld het bedrag over te hevelen. Voorstel is daarnaast om het budget Toekomstvisie 2040 van €40.000 op programma Bedrijfsvoering samen te voegen tot één budget. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Kosten burgemeester en wethouders | 0.1 Bestuur | Autonome afwijking | |
De kosten voor burgemeester en wethouders komen circa €85.000 hoger uit dan begroot. De belangrijkste verklaringen zijn langer doorlopende wachtgeldverplichtingen (€22.000), hogere kosten voor representatie (€43.000) en lidmaatschappen (€20.000). De wachtgeldverplichtingen en een deel van de representatiekosten betreffen incidentele posten, waaronder afscheidsrecepties van wethouders. De helft van de kosten heeft een structureel karakter. In 2023 kunnen de uitgaven naar verwachting worden gedekt door de lagere kosten voor de wethouderspensioenen die in de tweede kwartaalrapportage is gemeld. Dekking: Dekking (nog) niet van toepassing | |||
Technische wijziging | 9.0 Meerdere | Overige afwijking | |
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. Dekking: Dekking binnen eigen programma |
Exploitatie | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 9.152 | 2.584 | 11.736 | -1.005 | 10.730 |
Baten | 1.289 | 65 | 1.354 | -197 | 1.157 |
Saldo | -7.863 | -2.519 | -10.382 | 809 | -9.573 |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen x €1.000)
Onderwerp | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Aanpassing businesscase vervanging zaaksysteem (Beyond 2023) | Lasten | 132 | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|---|---|---|---|---|---|
Implementatie Burgerzakenmodules en vervanging zaaksysteem | Lasten | -930 | 930 | 0 | 0 | 0 |
Jongerenparticipatie | Lasten | -30 | 30 | 0 | 0 | 0 |
Eenmalig budget participatie | Lasten | -84 | 84 | 0 | 0 | 0 |
Woo eenmalig budget | Lasten | -100 | 100 | 0 | 0 | 0 |
Informatiepunten Digitale Overheid | Lasten | 98 | 98 | 98 | 98 | 98 |
Toekomstvisie Deventer 2040 | Lasten | -60 | 100 | 0 | 0 | 0 |
Technische wijziging | Lasten | -31 | -31 | -31 | -31 | -38 |
Totaal lasten | -1.005 | 1.311 | 67 | 67 | 60 | |
Aanpassing businesscase vervanging zaaksysteem (Beyond 2023) | Baten | 42 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Implementatie Burgerzakenmodules en vervanging zaaksysteem | Baten | -337 | 337 | 0 | 0 | 0 |
Informatiepunten Digitale Overheid | Baten | 98 | 98 | 98 | 98 | 98 |
Totaal baten | -197 | 435 | 98 | 98 | 98 | |
Saldo | 807 | -875 | 31 | 31 | 38 |
Reserves | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting | 0 | 75 | 75 | 6 | 80 |
Putting | 60 | 850 | 910 | -174 | 736 |
Saldo | 60 | 775 | 835 | -180 | 655 |
Voorzieningen | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven | 325 | 0 | 325 | 0 | 325 |
Inkomsten | 405 | 0 | 405 | 0 | 405 |
Saldo | 80 | 0 | 80 | 0 | 80 |
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
---|---|---|---|---|---|
Burger en bestuur | Meerjarenbegroting 2023-2026 | 9.153 | 1.289 | -7.864 | |
3e kwartaalrapportage 2022 | 1.295 | 7 | -1.288 | ||
4e kwartaalrapportage 2022 | 219 | 0 | -219 | ||
Donatie voor hulp aardbeving | 100 | -100 | |||
1e kwartaalrapportage 2023 | 435 | 29 | -406 | ||
Ambtelijke wijziging | -1 | 1 | |||
2e kwartaalrapportage 2023 | 535 | 29 | -506 | ||
Totaal programma | 11.736 | 1.354 | -10.382 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Burger en bestuur | Meerjarenbegroting 2023-2026 | 0 | 60 | 60 | |
3e kwartaalrapportage 2022 | -427 | 114 | 541 | ||
4e kwartaalrapportage 2022 | 0 | 158 | 158 | ||
1e kwartaalrapportage 2023 | 0 | 150 | 150 | ||
Ambtelijke wijziging | 427 | 427 | 0 | ||
2e kwartaalrapportage 2023 | 75 | 0 | -75 | ||
Totaal programma | 75 | 909 | 834 | ||
Voorzieningen (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Burger en bestuur | Meerjarenbegroting 2023-2026 | 325 | 405 | 80 | |
Totaal programma | 325 | 405 | 80 |