Verbindend kader Sociaal domein
We hebben een verbindend kader sociaal domein 2019-2022 vastgesteld waarin de ambities van het college, doelstellingen, overzicht en planning in het sociale domein in kaart zijn gebracht voor de komende jaren. Deze agenda houden we gezamenlijk met de raad actueel. Zo zorgen we in het sociale domein voor samenhang en verbinding.
Transformatieopgave
Het sociaal domein staat er in Deventer goed voor. Toch blijft het zaak om vol in te blijven zetten op transformatie. Investeren in preventie blijft de sleutel om te voorkomen dat mensen zwaardere zorg of ondersteuning nodig hebben. We blijven inspelen op de veranderende samenleving, mogelijkheden op innovatie en om passende ondersteuning en begeleiding van mensen naar werk ook op langere termijn goed, toegankelijk en betaalbaar te houden. Dit doen we door binnen de programma’s afzonderlijk onze doelen en resultaten te benoemen en realiseren, maar ook door een nauwe samenwerking tussen de programma’s. Zo werken we nadrukkelijk samen aan het initiatief ‘voorzieningen in de buurt’, aanpak dak- en thuisloosheid jongeren, wijkgericht werken en nog diverse andere initiatieven.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Inburgering
Inburgeringsplichtigen leren zo snel mogelijk de Nederlandse taal op het voor hen hoogst haalbare niveau en gaan volwaardig aan de Nederlandse samenleving deelnemen, bij voorkeur door middel van betaald werk.Relatie met strategisch doel: Oog voor elkaar en Samenwerken en samen leven.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Toelichting
Historie
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
De taakstelling van 122 in de 1e helft van 2023 is behaald. De taakstelling voor de 2e helft van 2023 is echter fors gestegen (157). Alle inspanningen zijn erop gericht ook nu wordt aan de taakstelling te voldoen maar dit is nog niet gegarandeerd.Doelstelling - Sport en beweging
Samen sporten maakt sterk. We versterken het georganiseerd sporten bij verenigingen, als belangrijke sociale en sportieve basis
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
IDoelstelling - Schuldhulpverlening
Iedere inwoner met een laag (besteedbaar) inkomen of schulden weet welke ondersteuning de gemeente kan bieden en ontvangt deze.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Historie
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
Nog te vroeg in het jaar om hier een conclusie aan te verbinden.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
Nog te vroeg in het jaar om hier een conclusie aan te verbinden.Historie
Doelstelling - Gezond leven in Deventer
Inwoners in Deventer kunnen zo lang mogelijk gezond leven in Deventer. Ongeacht afkomst, sociaal economische status en kennis.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Historie
Historie
Doelstelling - Sociale cohesie, diversiteit en inclusiviteit
we zetten in op het versterken van sociale cohesie en het vergroten van de diversiteiten en inclusiviteit in Deventer
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Historie
Historie
Doelstelling - Regionale voorzieningen beschermd wonen en maatschappelijke opvang
Door regionale voorzieningen beschermd wonen, maatschappelijke opvang, bed & break, oggz en verslavingszorg wordt maatschappelijke uitval van inwoners voorkomen, maatschappelijk herstel, participatie en zelfredzaamheid van inwoners vergroot en de veiligheid en stabiliteit van deze inwoners bevorderd, waardoor inwoners (zo snel mogelijk weer) zo zelfstandig mogelijk kunnen wonen, met daarbij de noodzakelijke hulp, zorg en/of begeleiding.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
De wachtduur is in het tweede deel van 2022 weer opgelopen. De meeste recente bekende wachttijd is op 1-1-2023 voor beschermd wonen 8,7 maanden en voor beschut wonen 7,6 maanden. Verwachting is echter dat – o.a. middels de acties die opgenomen worden in de regiovisie en de uitvoering daarvan – de nagestreefde wachtduur aan het eind van de periode 2023 t/m 2026 nog steeds haalbaar is.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
De wachtduur is in het tweede deel van 2022 weer opgelopen. De meeste recente bekende wachttijd is op 1-1-2023 voor beschermd wonen 8,7 maanden en voor beschut wonen 7,6 maanden. Verwachting is echter dat – o.a. middels de acties die opgenomen worden in de regiovisie en de uitvoering daarvan – de nagestreefde wachtduur aan het eind van de periode 2023 t/m 2026 nog steeds haalbaar is.Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
De 0-meting hiervan is nog niet beschikbaar.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
De 0-meting hiervan is nog niet beschikbaar.Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
Op 1-12-2022 verbleef 50% van de cliënten van de nachtopvang, 33% van de cliënten van de crisisopvang en 87% van de cliënten van de ambulante crisisopvang meer dan 3 maanden in demaatschappelijke opvang. Verwachting is dat – o.a. middels de acties die opgenomen worden in de regiovisie en de uitvoering daarvan de komende jaren – de nagestreefde trajectduur aan het eind van de periode 2023 t/m 2026 haalbaar is.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
Op 1-12-2022 verbleef 50% van de cliënten van de nachtopvang, 33% van de cliënten van de crisisopvang en 87% van de cliënten van de ambulante crisisopvang meer dan 3 maanden in demaatschappelijke opvang. Verwachting is dat – o.a. middels de acties die opgenomen worden in de regiovisie en de uitvoering daarvan de komende jaren – de nagestreefde trajectduur aan het eind van de periode 2023 t/m 2026 haalbaar is.Doelstelling - Maatwerk
Waar inwoners onvoldoende in staat zijn om deel te nemen, ondersteunen we ze. Dit doen we door goed naar de specifieke omstandigheden te kijken en ondersteuning of zorg te bieden waar nodig.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
Uit het bewoners onderzoek van 2021 blijkt dat 35,6% van de inwoners actief is als vrijwilliger. Einde dit jaar vindt het nieuwe bewonersonderzoek plaats.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
Uit het bewoners onderzoek van 2021 blijkt dat 35,6% van de inwoners actief is als vrijwilliger. Einde dit jaar vindt het nieuwe bewonersonderzoek plaats.Historie
Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Soort afwijking | |
---|---|---|---|
Energiecompensatie 2022 Sportbedrijf | 5.2 Sportaccommodaties | Overige afwijking | |
In 2022 heeft Sportbedrijf Deventer een aanvullende subsidie ontvangen van €622.000 om de gestegen energielasten voor 2022 op te kunnen vangen zonder de tarieven te moeten verhogen (raadsmededeling 2021-449). Voorwaarden van deze subsidie was onder andere dat het Sportbedrijf gebruik zou maken van mogelijke rijksbijdragen voor energiecompensatie. In 2023 heeft het Rijk de SPUK Meerkosten Energie Openbare Zwembaden (MEOZ) gepubliceerd waar we als gemeente een aanvraag voor hebben gedaan. Met de uitkering uit de SPUK MEOZ hoeft Sportbedrijf Deventer geen beroep te doen op de extra aanvullende gemeentelijke subsidie voor de gestegen energiekosten en betaalt zij deze terug (collegebesluit 2023-883). Hiermee vloeien deze incidentele middelen terug naar de algemene middelen. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Wmo dienstverlening | 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | Autonome afwijking | |
In 2023 hebben we €24,3 miljoen begroot voor Wmo dienstverlening. De verwachting is dat de uitgaven €1,25 miljoen lager uitkomen dan begroot. Dit wordt vooral veroorzaakt door lagere uitgaven dan begroot op begeleiding en dagbesteding en op de persoonsgebonden budgetten (PGB's). In de begroting is rekening gehouden met een jaarlijkse volumegroei van 3% omdat naar verwachting de zorgvraag toeneemt. Op de korte termijn zien we deze stijging nog niet maar naar verwachting zal de grotere zorgvraag op de langere termijn wel zichtbaar gaan worden. Daarnaast zal de uitdaging steeds groter worden om tegemoet te komen aan de vraag door krapte op de arbeidsmarkt. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Eigen bijdrage CAK | 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | Autonome afwijking | |
Naar verwachting vallen de inkomsten vanuit de eigen bijdrage die we via het Centraal Administratiekantoor (CAK) ontvangen €50.000 hoger uit dan geraamd. Dit is een incidenteel voordeel. In 2024 en 2025 zullen de inkomsten vanuit de eigen bijdrage lager worden omdat er vanaf 2024 kwijtschelding wordt verleend voor de eigen bijdrage voor huishoudens met een inkomen tot 110% van de bijstandsnorm. De eigen bijdrage wordt voor deze groep dan niet meer geïnd maar direct kwijt gescholden door het CAK. Met het raadsvoorstel 2023-933 is voorgesteld om de gederfde inkomsten te dekken vanuit programma Inkomensvoorziening & arbeidsmarkt. Voor 2026 en volgende jaren zal naar verwachting de inkomensafhankelijk eigen bijdrage weer ingevoerd worden. Op dat moment zal bekeken worden wat de financiële consequenties zijn en of de kwijtschelding via het CAK wordt voortgezet. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
SPUK IZA | 9.0 Meerdere | Overige afwijking | |
In 2022 is het Integraal Zorgakkoord (IZA) gesloten. Het IZA is mede door gemeenten ondertekend. In het IZA hebben partijen afgesproken in te zetten op een gezondere samenleving en behoud van toegankelijkheid, kwaliteit en betaalbaarheid van zorg. Gemeenten krijgen voor de periode 2023-2026 extra middelen om de IZA-doelen te realiseren: de Regeling specifieke uitkering IZA-doelen 2023 – 2026 (SPUK-IZA). De SPUK-IZA wordt regionaal toegekend. De gemeente Deventer maakt deel uit van de regio Midden-IJssel samen met Olst-Wijhe, Raalte en Voorst. De regio ontvangt jaarlijks maximaal €1.438.963. De gemeente Deventer is mandaathouder en is door de regiogemeenten gemachtigd namens de regio de SPUK-IZA aan te vragen, te beheren en te verantwoorden. Via deze kwartaalrapportage worden de middelen voor 2023-2026 opgenomen in de begroting. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Plan van aanpak toekomstbestendige wijken | 6.1 Samenkracht | Knelpunt bestaand beleid | |
In de begroting 2023 zijn middelen gereserveerd voor wijk- en dorpsgericht werken. Het gaat om structureel €800.000 die gedekt is vanuit de budgettaire voordelen van de Wmo. In het 3e kwartaal 2023 is het plan van aanpak Toekomstbestendige wijken vastgesteld door het college en gedeeld met de raad. Zoals in het plan van aanpak uiteengezet betreft het hier een aanpak van “leren door te doen” waarbij in 2023 een start wordt gemaakt in twee wijken. Verwachting is dat de besteding van middelen hier gelijk mee op zal lopen. Daarom ramen we voor 2023 €300.000. Hiermee valt €500.000 vrij ten gunste van de algemene middelen. Voor 2024 en volgende jaren worden het budget van €800.000 geraamd. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Opvang Oekraïense Vluchtelingen | 6.1 Samenkracht | Autonome afwijking | |
Verhoging budget opvang bij de diverse locaties en de CNN Boot. Prognose totaal lasten is €13.03.813. Bij Q2 is reeds €9.022.860 in de begroting opgenomen. In Q3 hebben we bij het Rijk in het kader van de Richtlijn Tijdelijke Bescherming Oekraïne een voorschot aangevraagd ten bedrage van €7.416.066,18. De definitieve verantwoording vindt in Q1 2024 plaats. Het voorschot is de vergoeding voor de opvang van 383 Oekraïense ontheemden in de gemeentelijke en particuliere opvanglocaties gedurende de maanden januari tot en met juli 2023. Ook de transitiekosten ten bedrage van €523.498,18, die zijn gemaakt om het pand aan de Münsterstraat om te vormen tot een geschikte opvanglocatie, zijn hierin opgenomen. Het pand is op 1 augustus in gebruik genomen als 4e gemeentelijke opvanglocatie in Deventer. Momenteel zijn we op zoek naar een geschikt pand voor de vijfde opvanglocatie voor de opvang van nog eens 40 tot 100 personen. De transitiekosten die hiermee gemoeid zijn worden ook door het Rijk vergoed. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Tussenvoorziening Schalkhaar | 6.1 Samenkracht | Overige afwijking | |
Op 1 mei 2024 hebben de eerste bewoners hun woning in de tussenvoorziening (tuvo) in Schalkhaar betrokken. De tuvo is een gebouw dat op initiatief van de gemeente op het terrein van COA is gerealiseerd met als doel Statushouders uit verschillende AZC’s in Nederland door te laten stromen, zodat Asielzoekers in hun plaats opgevangen kunnen worden en Ter Apel wordt ontlast. Ten behoeve van de bouw van het pand en de exploitatie is €1,15 miljoen beschikbaar gesteld. In december 2024 wordt samen met COA (eigenaar pand) en Rentree (verhuurder) de financiële balans opgemaakt over de eerste periode. Door zaken als meer sociale begeleiding, oplopende onderhoudskosten en de aan-/inkoop van schoonmaakproducten lopen de kosten ten opzichte van de begroting ook hier op. Echter is de bezettingsgraad van het pand vanaf de tweede operationele maand nagenoeg 100%, daar waar rekening is gehouden met 10% leegstand gedurende de gehele exploitatieperiode van 2 jaar. Dit resulteert naar verwachting in een positief effect op de financiën. Naast inzicht in de eerste exploitatieperiode, worden in december nadere financiële afspraken gemaakt met COA over de overname van de door de gemeente aangelegde buitenruimte (parkeerplaats, verlichting, bomen en struiken) door COA na de gemeentelijke exploitatieperiode van 2 jaar. Rekening is gehouden met minimaal het delen van de kosten wat betekent dat COA na 2 jaar €35.000 betaald aan de gemeente. Momenteel is het nog te vroeg om aan te gegeven of er een kans is dat het budget niet toereikend is voor het project. Dekking: Dekking (nog) niet van toepassing | |||
Inburgering | 6.1 Samenkracht | Overige afwijking | |
We verwachten in 2023 op het budget IU uitvoeringsmiddelen inburgering een tekort van €168.000. Deze overschrijding kunnen we dit jaar dekken uit een onderbesteding op het Werkbudget verhoogde asielinstroom. Voor de komende jaren moeten we hiervoor echter een structurele oplossing voor vinden. Het gaat om onder andere uitgaven aan KonnecteD en BAD (financieel ontzorgen). Ook verwachten we in 2024 en verder extra uitgaven ten behoeve van de geleidelijke uitbreiding van de formatie consulent inburgering. Dit knelpunt nemen we mee in de Voorjaarsnota 2024. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Stichting Vangnet | 6.1 Samenkracht | Budgetoverheveling | |
De onderbesteding van ongeveer €204.000 is te verklaren, doordat het budget voor meerdere jaren is bedoeld. Voorstel is om het resterende budget over 2023 over te hevelen naar 2026. Voor 2024 en 2025 is er al budget geraamd. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Marke Zuid aanpassing scheidsrechtersvereniging | 5.2 Sportaccommodaties | Budgetoverheveling | |
Het project Marke Zuid heeft vertraging doordat het bestemmingsplan bij Raad van State ligt en er nog geen zittingsdatum bekend is. Pas na besluit van de Raad van de State wordt het bestemmingsplan onherroepelijk en kan gestart worden met de bouw en daarmee ook de verhuizing van de scheidsrechtersvereniging. Het beschikbaar budget van €236.000 voor de verhuizing dient overgeheveld te worden naar 2024. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Luchtbehandelingssysteem De Fermerie | 6.1 Samenkracht | Knelpunt bestaand beleid | |
Er is in overleg met huurders een oplossing voor de plaatsing van de installatie. Initieel is een budget van €225.000 beschikbaar. De oplossing vraagt een aanvullende investering van €50.000 tot een totaal van €275.000 dat wordt gedekt uit de huur. De investering combineren wij met planmatig onderhoud. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Renovatie Polstraat 8-10 | 6.81 Geescaleerde zorg 18+ | Knelpunt bestaand beleid | |
Bij de tweede kwartaalrapportage is gemeld dat de inschatting is dat het budget met €170.000 (inclusief BTW) wordt overschreden. Deze inschatting is er nog steeds, waarbij het onder andere gaat om kosten voor asbestverwijdering, aanvullend sloop en herstel van vloeren en wanden, dempen van beerputten, herstel en verven buitenkozijnen, fundatieherstel en aanpassing van luchtkanalen. Daarnaast is voor de tijdelijke huiskamerfunctie aanvullend budget nodig van €20.000 en is er Japanse duizendknoop in de binnentuin aangetroffen dat voor €20.000 verwijderd moet worden. Tot slot zijn er diverse aanvullende aanpassingen op verzoek van huurder uitgevoerd, zoals toegangscontrole, camera’s, wateraansluitingen, afsluiting van de trap met een glazen wand. Deze kosten bedragen €75.000. Per saldo is een aanvullend budget van €285.000 nodig. Voorstel is de verhoging van als volgt te dekken:
De verhoging van de kostprijsdekkende huur voor Tactus en Iriszorg wordt vanuit de regio gecompenseerd via een verhoging van de subsidie. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Sanering kunstgrasveld sportpark Horsterhoek | 5.2 Sportaccommodaties | Budgetoverheveling | |
Door gewijzigde keuringsnormen en marktomstandigheden voor kunstgrasvelden is de raad in juni 2023 voorgelegd (collegebesluit 2023-371) om de geplande vervanging van de toplaag van kunstgrasvelden in 2023 door te schuiven naar 2025. In plaats daarvan worden de huidige velden gerevitaliseerd zodat ze weer twee sportseizoenen worden goedgekeurd voor wedstrijdgebruik. De raad heeft hier positief op besloten. Hiermee dient het budget van de sanering van het kunstgrasveld bij sportpark Horsterhoek te worden overgeheveld naar 2025. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Onderhoud sportvelden Het Groenbedrijf | 5.2 Sportaccommodaties | Budgetoverheveling | |
In de 1e kwartaalrapportage 2023 is incidenteel een extra budget van €27.500 opgenomen voor het onderhoud van de sportvelden door Het Groenbedrijf als gevolg van prijsstijgingen. Ondanks het extra budget heeft Het Groenbedrijf in 2023 werkzaamheden geschrapt om binnen het budget te blijven. Op basis van de huidige informatie blijkt dat het Groenbedrijf naar verwachting het extra budget zal overhouden. Door seizoensafhankelijkheid is het niet meer mogelijk om de geschrapte taken in 2023 nog op te pakken. Voorgesteld wordt om het budget over te hevelen naar 2024 zodat de niet uitgevoerde taken kunnen worden toegevoegd aan de opdracht aan het Groenbedrijf. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Kunstgrasvelden Lettele | 5.2 Sportaccommodaties | Budgetoverheveling | |
De aanleg van het kunstgrasveld voor VV Lettele is afhankelijk van de verhuizing van de Sancta Maria School in Lettele naar het sportpark in Lettele. Voor de verhuizing van de basisschool dient eerst nog een overeenkomst met de school te worden gesloten en een bestemmingsplanprocedure te worden doorlopen. De verwachting is dat de aanleg van het kunstgrasveld in 2025 zal plaatsvinden na een positief afgeronde procedure. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Verlichting DVV Go Ahead | 5.2 Sportaccommodaties | Budgetoverheveling | |
In de 2e kwartaalrapportage 2023 is budget aangevraagd om veldverlichting van sportvereniging DVV Go Ahead te verduurzamen. Omdat de veldverlichting vanaf het najaar in gebruik is, is het niet meer mogelijk om de verlichting nog in 2023 te vervangen. In het voorjaar van 2024, als veldverlichting niet meer noodzakelijk is voor trainingen en wedstrijden, wordt de verlichting vervangen. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Koplopertraject onafhankelijke cliëntondersteuning | 6.2 Wijkteams | Budgetoverheveling | |
Het proces om te komen tot een onafhankelijke cliëntondersteuning (OCO) kent een lange aanloop. Inmiddels ligt er een plan van aanpak en is de uitvoering in gang gezet. Er zullen in 2024 nog middelen nodig zijn om externe expertise in te huren en aan kwaliteitsverbetering en aan de communicatie te werken om OCO beter vindbaar en bekend te maken onder inwoners en professionals. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Housing First Regionaal BW/MO | 6.81 Geescaleerde zorg 18+ | Overige afwijking | |
Op 6 juli 2023 heeft het regionaal bestuurlijk overleg beschermd wonen en maatschappelijke opvang besloten voor de regionale uitvoeringskosten van Housing First in de periode 2024 t/m 2026 een budget van €1.280.000 beschikbaar te stellen. Het bedrag wordt verdeeld over 2024 voor €969.000 en €311.000 voor 2025. Het budget dat niet in het jaar wordt uitgegeven wordt overgeheveld naar het jaar erop. Het project loopt t/m 2026. De dekking wordt geput uit de reserve regionaal BW-MO. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Versterken uitvoeringskracht regionale toegang beschermd wonen en maatschappelijke opvang. | 6.81 Geescaleerde zorg 18+ | Overige afwijking | |
In de begroting 2023 is een aantal aanpassingen verwerkt als het gaat om de uitvoeringscapaciteit voor de regionale toegang beschermd wonen en maatschappelijke opvang. Dit betreft aanpassingen in verband met tijdelijke uitbreiding uitvoeringskracht, en noodzakelijke ondersteunende meerkosten (kwaliteitswerk, juridisch advies/bezwaar en beroep, operationeel management) voor de regionale toegang beschermd wonen - maatschappelijke opvang. In totaal gaat het in 2023 om ruim €65.000 (in 2024 en 2025 €127.000, in 2026 €104.000 en vanaf 2027 structureel €72.000). Dekking valt binnen het budget van regionaal beschermd wonen en maatschappelijke opvang. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Regionale woonzorgvoorziening (Regionaal BW-MO) | 6.81 Geescaleerde zorg 18+ | Budgetoverheveling | |
De aanbieder Tactus is initiatiefnemer voor de realisatie van de regionale woonzorgvoorziening voor mensen met complexe problematiek, waaronder het zoekproces naar een passende locatie. Het is Tactus nog niet gelukt een passende locatie te vinden. Hierdoor heeft de start van de voorziening nog niet plaatsgevonden en dient het totaalbudget voor de tijdelijke kosten in de eerste drie jaar van in totaal €2,2 miljoen overgeheveld te worden naar 2024. Dit budget is onderdeel van de regionale bestemmingsreserve beschermd wonen en maatschappelijke opvang. Doordat het Tactus nog niet gelukt is een passende locatie te vinden, zal de regionale woonzorgvoorziening later dan verwacht gerealiseerd worden en sluit de zorg minder snel optimaal aan bij de cliënten. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Regionale participatie van cliënten/ervaringsdeskundigen MO/BW | 6.81 Geescaleerde zorg 18+ | Overige afwijking | |
In het regionaal bestuurlijk overleg beschermd wonen en maatschappelijke opvang van 5 oktober 2023 is besloten in te stemmen met de versterking en verbreding van de regionale participatie van cliënten/ervaringsdeskundigen maatschappelijke opvang en beschermd wonen voor in eerste instantie de periode januari 2024 t/m eind 2026 en voor de ingeschatte maximale kosten van €90.000 te putten uit de reserve regionaal BW-MO. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Regionaal 'Tijdelijk onderdak met begeleiding' | 6.81 Geescaleerde zorg 18+ | Overige afwijking | |
In het regionaal bestuurlijk overleg beschermd wonen en maatschappelijke opvang van 5 oktober 2023 is besloten in te stemmen met het zo spoedig mogelijk realiseren van 3-6 tijdelijke plaatsen 'Tijdelijk onderdak met begeleiding' in de regio gedurende de periode 2024 t/m eind 2026 en voor de ingeschatte maximale kosten van €430.000 te putten uit de reserve regionaal BW-MO. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Team BAD (Kredietverstrekking) | 6.1 Samenkracht | Knelpunt bestaand beleid | |
We zien een terugloop in de baten op kredietverstrekking. Deze daling is enerzijds een gevolg van de verlaging van het maximum rentepercentage op consumptief krediet, een van de maatregelen van de rijksoverheid om de gevolgen van de coronacrisis te beperken. Kredieten die in die periode zijn verstrekt, hebben tot aan het einde van de looptijd een lagere rente en dat werkt nu nog steeds door in de opbrengsten. Daarnaast is de looptijd van de minnelijke schuldsaneringsregeling verkort van 36 naar 18 maanden. Dat betekent ook, dat de looptijd van saneringskredieten en daarmee ook de rente-opbrengsten op deze kredieten, dalen. Beide oorzaken zijn een gevolg van rijksbeleid en worden door het Rijk niet gecompenseerd. Voorstel is om het tekort van €65.000 over 2023 te dekken uit de algemene middelen. We verwachten dat de daling van de opbrengsten structureel is. Voor 2023 is het voorstel om het tekort te dekken uit het voordeel van de KOT middelen en voor 2024 en verder wordt dit meegenomen in de voorjaarsnota 2024. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Team BAD ( WSNP ) | 6.1 Samenkracht | Knelpunt bestaand beleid | |
We zien al jaren een daling van de instroom in de Wettelijke schuldsaneringsregeling. Daardoor daalt het bestand en dus ook het bedrag aan vergoedingen dat door de Raad voor de Rechtsbijstand wordt betaald voor de uitvoering van de WSNP. We verwachten dat het aantal cliënten in de WSNP op termijn weer oploopt, maar de looptijd van de WSNP wordt gehalveerd, wat ook weer gevolgen heeft voor de vergoeding. Per saldo verwachten we, dat de daling van de opbrengsten structureel is. Voor 2023 is het tekort ongeveer €101.000. Voorstel is om het te kort te dekken uit de algemene middelen. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Team BAD (Schuldbemiddeling) | 6.1 Samenkracht | Knelpunt bestaand beleid | |
In het belang van cliënten wordt bij het oplossen van schulden steeds vaker gekozen voor een schuldsanering boven een schuldbemiddeling. Die verandering in werkwijze is al enige jaren geleden ingezet en zorgt ervoor dat er structureel minder opbrengsten zijn uit schuldbemiddelingen. Voor 2023 is het tekort ongeveer €65.000. Voorstel om het tekort te dekken uit de algemene middelen. Financiële tegenvallers in de uitvoering van bestaand beleid moeten binnen het programma worden opgevangen. Als deze bijsturing binnen het programma in het lopende begrotingsjaar leidt tot ongewenste aantasting van bestaande prestaties, dan vindt eenmalig dekking plaats uit de algemene middelen. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Energiecompensatie 2022 | 9.0 Meerdere | Knelpunt bestaand beleid | |
De energiecrisis van 2022 heeft financiële gevolgen gehad voor instellingen. Door de stijgende energieprijzen zijn de energielasten van instellingen aanzienlijk gestegen hetgeen k0n leiden tot financiële problemen en vermindering van dienstverlening. Om dit te voorkomen zijn maatregelen genomen. De Raad heeft een budget beschikbaar gesteld voor de energiecompensatie (raadsbesluit nummer 2023-277, 10 mei 2023). Binnen het programma Meedoen zijn tien aanvragen voor de energiecompensatie van de instellingen toegekend, in totaal een bedrag van €74.267. Dekking: Dekking vanuit ander programma | |||
Technische wijziging | 9.0 Meerdere | Overige afwijking | |
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Project Toeslagen affaire KOT (team BAD) | 6.1 Samenkracht | Autonome afwijking | |
Vanuit de belastingdienst krijgt de gemeente Deventer een vergoeding voor de uitvoering van het Besluit Betalen Private Schulden door de Kredietbank Salland. Dit besluit ziet op het afbetalen van de private schulden van gedupeerde ouders in de toeslagenaffaire. Door een efficiënte en effectieve inzet van capaciteit lukt het de Kredietbank om de dienstverlening conform de eisen van de belastingdienst aan te bieden en daarbij qua kosten ruim binnen de vaste vergoeding van de Belastingdienst te blijven. Het project wordt op basis van de ingehuurde formatie- en overheadkosten opgenomen in de begroting en daar tegenover staat de vergoeding die wordt gedeclareerd bij de belastingdienst. De ingehuurde capaciteit is langzaam verminderd vanaf september 2023. De verwachte baten zijn ongeveer €700.000 hoger dan begroot. De kosten voor de inhuur en overige lasten worden hiermee verrekend. Het verwachte resultaat over 2023 was ongeveer €487.000, doordat het project langer loopt dan verwacht is het verwachte resultaat ongeveer €687.000. Deze middelen laten wij vrij vallen naar de algemene middelen. Dekking: Verrekening met algemene middelen |
Exploitatie | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 92.099 | 24.691 | 116.791 | 1.195 | 117.986 |
Baten | 4.192 | 15.334 | 19.526 | 6.116 | 25.642 |
Saldo | -87.908 | -9.357 | -97.265 | 4.921 | -92.344 |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen x €1.000)
Onderwerp | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Energiecompensatie 2022 Sportbedrijf | Lasten | -622 | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|---|---|---|---|---|---|
Wmo dienstverlening | Lasten | -1.250 | 0 | 0 | 0 | 0 |
SPUK IZA | Lasten | 1.438 | 1.438 | 1.438 | 1.438 | 0 |
Plan van aanpak toekomstbestendige wijken | Lasten | 300 | 800 | 800 | 800 | 800 |
Opvang Oekraïense Vluchtelingen | Lasten | 3.990 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Marke Zuid aanpassing scheidsrechtersvereniging | Lasten | -236 | 236 | 0 | 0 | 0 |
Project Toeslagen affaire KOT (team BAD) | Lasten | 13 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stichting Vangnet | Lasten | -204 | 0 | 0 | 204 | 0 |
Renovatie Polstraat 8-10 | Lasten | 60 | 13 | 13 | 13 | 13 |
Luchtbehandelingssysteem De Fermerie | Lasten | 0 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Sanering kunstgrasveld sportpark Horsterhoek | Lasten | -20 | 0 | 20 | 0 | 0 |
Onderhoud sportvelden Het Groenbedrijf | Lasten | -27 | 27 | 0 | 0 | 0 |
Kunstgrasvelden Lettele | Lasten | 0 | -108 | -106 | 3 | 3 |
Verlichting DVV Go Ahead | Lasten | -5 | 3 | 0 | 0 | 0 |
Koplopertraject onafhankelijke cliëntondersteuning | Lasten | -348 | 348 | 0 | 0 | 0 |
Housing First Regionaal BW/MO | Lasten | 0 | 969 | 311 | 0 | 0 |
Regionale participatie van cliënten/ervaringsdeskundigen MO/BW | Lasten | 0 | 90 | 0 | 0 | 0 |
Regionale woonzorgvoorziening (Regionaal BW-MO) | Lasten | -2.220 | 2.220 | 0 | 0 | 0 |
Energiecompensatie 2022 | Lasten | 74 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Regionaal 'Tijdelijk onderdak met begeleiding' | Lasten | 0 | 430 | 0 | 0 | 0 |
Technische wijziging | Lasten | 253 | -50 | 1 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 1.196 | 6.419 | 2.480 | 2.461 | 819 | |
Eigen bijdrage CAK | Baten | 50 | 0 | 0 | 0 | 0 |
SPUK IZA | Baten | 1.438 | 1.438 | 1.438 | 1.438 | 0 |
Opvang Oekraïense Vluchtelingen | Baten | 3.990 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Project Toeslagen affaire KOT (team BAD) | Baten | 700 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Renovatie Polstraat 8-10 | Baten | 0 | 13 | 13 | 13 | 13 |
Luchtbehandelingssysteem De Fermerie | Baten | 0 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Sanering kunstgrasveld sportpark Horsterhoek | Baten | -3 | 0 | 3 | 0 | 0 |
Team BAD (Kredietverstrekking) | Baten | -65 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Team BAD ( WSNP ) | Baten | -101 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Team BAD (Schuldbemiddeling) | Baten | -65 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Technische wijziging | Baten | 171 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 6.115 | 1.454 | 1.457 | 1.454 | 16 | |
Saldo | 4.919 | -4.965 | -1.023 | -1.007 | -803 |
Reserves | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting | 2.430 | 1.776 | 4.206 | 149 | 4.355 |
Putting | 5.031 | 8.809 | 13.840 | -2.850 | 10.990 |
Saldo | 2.601 | 7.033 | 9.634 | -2.999 | 6.635 |
Investeringen | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven | 10.331 | -2.384 | 7.947 | -1.252 | 6.695 |
Inkomsten | 1.548 | -692 | 856 | -252 | 604 |
Saldo | -8.783 | 1.692 | -7.091 | 1.000 | -6.091 |
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
---|---|---|---|---|---|
Meedoen | Meerjarenbegroting 2023-2026 | 92.099 | 4.192 | -87.907 | |
3e kwartaalrapportage 2022 | 5.372 | 1.905 | -3.467 | ||
4e kwartaalrapportage 2022 | 5.428 | 819 | -4.609 | ||
Investeringen buitensport 2023 | 63 | 11 | -52 | ||
1e kwartaalrapportage 2023 | 2.418 | 1.669 | -749 | ||
Ambtelijke wijziging | -5.138 | -3.189 | 1.949 | ||
Begroting 2024 GGD IJsselland | 297 | 0 | -297 | ||
2e kwartaalrapportage 2023 | 16.250 | 14.120 | -2.130 | ||
Totaal programma | 116.789 | 19.527 | -97.262 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Meedoen | Meerjarenbegroting 2023-2026 | 2.430 | 5.031 | 2.601 | |
3e kwartaalrapportage 2022 | 0 | 2.192 | 2.192 | ||
4e kwartaalrapportage 2022 | 0 | 4.609 | 4.609 | ||
Investeringen buitensport 2023 | 1.439 | 52 | -1.387 | ||
1e kwartaalrapportage 2023 | 337 | 1.894 | 1.557 | ||
Ambtelijke wijziging | 0 | -49 | -49 | ||
2e kwartaalrapportage 2023 | 0 | 111 | 111 | ||
Totaal programma | 4.206 | 13.840 | 9.634 | ||
Investeringen (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Meedoen | Meerjarenbegroting 2023-2026 | 10.331 | 1.548 | -8.783 | |
3e kwartaalrapportage 2022 | 720 | 125 | -595 | ||
4e kwartaalrapportage 2022 | 5.031 | 773 | -4.258 | ||
Investeringen buitensport 2023 | 3.539 | 614 | -2.925 | ||
1e kwartaalrapportage 2023 | -7.103 | -1.250 | 5.853 | ||
Revitalisatie kunstgradvelden | 175 | 30 | -145 | ||
Totaal programma | 12.693 | 1.840 | -10.853 |
3e kwartaal
Naam | Taakveld | Voortgang | Stand van zaken | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Beregeningsinstallatie Borgele | 5.2 | Op koers | De werkzaamheden zijn uitgevoerd. | |||
Kunstgrasveld Lettele | 5.2 | Behoeft aandacht | De voortgang op deze investering is afhankelijk van de nieuwbouw van de Sancta Maria school (zie programma 9) | |||
Kunstgrasvelden vervanging toplaag | 5.2 | Op koers | De revitalisering is uitgevoerd en de vervanging van toplaag is verschoven naar 2025. | |||
Kunstgrasvelden vervanging verlichting | 5.2 | Op koers | De werkzaamheden zijn uitgevoerd. | |||
Luchtbehandelingssysteem De Fermerie | 6.1 | Behoeft aandacht | Er is in overleg met huurders een oplossing voor de plaatsing van de installatie. Initieel is een budget van €225.000 beschikbaar. De oplossing vraagt een aanvullende investering van €50.000 tot een totaal van €275.000 dat wordt gedekt uit de huur. De investering combineren wij met planmatig onderhoud. | |||
Nieuwbouw sporthal Bathmen | 5.2 | Behoeft aandacht | Zie leidraad grote projecten | |||
Nieuwbouw sporthal Marke zuid | 5.2 | Behoeft aandacht | Zie leidraad grote projecten | |||
Renovatie Polstraat 8-10 | 6.81 | Behoeft aandacht | Zie voorstel afwijkingen |