De positieve uitkomst van de tweede kwartaalrapportage 2023 is toegevoegd aan de generieke weerstandsreserve. Op 8 november 2023 heeft de raad de programmabegroting 2024 en de meerjarenraming 2025-2027 vastgesteld. Tijdens de begrotingsraad is een aantal amendementen aangenomen. Deze amendementen hebben geen invloed op het begrotingssaldo. Daarnaast is er een raadsbesluit aangenomen op 29 november 2023 betreffende het talud Amstellaan Deventer. Het financiële startpunt van deze derde kwartaalrapportage is daarom -/- €250.000.
bedragen x €1.000 (-/- = Nadeel) | |||||
Omschrijving | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|
Uitkomst begroting na 2e kwartaalrapportage 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitkomst begroting 2024-2027 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Raadsbesluit Herstel Talud onderdoorgang Amstellaan | -250 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | -250 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Na de tweede kwartaalrapportage 2023 is de uitkomst van de begroting gewijzigd op basis van het volgende raadsbesluit.
bedragen x €1.000 (-/- = Nadeel) | |||
Omschrijving | Programma | 2023 | |
1 | Herstel Talud onderdoorgang Amstellaan | Leefomgeving | -250 |
---|---|---|---|
Saldo | -250 |
- Herstel talud Amstellaan onderdoorgang
De klinkers uit het talud Amstellaan worden regelmatig eruit gehaald en in het water of op de weggegooid. De raad heeft besloten om het talud
te herstellen en de klinkers te vervangen door basalton om herhalende herstelkosten te voorkomen. Deze vervanging is niet voorzien in het programma Leefomgeving. Omdat hier sprake is van een onvoorziene, onuitstelbare en onvermijdelijke situatie wordt dit eenmalig gedekt uit de algemene middelen (raadsbesluit 2023-1001 ).
Op basis van de informatie die is aangeleverd voor de derde kwartaalrapportage moet de uitkomst van de begroting 2023-2027 worden aangepast.
Er zijn door de programma’s diverse ontwikkelingen gemeld. Verhogingen en verlagingen in baten en lasten binnen het bestaande beleid, die veroorzaakt worden door (onvoorzienbare en onvermijdbare) externe factoren en waarvan uitstel extra kosten met zich zal meebrengen of op andere wijze zal leiden tot onoverkomelijke problemen. In de budgetregels is dit nader toegelicht. Deze autonome ontwikkelingen worden verrekend met de algemene middelen. In een aantal gevallen is de nieuwe ontwikkeling een knelpunt bestaand beleid.
(bedragen x €1.000) (-/- = nadeel) | ||||||||
Nr. | Programma | Structureel/ | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1a | Begroting 2023 OD Ijsselland | Milieu en Duurzaamheid | Incidenteel | -50 | ||||
b | Inzet stelpost loon/ prijs | Algemene dekkingsmiddelen | Incidenteel | 50 | ||||
2 | Vangnet 2022 | Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | Incidenteel | 445 | ||||
3 | Definitief BUIG budget 2023 | Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | Incidenteel | -1.093 | ||||
4 | WMO dienstverlening | Meedoen | Incidenteel | 1.250 | ||||
5 | Eigen bijdrage CAK | Meedoen | Incidenteel | 50 | ||||
6 | Kinderopvang toeslagen | Meedoen | Incidenteel | 687 | ||||
7 | Jeugdzorg woonplaatsbeginsel | Jeugd en Onderwijs | Structureel | -900 | -900 | -900 | -900 | -900 |
8 | Toeristenbelasting | Economie en internationaal beleid | Incidenteel | 58 | ||||
9 | Vennootschapsbelasting | Algemene dekkingsmiddelen | Incidenteel | -3.820 | ||||
10 | Overige belastingen | Algemene dekkingsmiddelen | Incidenteel | 105 | ||||
11 | OZB | Algemene dekkingsmiddelen | Incidenteel | 300 | ||||
12 | Septembercirculaire 2023 | Algemene dekkingsmiddelen | Structureel | 2.270 | 2.772 | 2.364 | 2.139 | 6.550 |
13 | Septembercirculaire aanpassen stelpost L/P | Algemene dekkingsmiddelen | Structureel | -1.960 | -2.688 | -3.152 | -3.658 | |
14 | Stelpost energiecompensatie | Algemene dekkingsmiddelen | Incidenteel | 3.320 | ||||
15 | Stelpost autonome ontwikkeling | Algemene dekkingsmiddelen | Incidenteel/structureel | 1.725 | -360 | |||
16 | Voorziening dubieuze debiteuren | Algemene dekkingsmiddelen | Incidenteel | -81 | ||||
Saldo | 4.316 | -88 | -1.224 | -1.913 | 1.632 |
Structurele mutaties worden jaarlijks in de begroting en meerjarenraming opgenomen. Onder incidenteel verstaan we de baten en lasten die zich eenmalig voordoen. Zie voor een toelichting op bovenstaande onderwerpen de desbetreffende programma's.
Tegenvallers (zowel niet-beïnvloedbare als beïnvloedbare) in de uitvoering van bestaand beleid moeten binnen het programma worden opgevangen. Dat wil zeggen, dat programma's de verantwoordelijkheid hebben primair te zoeken naar oplossingen binnen hun programma als zich tegenvallers voor (gaan) doen.
Als deze bijsturing binnen het programma voor het lopende begrotingsjaar leidt tot ongewenste aantasting van bestaande prestaties, dan vindt eenmalig dekking plaats uit de algemene middelen. Ook kan het in sommige gevallen zo zijn dat aanpassing van de bestaande prestatie in het lopende jaar wegens contractuele verplichtingen met derden niet mogelijk is
De structurele oplossing moet binnen het programma worden aangedragen met een heroverwegingsvoorstel. Deze heroverwegingen zijn voorzien van een * in de tabel. Bij de Voorjaarsnota of de Begroting vindt integrale afweging en besluitvorming plaats over de wijze waarop het aangedragen financiële knelpunt structureel wordt opgelost:
- Voor een heroverwegingsvoorstel binnen het programma;
- Dekking vanuit algemene middelen.
Bij de keuze voor optie 2. Dekking algemene middelen zijn er twee denkbare opties voor invulling:
- het inzetten van vrij beschikbare financiële ruimte ( op dit moment niet mogelijk)
- door het creëren van financiële ruimte door een gemeente brede financiële heroverwegingsronde binnen alle programma’s van de begroting.
De onderwerpen die een beroep doen op de algemene middelen zijn als volgt in te delen:
- nieuwe autonome ontwikkelingen die conform de regels direct worden verrekend met algemene middelen;
- eenmalige en structurele knelpunten bestaand beleid die niet op te vangen zijn binnen het programma of leiden tot een ongewenste aantasting van de bestaande prestatie.
(bedragen x €1.000) (-/- = nadeel) | ||||||||
Nr. | Omschrijving | Programma | Structureel | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Aanlegsteiger salonboten Wellekade | Leefomgeving | Incidenteel | -40 | ||||
2 | Onderdoorgang Tunnel Oostriklaan | Leefomgeving | Structureel | -6 | -6 | -6 | -6 | |
3 | Energielasten Buitenruimte Circulus | Leefomgeving | Incidenteel | -116 | ||||
Dekking: ondersteuningsfonds energie compensatie instellingen | Algemene dekkingsmiddelen | Incidenteel | 116 | |||||
4 | Rotonde Hoge Hondstraat | Leefomgeving | Incidenteel | -450 | ||||
5 | Parallele fietsstructuur A1 | Leefomgeving | Incidenteel | -550 | ||||
6 | Energielasten leefomgeving* | Leefomgeving | Structureel | -250 | ||||
Dekking : stelpost energie | Algemene dekkingsmiddelen | Incidenteel | 250 | |||||
7 | DVO Circulus grondstoffen | Milieu en duurzaamheid | Incidenteel | -180 | ||||
Dekking : ondersteuningsfonds energie compensatie instellingen | Algemene dekkingsmiddelen | Incidenteel | 180 | |||||
8 | DVO Circulus Arbeidsparticipatie | Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | Incidenteel | -130 | ||||
9 | Energiecompensatie 2022 sportbedrijf | Meedoen | Incidenteel | 622 | ||||
10 | Toekomstig bestendige wijken | Meedoen | Incidenteel | 500 | ||||
11 | Kunstgras Lettele | Meedoen | Structureel | 108 | 106 | -3 | -3 | |
12 | Bad schuldbemiddeling* | Meedoen | Structureel | -65 | ||||
13 | Wettelijke schuldsanering* | Meedoen | Structureel | -101 | ||||
14 | Kredietverstrekking* | Meedoen | Structureel | -65 | ||||
15 | Prognose jeugdzorg* | Jeugd en onderwijs | Structureel | -1.600 | ||||
16 | Vaart in de haven | Economie en internationaal beleid | Structureel | 16 | 16 | 16 | 16 | |
17 | Hogere veiligheidskosten evenementen* | Kunst en cultuur | Incidenteel | -243 | ||||
18 | Deventer Schouwburg | Kunst en cultuur | Incidenteel | -666 | ||||
Saldo | -1.788 | -882 | 116 | 7 | 7 |
Op basis van het voorgaande, bedraagt de uitkomst van de begroting 2023-2027
bedragen x €1.000 (-/- = Nadeel) | ||||||
Omschrijving | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
1 | Uitkomst begroting na 2e kwartaalrapportage 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|---|---|---|---|---|---|
2 | Raadsbesluit Talud Amstellaan | -250 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4 | Autonome ontwikkelingen | 4.316 | -88 | -1.224 | -1.913 | 1.632 |
5 | Knelpunten bestaand beleid | -1.788 | -882 | 116 | 7 | 7 |
Saldo uitkomst begroting 2023 | 2.278 | -970 | -1.108 | -1.906 | 1.639 |
De voordelige uitkomst van de begroting 2023 wordt gestort in de generieke weerstandsreserve. De bedragen 2024-2027 blijven als uitkomst van de begroting staan. Deze uitkomst wordt betrokken bij de voorjaarsnota 2024.
Onvoorzien
Het saldo na de tweede kwartaalrapportage 2023 bedraagt €153.000. In het derde kwartaal zijn geen uitgaven gedaan. Wij stellen voor om het resterende bedrag van €153.000 te laten staan tot het einde van het jaar.
(bedragen x €1) | |
---|---|
Verloop Onvoorzien | Bedrag |
Saldo Onvoorzien na 2e kwartaalrapportage 2023 | 153.000 |
Aanwending | 0 |
Saldo Onvoorzien na 3e kwartaalrapportage 2023 | 153.000 |
Budgetoverhevelingen
Bij de derde kwartaalrapportage wordt voorgesteld met betrekking tot de exploitatiebudgetten 2023 voor totaal de onderstaande bedragen voer te hevelen. Ook wordt in een aantal programma's een vooraankondiging gedaan van een budgetoverheveling die bij de rekening zal worden voorgesteld.
(bedragen x €1.000) | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
Budgetoverhevelingen | 12.461 | 4.274 | -8.187 |
In de budgetoverhevelingen zit een aantal grote projecten, deze projecten hebben een meerjarige doorlooptijd. Enkele voorbeelden zijn:
- Energiearmoede (Deventer helpt isoleren) €2 miljoen;
- Zandweerd Stroomt €1,3 miljoen;
- Implementatie burgerzakenmodule en Nieuw financieel systeem;
- Regionale woonzorgvoorziening €2,2 miljoen. Het is Tactus nog niet gelukt een passende locatie te vinden. Hierdoor heeft de start van de voorziening nog niet plaatsgevonden en dient het totaalbudget voor de tijdelijke kosten in de eerste drie jaar van in totaal €2,2 miljoen overgeheveld te worden naar 2024.
Renteresultaat
Over de eerste drie kwartalen hebben we €800.000 aan rente baten ontvangen op het schatkistbankieren-saldo. In de begroting is er geen rekening gehouden met deze rente-inkomsten omdat in de begroting financiering nodig was voor onder andere de investeringen. Nu investeringen vertraagd zijn en de inkomsten vanuit het rijk meevallen, is het saldo van het schatkistbankieren vanaf het derde kwartaal weer gestegen tot het niveau hoger dan in het begin van het jaar. Daarnaast is de rentevergoeding gestegen van 0,6% bij het opmaken van de begroting, naar 3,9% op dit moment (de jaren hiervoor was dit 0% rente). We verwachten nu een rentebaat van totaal €1,3 miljoen over 2023. Dit betekent ook dat wij op begrotingsbasis meer rente hebben doorbelast op de taakvelden dan de werkelijke rentelast, ongeveer 37% meer. De BBV verplicht ons dit aan te passen wanneer de afwijking groter is dan 25%.
Omslagrente:
“Correctie wordt verplicht gesteld indien deze afwijking groter is dan 25%” (Commissie BBV 2017, pagina 9). Dit heeft als gevolg dat de omslagrente wordt verlaagd van 2,3% naar 1,7%.
De lagere toerekening leidt tot voordelen op de programma’s. Per saldo zullen de hogere rentebaten van €1,3 miljoen leiden tot een hoger renteresultaat. Voor- en nadelen op de rente worden verrekend met de Generieke weerstandsreserve.
Lopende kredieten
In de kwartaalrapportages wordt ook per programma gerapporteerd over de lopende investeringen.
Grote projecten
In de leidraad Grote projecten is afgesproken dat via de reguliere kwartaalrapportages de rapportage plaats vindt over de grote projecten.
Projectnaam | Planning | Financiën | Risico's | Fase | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
A1 Bedrijvenpark Deventer | Op koers | Op koers | Op koers | Realisatiefase | ||||
De Marke Zuid | Behoeft aandacht | Behoeft aandacht | Behoeft aandacht | Verkenningsfase | ||||
De Nieuwe Keizer | Behoeft aandacht | Behoeft aandacht | Behoeft aandacht | Verkenningsfase | ||||
Implementatie omgevingswet | Op koers | Behoeft aandacht | Op koers | Realisatiefase | ||||
Slim warmtenet Zandweerd, fase 1 | Behoeft aandacht | Behoeft aandacht | Behoeft aandacht | Realisatiefase | ||||
Sportvoorziening Bathmen | Op koers | Behoeft aandacht | Behoeft aandacht | Verkenningsfase | ||||
Toekomstbestendig poppodium Burgerweeshuis | Behoeft aandacht | Behoeft aandacht | Behoeft aandacht | Verkenningsfase |
Zie voor informatie over de afzonderlijke projecten de Grote projecten .