Verbindend kader Sociaal domein
We hebben een verbindend kader sociaal domein 2019-2022 vastgesteld waarin de ambities van het college, doelstellingen, overzicht en planning in het sociale domein in kaart zijn gebracht voor de komende jaren. Deze agenda houden we gezamenlijk met de raad actueel. Zo zorgen we in het sociale domein voor samenhang en verbinding.
Transformatieopgave
Het sociaal domein staat er in Deventer goed voor. Toch blijft het zaak om vol in te blijven zetten op transformatie. Investeren in preventie blijft de sleutel om te voorkomen dat mensen zwaardere zorg of ondersteuning nodig hebben. We blijven inspelen op de veranderende samenleving, mogelijkheden op innovatie en om passende ondersteuning en begeleiding van mensen naar werk ook op langere termijn goed, toegankelijk en betaalbaar te houden. Dit doen we door binnen de programma’s afzonderlijk onze doelen en resultaten te benoemen en realiseren, maar ook door een nauwe samenwerking tussen de programma’s. Zo werken we nadrukkelijk samen aan het initiatief ‘voorzieningen in de buurt’, aanpak dak- en thuisloze jongeren, wijkgericht werken en nog diverse andere initiatieven.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Inkomensvoorziening
Iedereen die kan werken, moet werken en voor mensen die niet kunnen werken bieden wij een vangnet (een uitkering).
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
Het kost meer tijd en inzet om iedereen te laten werken volgens de principes van stress sensitieve dienstverlening. De hoge ervaren werkdruk en personeelswisselingen zijn deel van de verklaring. Op basis van de uitkomsten van de externe scan wordt een plan gemaakt hoe het werken volgens de bedoeling voor zowel IOG als IOM beter wordt verankerd in de uitvoeringToelichting
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
Het aantal uitkeringsgerechtigden in Deventer is gestegen in plaats van gedaald. In de raadmededeling nader voorlopig budget buig is dit nader toegelicht.Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
Alle klanten worden gewezen en ondersteund bij het aanvragen van minimaregelingen. We kunnen nu nog niet zeggen of dit tot een stijging van 10% heeft geleid.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
Alle klanten worden gewezen en ondersteund bij het aanvragen van minimaregelingen. We kunnen nu nog niet zeggen of dit tot een stijging van 10% heeft geleid.Doelstelling - Participeren in de samenleving
We faciliteren uitkeringsgerechtigden om actief mee te doen in de samenleving.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
De participatiemakelaar in de huidige vorm wordt onvoldoende bereikt.Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
Uiterlijk in de 3e kwartaalrapportage 2023 komt er een nieuw plan van aanpak voor pilot basisbaan, dit wordt in samenhang bekeken met de evaluatie van de participatiemakelaar.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
Uiterlijk in de 3e kwartaalrapportage 2023 komt er een nieuw plan van aanpak voor pilot basisbaan, dit wordt in samenhang bekeken met de evaluatie van de participatiemakelaar.Doelstelling - Ontwikkelen naar werk
We ontwikkelen de competenties van mensen waardoor zij een plek krijgen op de arbeidsmarkt
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Historie
Toelichting
Historie
Doelstelling - Arbeidsmarkt
Wij brengen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt bij elkaar
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
De uitstroom naar werk loopt achter. De dienstverlening binnen groeien wordt geïntensiveerd wat bijdraagt aan de uitstroom naar werk.Historie
Historie
Historie
Historie
Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Soort afwijking | |
---|---|---|---|
Definitief Buig budget 2023 en voorlopig Buig 2024 | 6.3 Inkomensregelingen | Autonome afwijking | |
In de raadmededeling 2023-992 is het definitief budget 2023 en het voorlopig budget verder toegelicht. Het nadeel 2023 bedraagt €1.093.480. Dit is iets positiever (ongeveer €100.000) dan op basis van het nader voorlopig budget zoals vermeld in de tweede kwartaal rapportage. Het voorlopige budget voor 2024 is fors hoger dan het budget voor 2023. Het voorlopig budget 2024 bedraagt €45.917.564, dit is bijna €4 miljoen hoger dan het definitief budget 2023. Op macroniveau is het budget met bijna 4% gestegen. Voor Deventer is daarnaast het budgetaandeel verhoogd van 0,62% naar 0,66% (dit betekent een verhoging van het budget van bijna €2,7 miljoen) en heeft 1 op 1 een relatie met de aanpassingen van het verdeelmodel in het voordeel van Deventer. Voor 2024 is op basis van de eerste prognose een voordeel van €300.000. Het budget willen we binnen het programma beschikbaar houden, omdat het een voorlopig budget is en deze nog tweemaal wordt aangepast in 2024. Het effect van de conjunctuur volgt uit de verwerking van de MEV raming aan de hand van de rekenregel van het CPB. De werkloze beroepsbevolking stijgt naar verwachting in 2023 met circa tienduizend personen en zal in 2024 met circa vierenveertigduizend personen stijgen. De volume stijging zal in 2024 leiden tot een formatie stijging bij het team Inkomensondersteuning. Dit wordt verder aanpast in de kwartaalrapportages van 2024. In de raadsmededeling 2023-866 en tijdens de raadstafel van 1 november jl is vermeld dat de uitvoering van het plan van aanpak IOG/IOM/SHV niet past binnen de beschikbare formatie van het team Inkomensondersteuning. Dit vraagt prioritering van de werkzaamheden voor 2024. Daarom worden de jaarlijkse rechtmatigheidsonderzoeken in het kader van Inzet op Maat in 2024 niet uitgevoerd. Deze lijn is eerder gedeeld in de raadsmededeling en tijdens de raadstafel. Fraudesignalen worden wel opgepakt en onderzocht. Het niet gebruik maken van de diverse (minimaregelingen) wordt besproken in de doelmatigheidsgesprekken, naast het reguliere lijstwerk (denk aan de Individuele Inkomenstoeslag). Op deze manier wordt er voldoende ruimte gecreëerd voor het team Inkomensondersteuning om uitvoering te geven aan het plan van aanpak IOG/IOM/SHV. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Aanpak armoedebestrijding en vroegsignalering | 6.3 Inkomensregelingen | Budgetoverheveling | |
Het budget is bedoeld voor de investering in betere dienstverlening op het gebied van armoede en schulden. Gemeenten kunnen deze middelen inzetten om aan de slag te gaan met de prioriteiten van de Aanpak geldzorgen, armoede en schulden. Preventie is hier een belangrijk onderdeel van. Het jaar 2023 is benut om goed in kaart te brengen hoe deze extra inzet eruit kan komen te zien. Dit is vervat in het uitvoeringsplan preventie en vroegsignalering, dat per 2024 zal in gaan. Het budget zouden we graag willen benutten voor het realiseren van de dienstverlening volgens het uitvoeringsplan. Specifiek gaat om coördinatie en de werkzaamheden gericht op preventie voor het jaar 2024. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Armoedebeleid (stichting Leergeld) | 6.3 Inkomensregelingen | Budgetoverheveling | |
Vanwege corona is er in 2021 veel minder gebruik gemaakt van de voorzieningen van Stichting Leergeld dan gebruikelijk. We zien dat Stichting Leergeld maar ook andere organisaties moeite hebben om inwoners na de coronaperiode weer ‘terug te winnen’. Onder andere door middel van meer en gerichte communicatie wordt eraan gewerkt de doelgroep (weer) te bereiken. Dit loopt door in 2024. In het bestuursakkoord is opgenomen dat middelen voor armoedebeleid beschikbaar blijven voor armoedebeleid. Hierdoor kan de pilot ook in 2024 door lopen. Er wordt meer data verzameld om in de loop van dat jaar op basis van die data én de informatie uit de (tussentijdse) evaluatie van eind 2023/begin 2024 een definitieve keuze te kunnen maken hoe het een en ander duurzaam vorm te geven. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Armoedebeleid | 6.3 Inkomensregelingen | Budgetoverheveling | |
Het streven is om toe te werken naar een gezamenlijk pand voor de voedselbank, kledingbank en speelgoedbank, waar mogelijk ook gecombineerd met andere voorzieningen (zie beleidsplan Inzet op ondersteuning en geldzorgen en bestuursakkoord). Er waren in 2023 geen geschikte panden beschikbaar om dit, dit jaar te realiseren. Wel is er voor de kleding- en speelgoedbank tijdelijk nieuw onderkomen gevonden. Volgend jaar gaat wordt de zoektocht naar een duurzaam nieuwe locatie voor de voedselbank voortgezet, waar bij voorkeur ook de combinatie gemaakt kan worden met de andere banken of minimavoorzieningen. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Arbeidsparticipatie - Circulus | 6.4 Begeleide participatie | Knelpunt bestaand beleid | |
De DVO Sociaal valt voor 2023 hoger uit dan het beschikbaar budget. Er is sprake van een overschrijding van ongeveer €130.000 met betrekking tot de maatschappelijke participatie. In het collegebesluit 2023-643 is er aangegeven dat we deze kosten voor 2023 net als voorgaande jaren niet kunnen dekken binnen het beschikbare budget. In deze rapportage wordt daarom nog eenmaal voorgesteld om dit tekort, conform de voorgaande jaren, te dekken uit de algemene middelen. In het kader van het traject van goede voorzieningen in de buurt wordt onderzocht of deze functie moet blijven bestaan en of hier financiering voor aanwezig is. Circulus is ambtelijk geïnformeerd en dat zij rekening moeten houden met geen financiering in 2024 vanuit de gemeente. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Robuust rechtbeschermingssysteem | 6.5 Arbeidsparticipatie | Budgetoverheveling | |
In het onderzoeksrapport beschermingsbewind zijn er zes aanbevelingen gedaan waarvan de raad in een aangenomen motie het college heeft gevraagd een plan van aanpak te maken. Voorstel is om het budget over te hevelen en beschikbaar te stellen voor de uitwerking en uitvoering van het plan van aanpak. De middelen zijn beschikbaar gesteld vanuit de december-circulaire 2021. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Impuls integraal werken | 6.5 Arbeidsparticipatie | Budgetoverheveling | |
In het onderzoeksrapport beschermingsbewind zijn er zes aanbevelingen gedaan waarvan de raad in een aangenomen motie het college heeft gevraagd een plan van aanpak te maken. Voorstel is om het budget over te hevelen en beschikbaar te stellen voor de uitwerking en uitvoering van het plan van aanpak. De middelen zijn beschikbaar gesteld vanuit de december-circulaire 2021. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Integrale Human Capital Agenda | 6.5 Arbeidsparticipatie | Budgetoverheveling | |
Zoals vermeld in de tweede kwartaalrapportage is in juli 2023 een bedrag voor de ESF-middelen €883.047 (voorlopig) beschikt. De helft van het bedrag €441.524 is in 2023 al ontvangen. In 2023 is er reeds €121.000 besteed aan het project Human Capital agenda. Het resterende budget van €320.000 willen we verdelen over de jaren 2024 en 2025 en beschikbaar stellen voor het project Human Capital agenda (Voorjaarsnota 2023). Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Integrale jongeren aanpak | 6.5 Arbeidsparticipatie | Budgetoverheveling | |
Er is in de begroting 2021 voor 2022 t/m 2025 voor ieder jaar €200.000 beschikbaar gesteld voor het ontwikkelen van een integraal jongerenloket. De planning loopt uit, omdat er meer uitgezocht en afgestemd moet worden dan vooraf ingeschat. De kwartiermaker die is ingehuurd via Zinziz heeft daarom meer tijd nodig om het definitieve voorstel inclusief begroting in te dienen. Pas na akkoord van dit voorstel vindt de implementatie plaats. Dit is later gereed dan dit jaar. Verwachting is dat we in de tweede kwartaal van 2024 gestart kan worden met de implementatie. Het integraal jongerenloket is daarmee een klein jaar later geheel operationeel dan gepland. Vandaar het verzoek om de middelen te mogen inzetten tot en met 2026. Voorstel is om het budget van €200.000 over te hevelen naar 2026 en €55.000 toe te voegen aan het budget voor het jaar 2024. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Beschermingsbewind | 6.3 Inkomensregelingen | Risico | |
Per 1 mei 2022 is het BAD ontslagen als beschermingsbewindvoerder. De circa 400 cliënten die bij het BAD onder bewind stonden, zijn overgedragen aan andere bewindvoerders. Deze bewindvoerders kregen de opdracht in beeld te brengen of cliënten tijdens de periode dat ze bij het BAD onder bewind stonden, schade hebben geleden en het BAD daar eventueel voor aansprakelijk te stellen. In de tweede kwartaalrapportage 2022 is er een risico gemeld van maximaal €200.000. Op dit moment zijn bij het BAD geen claims meer in behandeling, maar omdat bewindvoerders gedurende 5 jaar hun claims mogen indienen blijft het risico bestaan tot mei 2027. Dekking: Dekking (nog) niet van toepassing | |||
Budget bijzondere bijstand en vroegsignalering naar 2025 | 6.3 Inkomensregelingen | Budgetoverheveling | |
Het budget is bedoeld voor extra inzet op bijzondere bijstand en vroegsignalering. Het jaar 2023 is benut om goed in kaart te brengen hoe deze extra inzet eruit kan komen te zien. Dit is vervat in het uitvoeringsplan "Preventie en vroegsignalering schulden", dat per 2024 zal in gaan. Het budget wordt ingezet voor het realiseren van de dienstverlening volgens het uitvoeringsplan. Specifiek gaat om extra formatie voor de coördinatie en de werkzaamheden ten aanzien van Vroegsignalering voor het jaar 2025. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Vangnet 2022 | 6.3 Inkomensregelingen | Autonome afwijking | |
In het raadsvoorstel 2023-509 is er aangegeven dat we recht hebben op een vangnet 2022, ter hoogte van €444.700. Deze middelen laten we vrijvallen naar de algemene middelen. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Technische wijziging | 9.0 Meerdere | Overige afwijking | |
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. Dekking: Dekking binnen eigen programma |
Exploitatie | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 75.334 | 19.891 | 95.225 | -819 | 94.406 |
Baten | 41.007 | 7.216 | 48.222 | -375 | 47.847 |
Saldo | -34.328 | -12.675 | -47.002 | 444 | -46.558 |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen x €1.000)
Onderwerp | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Armoedebeleid | Lasten | -110 | 110 | 0 | 0 | 0 |
---|---|---|---|---|---|---|
Arbeidsparticipatie - Circulus | Lasten | 130 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Integrale jongeren aanpak | Lasten | -255 | 55 | 0 | 200 | 0 |
Aanpak armoedebestrijding en vroegsignalering | Lasten | -273 | 273 | 0 | 0 | 0 |
Integrale Human Capital Agenda | Lasten | -320 | 160 | 160 | 0 | 0 |
Armoedebeleid (stichting Leergeld) | Lasten | -225 | 225 | 0 | 0 | 0 |
Definitief Buig budget 2023 en voorlopig Buig 2024 | Lasten | 542 | 2.503 | 2.503 | 2.503 | 2.503 |
Robuust rechtbeschermingssysteem | Lasten | -139 | 294 | 0 | 0 | 0 |
Impuls integraal werken | Lasten | -222 | 281 | 0 | 0 | 0 |
Budget bijzondere bijstand en vroegsignalering naar 2025 | Lasten | -236 | 0 | 236 | 0 | 0 |
Technische wijziging | Lasten | 290 | 581 | 229 | 221 | 207 |
Totaal lasten | -818 | 4.482 | 3.128 | 2.924 | 2.710 | |
Integrale Human Capital Agenda | Baten | -320 | 160 | 160 | 0 | 0 |
Definitief Buig budget 2023 en voorlopig Buig 2024 | Baten | -551 | 2.503 | 2.503 | 2.503 | 2.503 |
Vangnet 2022 | Baten | 444 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Technische wijziging | Baten | 51 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | -376 | 2.663 | 2.663 | 2.503 | 2.503 | |
Saldo | 443 | -1.819 | -465 | -421 | -207 |
Reserves | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting | 0 | 0 | 0 | 439 | 439 |
Putting | 65 | 8.196 | 8.261 | -1.023 | 7.238 |
Saldo | 65 | 8.196 | 8.261 | -1.462 | 6.799 |
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
---|---|---|---|---|---|
Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | Meerjearenbegroting 2023-2026 | 75.334 | 41.007 | -34.327 | |
3e kwartaalrapportage 2022 | 6.801 | 3.143 | -3.658 | ||
4e kwartaalrapportage 2022 | 6.796 | 269 | -6.527 | ||
1e kwartaalrapportage 2023 | 521 | 24 | -497 | ||
Ambtelijke wijziging | 5.259 | 3.163 | -2.096 | ||
2e kwartaalrapportage 2023 | 514 | 617 | 103 | ||
Totaal programma | 95.225 | 48.223 | -47.002 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | Meerjarenbegroting 2023-2026 | 0 | 65 | 65 | |
3e kwartaalrapportage 2022 | -380 | 1.093 | 1.473 | ||
4e kwartaalrapportage 2022 | 0 | 6.527 | 6.527 | ||
1e kwartaalrapportage 2023 | 380 | 380 | 0 | ||
Ambtelijke wijziging | 0 | 196 | 196 | ||
Totaal programma | 0 | 8.261 | 8.261 |