Bedrijventerrein A1
Projectnaam | A1 Bedrijvenpark Deventer | ||
Portefeuillehouder | T. Walder | ||
Rapportagedatum | 29 november 2023 | ||
Basisinformatie Project | |||
Zuidelijk van de A1 en gelegen tussen de N348, het dorp Epse en de spoorlijn Deventer-Zutphen ligt de locatie voor de vestiging van het nieuwe bedrijventerrein: A1 Bedrijvenpark Deventer. Het totale projectgebied is ongeveer 120 ha. groot, waarvan 60 ha. netto uitgeefbaar is voor de vestiging van bedrijven om daarmee een belangrijke impuls te geven aan de economische groei en de werkgelegenheid in Deventer. Het terrein heeft hoge duurzaamheidsdoelstellingen. Zo is de maximale milieucategorie 3.2, wat betekent dat bedrijven uitgedaagd worden om te innoveren om zich te kunnen vestigen op A1 Bedrijvenpark. Vanaf de start is gekozen om het A1 Bedrijvenpark aardgasloos te maken. Dit vergt vernieuwende manieren van bouwen en het inrichten van bedrijfsprocessen. Zo zijn er twee windmolens direct aangesloten op het terrein en er is een LNG-tankstation gerealiseerd. Daarnaast wordt er samen met de Provincie, netwerkbeheer, OostNL en de exploitant van de windturbines onderzoek gedaan naar de haalbaarheid van een smart energy hub. De eerste fase van dit onderzoek wordt eind 2023 afgerond. De huidige netcongestie maakt de noodzaak voor een alternatieve energievoorziening zoals een energy hub nog meer zichtbaar. We merken dat de netcongestie een steeds groter probleem wordt voor de kavelkopers. Ze hebben geen zekerheid over hun energievoorziening via het reguliere netwerk van Liander en alternatieve voorzieningen zijn nog niet concreet genoeg en brengen extra kosten met zich mee. Met name de grotere kavels met relatief veel stroomgebruik hebben hier last van. Het Nederlandse waterstofproject DREAMH2AUL is officieel gestart. Het project omvat de ontwikkeling en het testen van twee 44-tons waterstof-elektrische vrachtwagens en het toevoegen van een waterstof-vulpunt aan het Total Energies multifuel tankstation op het A1 Bedrijvenpark Deventer. De waterstof die geleverd wordt bij dit tankstation zal uitsluitend groen zijn. De planning is dat in Q4 2024 zowel het vulpunt als de testlocatie voor vrachtwagens operationeel zullen zijn. De vergunningaanvraag hiervoor loopt. | |||
Besluitvorming | |||
Samenvatting van de bestuurlijke besluitvorming omtrent A1 BP: - Bestuurlijke besluitvorming Bestemmingsplan, exploitatieplan, beeldkwaliteitsplan en grondexploitatie (Raad, november 2009); | |||
Projectfase | Realisatiefase | ||
Stand van zaken | |||
Uitgifte Westelijk deel Uitgifte Oostelijk deel Tussen Sligro en Reshare was op het oostelijk deel van het bedrijventerrein nog een kavel gereserveerd voor voorzieningen met betrekking tot de smart energy hub. Inmiddels is duidelijk dat deze kavel hiervoor niet nodig is. Reshare heeft aangegeven belangstelling te hebben voor deze kavel t.b.v. een duurzame uitbreiding van hun activiteiten op deze locatie en heeft daarvoor in dit afgelopen kwartaal een reserveringsovereenkomst getekend. Bouwrijp, en woonrijpmaken Netcongestie Aansluiting N348 | |||
Voortgang | |||
Scope | Op koers | ||
---|---|---|---|
Uitvoering vind plaats binnen gestelde kaders. | |||
Financiën | Op koers | ||
A1 Bedrijvenpark is een verlieslatende grondexploitatie. De verliesvoorziening voor A1 Bedrijvenpark is met de vaststelling van de jaarrekening 2022 verlaagd naar € 19,4 miljoen. In het Meerjaren Perspectief Grondzaken bij de jaarrekening is een nadere toelichting op dit resultaat gegeven. Binnen de projectgroep zijn de uitgangspunten en de ramingen in de grondexploitatie opnieuw tegen het licht gehouden. Op dit moment is er geen aanleiding om de prognoses van de grondexploitatie bij te stellen. | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Afwijking investering? | Nee | ||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Op koers | ||
In aanloop naar de actualisatie grondexploitaties Jaarrekening 2022 is er een hertaxatie van de kavels uitgevraagd. Daaruit is een minimale en maximale prijs p/m2 voortgekomen. Daaruit blijkt dat de grondwaarde gestegen is, zelfs als we de minimale grondprijs hanteren. Op basis van de taxatie zijn de grondprijzen naar boven bijgesteld. Hierdoor is het resultaat van de grondexploitatie verbeterd, maar neemt ook het risico toe omdat niet zeker is of de grond ook voor die prijs verkocht zal worden. In de risicoreservering is rekening gehouden met conjunctuurgevoeligheid. Dit is opgenomen door rekening te houden met de mogelijkheid dat opbrengsten kunnen dalen of dat vertraging optreedt in tempo van de uitgifte op de midden-lange termijn. Daarnaast is ook een risicoreservering aangehouden m.b.t. de taxatiewaarde of te wel kunnen de kavels verkocht worden voor de getaxeerde waarden? Verder is een risicoreservering opgenomen vanwege mogelijke vertraging door congesties. De totale risicoreservering kwam bij de jaarrekening daarmee op € 3 mln. Bij de vaststelling van de jaarrekening is het risico van de netcongestie geraamd op een impact van € 4,5 mln. (op basis van 3 jaar vertraging). Het is op dit moment erg lastig om alle gevolgen te overzien welke financiële impact een netcongestie op de kaveluitgifte kan hebben. We merken echter steeds meer dat de fasering van de kavels onder druk komt te staan. Een belangrijke oorzaak hiervan is de netcongestie. Mogelijk worden kavels daardoor later verkocht worden dan nu is voorzien en is vastgelegd in de grondexploitatie. Naast renteverlies betekent dat bijvoorbeeld ook extra plankosten omdat de looptijd van het project in dat geval toeneemt. In de aankomende maanden zal duidelijker worden welke financiële gevolgen de netcongestie voor de gemeente kan hebben en hoe groot de kans is dat deze situatie zich voordoet. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
zie boven | |||
Afwijking totaalplanning? | Op koers | ||
Planning op hoofdlijnen: Uitgifte laatste kavel ‘Oost’: 2023; | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
In de afgelopen periode zijn hier geen verdere ontwikkelingen geweest. | |||
Overige informatie |
De Marke Zuid
Projectnaam | De Marke Zuid | ||
Portefeuillehouder | R. de Geest | ||
Rapportagedatum | 1 oktober 2023 | ||
Basisinformatie Project | |||
Het schoolgebouw de Marke Zuid van het Etty Hillesum Lyceum (eigendom van de Stichting Carmelcollege (SCC)) en de sporthal Keizerslanden (eigendom van de Sportbedrijf Deventer) zijn aan vervangende nieuwbouw toe. Op basis van een locatie-studie is op 27 november 2018 besloten dat de vervangende nieuwbouw van beide gebouwen gaat plaatsvinden op de Marke Zuid. Aanvankelijk ging het om vervanging van het schoolgebouw op de Marke Zuid en later is besloten om ook de locatie van het Etty Hillesum Lyceum (EHL) op de Marke Noord te huisvesten op de Marke Zuid. Zo krijgen ook de vmbo leerlingen van het EHL een toekomstbestendige school en kan de locatie de Marke Noord worden vrijgespeeld voor woningbouw. Voor wat betreft de nieuwe school op de Marke Zuid gaat het om het realiseren van onderwijsruimte van 10.200 m² voor ca 1.000 leerlingen. Voor het onderwijs aan vmbo leerlingen wordt een aantal praktijklokalen gerealiseerd. Op de locatie van de Marke Zuid komen een school, een schoolplein, parkeervoorzieningen (fiets en auto) en een sporthal met sportvelden. In de sporthal worden 4 zaaldelen voor bewegingsonderwijs gerealiseerd ter vervanging van de bestaande gymlokalen in de Marke Zuid en ter vervanging van de Sporthal Keizerslanden. Op het terrein van de Marke Zuid bevindt zich ook het clubgebouw van de Deventer Scheidsrechtervereniging (DSVeO). Deze vereniging heeft recht van opstal en heeft het clubgebouw in eigendom. De locatie de Marke Zuid grenst aan het Ludgeruskwartier/Roelandflatlocatie. | |||
Besluitvorming | |||
Reeds genomen besluiten:
| |||
Projectfase | Verkenningsfase | ||
Stand van zaken | |||
Ontwikkeling school Ontwikkeling sporthal Duurzaamheid Bestemmingsplan Verhuizing Devinco en Scheidsrechtersvereniging Buitenruimte de Marke Zuid | |||
Voortgang | |||
Scope | Op koers | ||
---|---|---|---|
School Sporthal | |||
Financiën | Behoeft aandacht | ||
De financiële bijdrage voor de nieuwbouwschool is conform de VNG-norm voor onderhuisvesting. Voor 10.200m² BVO is dekking beschikbaar.Het gaat om een bedrag van €28,3 miljoen. Een deel daarvan (1.200m² BVO), te weten €3,4 miljoen, wordt gedekt uit de grondopbrengsten van de ontwikkellocaties: De Marke Noord, De Marke Zuid en de Boerhaave-locatie. De Marke-Noord en Zuid worden ontwikkeld door de gemeente. De Boerhaave-locatie door Stichting Carmelcollege (met een beoogde bijdrage van € 1 miljoen en een garantstelling voor een bijdrage van €750.000). De Stichting Camelcollege / Etty Hillesum Lyceum bouwt voor eigen rekening en risico. Er vindt alleen verrekening plaats van de werkelijke indexering op basis van een indexatiepercentage die jaarlijks in het najaar (-november) door de VNG voor onderwijshuisvesting bekend wordt gemaakt, zowel op het investeringsbedrag alsook op de bijdrage van EHL / SCC. Met de huidige schaarste van bouwmaterialen en stijging van loonkosten ontstaat het risico dat de gebudgetteerde index niet toereikend is. Het is echter niet te voorspellen hoe de schaarste zich de komende jaren gaat ontwikkelen. Vanwege de aanhoudende prijsstijgingen vindt in Q4 bestuurlijk overleg plaats over de keuzes die moeten worden gemaakt als blijkt bij de aanbesteding dat het budget ontoereikend is. | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Niet van toepassing | |||
Afwijking investering? | Nee | ||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
Niet van toepassing, er is nog geen sprake van exploitatie | |||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Behoeft aandacht | ||
Binnen de budgetten is geen rekening gehouden met risico’s zoals extra kosten i.v.m. stikstofproblematiek. Er is verder geen rekening gehouden met kosten voor aanvullende eisen en wensen van de gemeente en gebruikers (sportclubs). En ook is geen rekening gehouden met extra kosten als gevolg van beroepsprocedures. Deze risico’s worden meegenomen in de update van de risicoanalyse. Risico’s Zolang er geen sprake is van een onherroepelijk bestemmingsplan (lees: uitspraak van de RvS hierover) vindt er geen opdrachtverlening aan een aannemer plaats voor de bouw van de school of de sporthal zonder te beschikken over een Omgevingsvergunning waartegen geen bezwaar is gemaakt. In Q4 vindt actualisatie van de beheersmaatregelen plaats voor de gesignaleerde risico’s. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Afwijking totaalplanning? | Behoeft aandacht | ||
De realisatie van zowel de school als de sporthal is afhankelijk van de behandeling van het bestemmingsplan bij de Raad van State. Vooralsnog is er geen zittingsdatum bij de Raad van State. Indien er begin november 2023 nog geen zittingsdatum bij de Raad van State bekend is, zal de planning die uitgaat van start bouw in de eerste helft van 2024 en oplevering in 2025 moeten worden herzien. | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
De relevante partners van dit project zijn Stichting Carmel college, Etty Hillesum Lyceum (opdrachtgever ontwikkeling en bouw van de school), Sportbedrijf, DSVeO, Devinco en de diverse sportverenigingen die gebruik maken van sporthal Keizerslanden. Sportbedrijf is actief betrokken bij het realiseren van de sporthal. De sportverenigingen die nu actief zijn in sporthal Keizerslanden zullen meeverhuizen naar de nieuwe sporthal op Marke Zuid. Deze sportverenigingen worden geïnformeerd over de verdere ontwikkelingen door ICS en Sportbedrijf. Met DSVeO en Devinco is op regelmatige basis overleg geweest over de voortgang en ontwikkelingen. In de komende tijd worden er concrete afspraken gemaakt met deze partijen. De verwachting is dat in het vierde kwartaal 2023 de vaststellingsovereenkomst wordt getekend. Buurt en klankbordgroep | |||
Overige informatie |
De Nieuwe Keizer
Projectnaam | De Nieuwe Keizer | ||
Portefeuillehouder | I. Duursma-Wigger | ||
Rapportagedatum | 1 oktober 2023 | ||
Basisinformatie Project | |||
Het project betreft de doorontwikkeling van het concept De Nieuwe Keizer (DNK) en de daarbij behorende organisatie alsmede het gemeentelijke vastgoed. Dit omvat de Schouwburg, het voormalig Filmhuis, de Iris-kantoren en verhuur van het Kunstcircuit’ aan de Keizerstraat. Het projectdoel is te komen tot een toekomstbestendig multifunctioneel cultuur- en zakelijk ontmoetingscentrum. Eén locatie, centraal gelegen in de Kien, tussen station en de binnenstad; geschikt voor cultuur-, educatie, horeca en zakelijke functies. Deze ambitie is op 13 april 2021 gepresenteerd door de directeur a.i. van de Deventer Schouwburg (DS); Gabriel Oostvogel. Deze ontwikkeling, passend in de diverse pijlers van het gemeentelijk beleid, vergt diverse inspanningen. Inspanningen op het gebied van interne organisatie; verregaande samenwerking tussen culturele partners, onderwijs en bedrijfsleven, maar ook een forse verbouwing van de technisch sterk geïntegreerde gemeentelijke panden. | |||
Besluitvorming | |||
Begin september 2021 heeft het college het voorstel aan de raad aangeboden met als beslispunten: Beeldvormende sessie: 6-10-2021 In de Voorjaarsnota 2021 is een de volgende reservering opgenomen: Dit is als volgt tot stand gekomen: Het resterende deel van de investering in de stichtingskosten, namelijk €3,8 miljoen is ongedekt. Hiervoor is een reservering gevraagd bij de VJN 2021. Naast de stichtingskosten is eenmalig €360.000 gevraagd vanuit de algemene middelen voor de projectorganisatie. Daarnaast zijn aanloopkosten en aanloopverliezen op €400.000 geraamd (ook eenmalig uit de algemene middelen te dekken). Deze besluitvorming is afgerond op 17-11-2021 Het project verkeert in de Verkenningsfase; Binnen de Verkenningsfase onderscheiden we, in overeenstemming met de Evaluatie Leidraad Grote Projecten, de Definitie en Ontwerpfase (VO en DO). | |||
Projectfase | Verkenningsfase | ||
Stand van zaken | |||
Op 8 november 2022 heeft B&W de besluitvorming inzake voortzetting Verkenningsfase De Nieuwe Keizer aangeboden aan de gemeenteraad (RM 2022-513). Dit raadsvoorstel is gelijktijdig met het raadsvoorstel voor het Burgerweeshuis en het raadsvoorstel om onderzoek te doen naar de haalbaarheid om beide functies onder één dak te brengen ter besluitvorming naar de raad gegaan. De behandeling van het raadvoorstel 2022-513 is afgerond op 22 februari 2023. Er is conform ondertaand besluit besloten. 1. De Definitiefase (Verkenningsfase, deelfase 1) af te ronden voor het project De Nieuwe Keizer op basis van de uitkomsten uit de gepresenteerde onderzoeken, toetsdocumenten, de gewijzigde uitgangspunten en de risico's | |||
Voortgang | |||
Scope | Op koers | ||
---|---|---|---|
De algemene uitvoering van het project vindt plaats binnen de gestelde kwalitatieve kaders. Een kwalitatief goed doordacht en breed gedragen cultureel- en zakelijk concept is leidend. Hier worden geen concessies op gedaan. De scope van de transformatie bevat alle 4 de gebouwdelen zoals benoemd in de Initiatieffase. | |||
Financiën | Behoeft aandacht | ||
Bij de begroting 2023 is €1,25 miljoen gereserveerd voor projectkosten De Nieuwe Keizer. | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Op dit moment vinden geen uitgaven plaats in afwachting van de uitkomst van het voorstel ‘Onder-1-dak’. | |||
Afwijking investering? | Ja | ||
Na afronding van de definitiefase wordt de investering geraamd op € 31 miljoen. | |||
Afwijking exploitatie? | Ja | ||
Voor het plan De Nieuwe Keizer is een exploitatiebegroting opgesteld. Hieruit blijkt dat de baten onvoldoende zijn om de lasten te dekken, er is sprake van een exploitatietekort. Indien het plan DNK wordt voortgezet met een investering van 31 miljoen, zal het verzoek komen om een hogere subsidie, ter hoogte van het exploitatietekort: | |||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Behoeft aandacht | ||
Voor het project is een uitgebreide risicoanalyse uitgevoerd, waarbij aan de hand van (kans x gevolg) de risico’s in kaart zijn gebracht. De risico’s zien toe op de volgende drie hoofdcategorieën:
De belangrijkste risico’s aan het einde van de definitiefase:
Ter beheersing van de risico’s en de gevolgen treft het projectteam de volgende maatregelen:
Beide voorstellen ter beheersing van de risico’s zijn in de besluitvorming op 22 februari 2023 overgenomen door de Gemeenteraad. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Ja | ||
Start bouw einde 2026 wordt aangepast n.a.v. de uitkomsten van de korte haalbaarheidsfase ‘podiumkunsten onder één dak’. Eerder is ingeschat dat dit onderzoek en eventuele besluitvorming tot ca 6 tot 9 maanden vertraging zal kunnen leiden. Op dit moment staat het project DNK in de pauze stand. | |||
Afwijking totaalplanning? | Behoeft aandacht | ||
Afronding proces raad is conform verwachting afgerond op 22 februari 2023. Voor het project DNK is daarmee tijdelijk op de pauzeknop gedrukt. | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
Bij de uitwerking van het concept DNK door de huidige directeur wordt extra ingezet op breed draagvlak binnen de eigen organisaties en binnen de key partners in de stad en in de Kien. Deze zijn gedefinieerd in een participatie & co-creatietraject betrokken stakeholders dat in de komende twee maanden wordt uitgevoerd. Hiervoor is onder aansturing van de directeur/kwartiermaker Yelow Concepts ingehuurd. Vanuit het programma Cultuur wordt gestuurd op samenwerking tussen de diverse culturele partijen. Vanuit de Kien wordt samenwerking tussen Kien partners en zakelijke partners gestimuleerd | |||
Overige informatie | |||
Wijzigingsverzoek co-financiering voor de beschikking “Vitaliteit van Steden” is ingediend. Officiële beschikking moet nog volgen. |
Omgevingswet
Projectnaam | Implementatie omgevingswet | |||
Portefeuillehouder | L. Wijnhoud | |||
Rapportagedatum | 1 oktober 2023 | |||
Basisinformatie Project | ||||
De Omgevingswet treedt op 1 januari 2024 in werking. De gemeente heeft de afgelopen jaren gewerkt aan de wettelijke verplichtingen die voortvloeien uit de Omgevingswet. Dit betekent dat producten en diensten geleverd moeten kunnen worden (bijvoorbeeld een omgevingsvergunning en het publiceren van een omgevingsplan) en dat de werkprocessen en systemen hierop zijn voorbereid. Verder moet er voldoende gekwalificeerd personeel beschikbaar zijn om deze producten en diensten ook daadwerkelijk te kunnen leveren en moet de organisatie daarop ingericht zijn. Tenslotte moeten de inwoners van de gemeente Deventer weten op welke dienstverlening en ondersteuning van de gemeente zij kunnen rekenen vanaf de datum van inwerkingtreding van de Omgevingswet. Na inwerkingtreding op 1 januari 2024 zijn we er nog niet. Nadat de wet is ingegaan zullen we nog verder moeten door ontwikkelen. De wet en bijbehorende kerninstrumenten bieden diverse mogelijkheden voor lokale afwegingen. Doordat in eerste instantie onder de nieuwe wet bestaande regels in stand blijven (de bruidsschat), kunnen we in de komende jaren werken aan de invulling van een eigen visie en deze vertalen in regels waar wij dat willen. Dit betekent dat we werken aan het actualiseren van de Omgevingsvisie en het introduceren van het kerninstrument Omgevingsprogramma’s. Het project implementatie Omgevingswet dient ervoor te zorgen dat alle voorgaande benodigde activiteiten worden uitgevoerd en geborgd. | ||||
Projectfase | Realisatiefase | |||
Besluitvorming | ||||
Genomen besluiten:
Te nemen besluiten:
| ||||
Stand van zaken | ||||
Het vigerende Plan van Aanpak Implementatie Omgevingswet is vastgesteld in 2018. We doorlopen nu de transitiefase. In mei 2021 is agile werken geïntroduceerd om bij inwerkingtreding het primaire proces gereed te hebben voor de komst van de Omgevingswet. Hiermee zorgen we er voor dat alle noodzakelijke besluiten zijn genomen en ingebed zijn in de processen om klaar te zijn voor de wettelijke verplichtingen die voortvloeien uit de Omgevingswet. We verwachten als Deventer extra frictiekosten ten opzichte van het Plan van Aanpak, met name bij de inzet van het implementatieteam. Inhoudelijk zijn we in de transitiefase behoudend geweest in opstart van nieuwe trajecten, hetgeen de extra kosten heeft beperkt. Per onderdeel van de implementatie lichten we de stand van zaken hieronder toe. Omgevingswet kerninstrumenten Omgevingsvisie Omgevingsprogramma’s Vóór inwerkingtreding van de wet op 1 januari 2024, worden procesafspraken opgeleverd voor het werken met omgevingsvisie, -programma en -plan bij gebieds- en beleidsontwikkeling in de fysieke leefomgeving. Dit gebeurt in afstemming met lopende trajecten waaronder stroomlijnen processen gebiedsontwikkeling, herijking verantwoordelijkheden begrotingsprogramma's 3, 4a, 5 en 6, herijken proces vooroverleg en datagedreven werken. Omgevingsplan De projectgroep Omgevingsplan is vormgegeven en ingeregeld voor de periode tot de inwerkingtreding van de wet. In deze projectgroep zitten medewerkers van verschillende teams. Dit projectteam voert de regie op de verschillende acties die nodig zijn om het omgevingsplan te ontwikkelen. De projectgroep is er in eerste instantie op gericht om de minimale acties voor het omgevingsplan die nodig zijn bij de inwerkingtreding van de Omgevingswet in beeld te brengen en te realiseren. Het plan van aanpak omgevingsplan is op 4 juli 2023 vastgesteld door het college en ter informatie met een mededeling aan de raad gestuurd. In dit plan van aanpak wordt richting geven aan het proces voor het verder ontwikkeling en fasering van het omgevingsplan. Medio 2022 is gebleken dat het wijzigen van het Omgevingsplan vanaf 1 januari 2023 technisch nog niet mogelijk is. De projectgroep Omgevingsplan is om deze reden vanaf na de zomer bezig met het ontwikkelen van een Tijdelijke Alternatieve Maatregel (een “TAM-omgevingsplan”), om op deze manier na het inwerking treden van de wet de ruimtelijk juridische procedure voor belangrijke gebiedsontwikkelingen door te kunnen laten gaan. Met het uitstel van de Omgevingswet is er minder energie gezet op de TAM en is verder gebouwd aan de basis van het Omgevingsplan. Onder andere is gestart met het opstellen van een handboek waarin standaarden worden opgenomen, keuzes worden vastgelegd. Het handboek bevat zowel beschrijvingen van processen, maar ook inhoudelijke keuzes zoals formulering en structuur. Het handboek is bedoeld voor de medewerkers die zich bezig houden met het proces wijzigen omgevingsplan, maar ook voor externe partijen die een wijziging omgevingsplan voorbereiden voor een gebiedsontwikkeling. Naast de inhoudelijke werkzaamheden is vanuit het omgevingsplan ook meegedaan met het landelijke test traject, IKT. In december 2022 is de volledige keten getest. Dit betrof het wijzigen van het Omgevingsplan, het publiceren, het checken van een activiteit aan de hand van toepasbare regels en het aanvragen van een vergunning. De test heeft diverse bevindingen opgeleverd, zoals de werking van de DSO, maar ook de werking van de lokale plansoftware. Het testen vanuit IKT wordt gecombineerd met het lokaal kennis opdoen van de werking van de technische kant van het opstellen van een Omgevingsplan. Ook is er aandacht voor de veranderende werkwijze rondom de planologische procedures voor ruimtelijke initiatieven. Vanaf 1 september 2023 kunnen in principe geen wijzigingen van een bestemmingsplan meer in behandeling worden genomen. Over de mogelijkheden die er wel zijn wordt tijdig gecommuniceerd. Het gaat hierbij om mogelijkheden zoals omgevingsvergunningen onder de Wabo, Bopa’s of wijzigen Omgevingsplan in Tam-Imro of in de nieuwe plansoftware. Bestuurlijke communicatie en besluitvorming Op 3 juli 2023 is er een gesprek geweest met de griffie over het gebruik maken het van het adviesrecht voor de door de raad aangewezen gevallen van activiteiten. De wens is een vergunningsproces waarbij in 8 weken zowel de inhoudelijke beoordeling van het initiatief als het bestuurlijke proces, wordt doorlopen. Dit vraagt naast de nodige inspanning van alle betrokkenen, een doordacht proces. In het najaar volgt een voorstel als sprake is van adviesrecht van de raad. In november organiseren we twee technische informatiesessies met de raad om raadsleden mee te nemen in wat de context van de Omgevingswet. Werkprocessen Personeel en organisatie De monitor anders werken zetten we periodiek in om ook in 2023 feedback te krijgen hoe medewerkers kijken naar de implementatie en om gericht acties uit te zetten om medewerkers verder voor te bereiden. Participatie Digitalisering Wij hebben voor het maken en publiceren van omgevingsdocumenten TerceraGo aangeschaft. Wij zijn gestart met het oefenen met de plansoftware. Het is voor de medewerkers niet alleen een nieuw pakket maar ook echt een geheel nieuwe manier van werken. Dit deel van het DSO is nog in ontwikkeling en de softwareleveranciers zijn nog steeds bezig om de software aan te passen. Op dit moment is er is nog geen sprake van een stabiele situatie. Wij verwachten daarom dat we voor het wijzigen van het omgevingsplan de tijdelijk alternatieve maatregel (TAM IMRO) moeten gaan gebruiken als de wet in werking treedt. Wij volgen de ontwikkelingen uiteraard nauw gezet en doen actief mee bij het testen en implementeren van nieuwe functionaliteiten om in te kunnen spelen op de mogelijkheden die er zijn. Een belangrijke wettelijke eis vanuit de Omgevingswet is het digitaal kunnen ontvangen van aanvragen om een omgevingsvergunning. De software die in het VTH-domein (Powerbrowser2020) wordt gebruikt voor het ontvangen en behandelen van omgevingsvergunningen, is in omgevingsdienst-verband aangeschaft. PB2020 heeft een grote update ondergaan en kunnen we blijven gebruiken voor het ontvangen en verlenen van omgevingsvergunningen en meldingen onder de Omgevingswet. Technisch gezien hebben de we de noodzakelijke koppelingen gelegd: | ||||
Voortgang | ||||
Scope | Op koers | |||
---|---|---|---|---|
De algemene uitvoering vindt plaats binnen de gestelde kaders. | ||||
Financiën | Behoeft aandacht | |||
De dekking bestaat uit diverse posten. Daarnaast is binnen programma 5 het “oude” budget actualisatie bestemmingsplannen structureel voor €200.000 beschikbaar (inclusief overhead). De inzet vanuit de organisatie wordt veelal gedaan door medewerkers waarvan de uren reeds zijn gedekt, zoals de inzet van de transitiemanager en de inzet van de organieke kerngroep en het opleidingsbudget vanuit personeel en organisatie. Voor de jaren na 2021 wordt per jaar de budgetvraag beoordeeld; vooralsnog wordt hiervoor weerstandsvermogen aangehouden. | ||||
Afwijking begroting? | Nee | |||
Afwijking investering? | Nee | |||
Afwijking exploitatie? | Nee | |||
Er heeft in 2021 een onder uitputting plaatsgevonden. Dit werd met name veroorzaakt door de uitstel van de Omgevingswet van 1 januari 2022 naar 1 juli 2022 en vervolgens naar 1 januari 2023. Bij de voorjaarsnota zijn geen aanvullende middelen voor 2022 aangevraagd. Bij de 3e kwartaalrapportage 2022 is aanvullend €185.000,- aangevraagd, hetgeen gedekt kon worden uit de rijksbijdrage voor extra implementatiekosten Omgevingswet. Een deel van de besteding van de voorbereiding is direct gekoppeld aan het moment van inwerkingtreding van de wet. In het 4de kwartaal van 2023 wordt meer bekend over de landelijke bijdrage als de compensatie voor het uitstellen van het inwerkingtreding van de Omgevingswet. |
Kostenraming en dekking per jaar (x €1) | ||||
Activiteit | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|
Informatiearchitectuur | ||||
Digitalisering basis op orde | 190.000 | 190.000 | 190.000 | |
Digitale dienstverlening en informatievoorziening | 67.500 | 42.500 | 42.500 | |
Monitoren, evalueren en datagestuurd werken | 100.000 | 100.000 | 100.000 | |
Subtotaal informatiearchitectuur | 357.500 | 332.500 | 332.500 | 0 |
Instrumenten | ||||
Omgevingsvisie | 87.800 | 54.200 | 35.000 | |
Bestemmingsplan verbrede reikwijdte en omgevingsplan | 163.833 | 113.833 | 58.078 | |
Subtotaal instrumenten | 251.633 | 168.033 | 93.078 | 0 |
Werkprocessen | 125.800 | 71.800 | 64.800 | |
Anders werken en organiseren | 57.400 | 57.400 | 57.400 | |
Communicatie en participatie | 47.400 | 47.400 | 47.400 | |
Organisatie | 86.600 | 86.600 | 72.600 | |
Subtotaal raming | 1.023.933 | 763.733 | 667.778 | 250.000 |
Subtotaal reeds gedekt | 1.196.086 | 508.253 | 443.782 | 0 |
Subtotaal aanvullend benodigd | 222.153 | -255.480 | -223.996 | -250.000 |
Afwijkingen t.o.v. jaarschijf begroting (x €1) | ||
Activiteit | 2023 | Afwijkingen |
---|---|---|
Informatiearchitectuur | ||
Digitalisering basis op orde | 190.000 | |
Digitale dienstverlening en informatievoorziening | 67.500 | |
Monitoren, evalueren en datagestuurd werken | 100.000 | |
Subtotaal informatiearchitectuur | 357.500 | |
Instrumenten | ||
Omgevingsvisie | 87.800 | De herijking gaat mogelijk eenmalig aanvullend budget vragen. |
Omgevingsplan | 163.833 | Extra kosten vanwege testen |
Subtotaal instrumenten | 251.633 | |
Werkprocessen | 175.800 | Extra kosten vanwege uitstel en inhuur |
Anders werken en organiseren | 57.400 | |
Communicatie en participatie | 47.400 | |
Organisatie | 184.200 | |
Subtotaal raming | 1.073.933 | |
Reeds gedekt eenmalige budgetten | 663.830 | |
Reeds gedekt programmabegroting en organisatie | 322.256 | |
Reeds gedekt basisregistraties | 210.000 | |
Budgetoverheveling uit 2020 | 0 | |
Subtotaal dekking | 1.196.086 |
Risico's en kansen | ||
Risico's en kansen? | Op koers | |
---|---|---|
Vooralsnog kunnen de risico’s (m.u.v. structurele effecten implementatie) opgevangen worden binnen het projectbudget zelf door het overhevelen van het budget van het afgelopen jaar. Een deel van de besteding van de voorbereiding is direct gekoppeld aan het moment van inwerkingtreding van de wet. Deze kosten schuiven dus mee. We voorzien risico’s in de dienstverlening in de eerste maanden na inwerkingtreding van de wet omdat de organisatie moet wennen aan de nieuwe manier van werken, de verantwoordelijkheden verschuiven en doordat het DSO nog niet optimaal functioneert en optimaal is ingericht. We organiseren een terugvalscenario in de EHBO organisatie met extra capaciteit en middelen om de impact op het primaire proces te verminderen. De koepels waaronder de VNG hebben afspraken gemaakt over de financiële gevolgen van dit uitstel. Gemeenten moeten hoogstwaarschijnlijk extra kosten maken voor de implementatie van de Omgevingswet. In het interbestuurlijke financiële akkoord over de Omgevingswet uit 2016 is overeengekomen dat de verschillende overheden de implementatie kosten zelf dragen en dat over de verwachte maatschappelijke baten geen korting zal komen. Onderzocht wordt hoe moet worden omgegaan met deze extra kosten. Dit kan invloed hebben op de begroting Omgevingswet van Deventer. Regelmatig kijken we vanuit het kernteam en het management naar de risico’s bij de implementatie. Vanuit deze sessies worden aan de hand van de actualiteit beheersmaatregelen genomen. In de tabel zijn de belangrijkste risico’s kort weergegeven. | ||
Communicatie | ||
Communicatie | Op koers | |
Voor de algemene communicatie over de Omgevingswet met bewoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties sluiten we aan bij de landelijke onlinecampagne. Van november 2023 t/m februari 2024 besteden we onder andere via socialmedia-aandacht aan de veranderingen onder de Omgevingswet. Daarnaast hebben we specifieke doelgroepen (bijvoorbeeld ontwikkelaars) apart met informatie benaderd over wat de impact is van de Omgevingswet op de manier waarop we opereren (bijvoorbeeld in het geval van bestemmingsplannen tot eind dit jaar). | ||
Overige informatie |
Risico's | ||||
Risico | Gebaseerd op | Omvang voor | Beheersmaatregel | Omvang na |
---|---|---|---|---|
DSO functioneert onvoldoende en kent storing en fouten. | Deventer is actief aan het testen, intern en regionaal en doet mee aan de indringende ketentest (IKT). We organiseren een terugvalscenario (extra capaciteit en middelen) om de impact op het proces te verminderen. | |||
In de DSO checker komen alle regels vanuit verschillende bevoegd gezagen samen en die sluiten nog onvoldoende op elkaar aan. Voor initiatiefnemer leidt dit tot veel vragen en onduidelijkheid waarover ze contact opnemen. | We organiseren een terugvalscenario in het primaire proces door andere collega’s te laten aansluiten en de EHBO organisatie met extra capaciteit en middelen om de impact op het primaire proces te verminderen. | |||
Onvoldoende interne capaciteit en extern is inhuur lastig te krijgen om de implementatie van de Omgevingswet professioneel te begeleiden. | Goede fasering en realistische mijlpalen en veel werk met werk maken. We overleggen tijdig met teammanagers welke capaciteit beschikbaar moet zijn. | |||
Bruidsschatregels kunnen niet beleidsneutraal overgenomen worden |
| |||
Legesinkomsten anders dan voorzien. | Impactanalyse vanuit de Omgevingswet en WKB | |||
Implementatie en transformatie leidt tot toenemende exploitatiekosten | In de transformatiefase zullen beleidskeuzes en financiële gevolgen integraal inzichtelijk moeten worden gemaakt. Een deel zal niet kunnen worden voorkomen en is autonoom. |
Slim warmtenet
Projectnaam | Slim warmtenet Zandweerd, fase 1 | ||
Portefeuillehouder | T. Walder | ||
Rapportagedatum | 31 oktober 2023 | ||
Basisinformatie Project | |||
Achtergrond en samenvatting projectstatus Procesmatig Ten gevolge van een voorwaardelijke inschrijving op de aanbesteding voor een warmteleverancier voor fase 1 (juni 2021), is een onderhandelingsprocedure met Ennatuurlijk als potentiële warmteleverancier uitgervoerd. December 2022 heeft Ennatuurlijk laten weten eenzijdig de procedure stop te zetten en niet in te zullen schrijven tgv marktomstandigheden op de bouw-, warmte- en energiemarkt plus majeure aanstaande wijzigingen in de aangekondigde nieuwe Wet Collectieve Warmtevoorzieningen. De gemeente heeft met haar partners (met name de verhuurders) alternatieve scenario’s onderzocht.Dit heeft geleid tot een positief raadsbesluit juni 2023 waarin onder meer is besloten: | |||
Besluitvorming | |||
Het raadsbesluit van 7 oktober 2020 heeft tot uitvoering van de realisatie van fase 1 en de voorbereiding van fase 2 geleid. Ten gevolge van de voorwaardelijke aanbesteding is een onderhandelingsprocedure met Ennatuurlijk gestart wat in voorgaande kwartaalrapportages is toegelicht. Dit heeft tot diverse tussenbesluiten en herstructurering geleid in de projectfasering. Onderstaand zijn de besluiten cq informatiemomenten naar college en raad vanaf Q4 2022 kort samengevat. 1. 5 Oktober 2022 Raadsinformatiesessies:Raadsleden zijn geinformeerd over de status en voortgang van onderhandelingsprocedure met Ennatuurlijk en zijn voorgesproken over het aanstaande besluitvormingsproces 2. 1 november 2022: Raadsinformatiebrief over stagnatie in aanbesteding Ennatuurlijk: 3. 15 November 2022 Besluit koersbepaling en status aanbesteding SWZ(Collegebesluit; Raadsmededeling): 4. 7 december 2022 Raadstafel nav vragen van de VVD: 5. 17 januari 2023 Raadsmededeling nav niet inschrijven Ennatuurlijk: 6. 26 april 2023 Raadsinformtiesessie Status project, nieuwe Wcw, inrichting besluitvorming 7. 21 juni 2023 Raadsbesluit over vervolg Slim Warmtenet. De volgende besluiten zijn genomen: 1. De projectexploitatie van Slim warmtenet Zandweerd vast te stellen en alle daaraan gerelateerde financiele structureringen goed in te regelen (planontwikkeling, weerstandsvermogen, toekenning Nationaal Groeifondssusbsidie, in stellen egalisatiereserve) | |||
Projectfase | Realisatiefase | ||
Stand van zaken | |||
A. Aanleg infrastructuur Tuinen van Zandweerd en realisatie Rembrandflat, verzoek Stichting Eigen Bouw Hobbemastraat op ZLT
B. Het ontwerp en realisatie en exploitatie van (een deel van) warmtecentrale 1 – Realisatiefase
C. Het continueren van de warmtelevering vanaf 1/1/2024 aan de reeds aangesloten woningen
D. Herorientatie op de governance-inchting, inkoopstrategie
E. Second Opinion op technisch concept, second opinion projectexploitatie
F. Projectexploitatie, Projectplan en inrichting Strategisch Overleg
G. Op 23 november 2023 zijn een tweetal raadsmededelingen verzonden. Deze hebben betrekking op het niet aansluiten van de nieuwbouw aan de Hobbemastraat op het slim warmtenet en de gevolgen daarvan. En inzicht in het besluitvormingsproces in Q1 2024. | |||
Voortgang | |||
Scope | Behoeft aandacht | ||
---|---|---|---|
Ten aanzien van Financiën, Risico’s en Planning worden knelpunten onderkend. Mogelijke bijsturing hangt nauw samen met de uitkomsten van de vervolgstrategie voor het SWZ. | |||
Financiën | Behoeft aandacht | ||
Afwijking begroting? | Ja | ||
De huidige begroting ziet toe op de realisatie van slim warmtenet fase 1. Met de besluitvorming van juni 2023 wordt een nieuwe begroting opgesteld die voor het gehele project gaat gelden. Gebaseerd op de sluitende projectexploitatie met bijdrage van de Nieuwe Warmte Nu subsidie. Dat is nog niet in de gepresenteerde overzichten verwerkt maar zal vanaf Q4 worden ge-effectueerd in deze rapportage. | |||
Afwijking investering? | Ja | ||
Zie hierboven | |||
Afwijking exploitatie? | Ja | ||
De exploitatie rondom de warmtelevering aan de woningen in fase 1a betreft een tijdelijke situatie voor de periode vanaf 1 oktober 2022 tot en met 31-2023. | |||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Behoeft aandacht | ||
Als onderdeel van de besluitvorming bij fase 1, is een risicodossier opgesteld. Dit risicodossier is gebaseerd op een projectgebonden weerstandsvermogen van 1,75 miljoen euro voor fase 1. Dekking hierbij wordt verkregen vanuit de Proeftuinsubsidie. In de nieuwe projectexploitatie zal deze risicovoorziening onderdeel van de projectexploitatie uitmaken en is de onderliggende risman-analyse uitgebreid naar fase 2 en geupdate.
We zien door meerdere oorzaken een verhoogd risico binnen het project: De benoemde risico’s leiden automatisch tot een verhoging van de risico’s. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Ja | ||
Zie planning. | |||
Afwijking totaalplanning? | Behoeft aandacht | ||
De aansluiting Rembrandflat loopt volgens planning. Stichting Eigen Bouw treft voorbereidingen rondom de nieuwbouw van hun appartementen aan de Hobbemastraat. Ten gevolgen van de overall vertraging op het project zal voor deze appartementen een tijdelijke voorziening moeten worden gerealiseerd. Met het nieuwe raadsbesluit wordt een nieuwe integrale projectplanning opgesteld, gebaseerd op de hoog over planning die in het projectplan is opgenomen. | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
Samen met de buurt is een buurtplan opgesteld ‘Zandweerd gaat voor minder’. Dit is een aanpalend project aan het SWZ maar heeft veel raakvlakken. Het SWZ fase 1 maakt onderdeel uit van het buurtplan en wordt ook verwerkt in het zogenaamde Wijk Uitvoeringsplan dat voor de wijk Zandweerd is opgesteld en vastgesteld. Actuele informatie is te vinden op www.zandweerdstroomt.nl. In overleg met het duurzaamheidsteam, het regieteam is een Plan van aanpak wijkbenadering opgesteld. Deze zal bij mogeijke aanbesteding onderdeel uitnaken van de besluitvormende stukken rondom de concessieverlening. Door middel van een persbericht zijn betrokken geinformeerd over de stand van zaken met betrekking tot de aanbesteding. Het Duurzaamheidsteam is aanvullend en inhoudelijk geinformeerd over de stand van zaken in het project. Zij hebben aangegeven het Slim Warmtenet als een goede oplossing voor Zandweerd te zien.. Het Duurzaamheidsteam geeft eveneens aan te zeken naar een mogelijke rol voor hun in de verdere ontwikkeling van het Slim Warmtenet. Met de samenwerkende partijen (Verhuurders, Waterschap, Enpuls) is een bestuurlijk overleg georganiseerd. Op basis van de resultaten uit de second opinion is de technische oplossingsrichting van het SWZ herbevestigd. Ook is een verkennend gesprek gevoerd op welke manier corporaties in een toekomstig warmtenet een rol zouden kunnen vervulllen. In de uitvoering wordt intensief samengewerkt met Stichting Eigen Bouw. Appartementen Rubenstraat zijn aangesloten, de eerste warmtecentrale is gerealiseerd, begin volgend jaar wordt de Rembrandflat aangesloten. De manier waarop SEB haar vastgoed ontwikkelt en het type contracten wat daarbij wordt gesloten vraagt extra aandacht bij de aansluiting van de vervolgobjecten Gesprekken worden gevoerd hoe dit verder te optimaliseren vanuit de opgedane ervaringen. | |||
Overige informatie | |||
N.v.t. |
Sportvoorziening Bathmen
Projectnaam | Sportvoorziening Bathmen | ||
Portefeuillehouder | R. de Geest | ||
Rapportagedatum | 29 november 2023 | ||
Basisinformatie Project | |||
In februari 2020 heeft de Initiatiefgroep Sportvoorziening Bathmen (onderdeel van de Dorpsvisie Bathmen) een adviesrapport aangeboden aan de wethouder over de nieuwe sportvoorziening. De initiatiefgroep heeft hierin haar ambities verwoord, waaronder de ambitie om de sportvoorzieningen meer te combineren en beter te benutten. In de eerste kwartaalrapportage 2020 heeft de gemeente de vernieuwing van De Uutvlog aangemerkt als prioriteit en autonome ontwikkeling waarvoor middelen moeten worden vrijgemaakt. In de begroting was hiervoor aanvankelijk een bedrag van €6,2 miljoen opgenomen op basis van 1-op-1 vervanging van de huidige sporthal. In 2020-2021 is een quick scan en een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd in samenwerking met de initiatiefgroep uit Bathmen. Daaruit bleek dat 1-op-1 vervanging niet realistisch / wenselijk is. Op basis van de scenario’s uit het haalbaarheidsonderzoek van M3V heeft het college gekozen voor scenario 2B (basishal met multifunctionele zaal) en dit als voorstel aan de raad aangeboden. Uit de financiële analyse bleek dat voor dit scenario € 11,3 miljoen (incl. BTW) nodig was. Op 16 februari 2022 heeft de raad ingestemd met de uitwerking van scenario 2B en het reserveren van de hiervoor benodigde middelen. Dit bedrag is gereserveerd in de meerjarenbegroting 2022 – 2025. Na het raadsbesluit van 16 februari 2022 is gestart met deel 1 van de verkenningsfase: de definitiefase. Voor deze fase is opdracht gegeven aan Draaijer & Partners om met een Programma van Eisen te komen. Op 21 december 2022 heeft de raad een (voorlopig) besluit genomen over het Programma van Eisen (PvE) en om met het project over te gaan naar de ontwerpfase. Daarbij heeft de raad ook opdracht gegeven om te kijken naar mogelijke kostenbesparingen op basis van de nieuwe investeringsraming van €16,9 miljoen incl btw (Draaijer & Partners, september 2022). | |||
Besluitvorming | |||
Met het raadsbesluit van 21 december 2022 is het project overgegaan naar de voorlopige ontwerpfase (verkenningsfase, deel 2). Het Programma van Eisen is in samenwerking met alle betrokken partijen tot stand gekomen, waaronder de initiatiefgroep Sportvoorziening Bathmen, omwonenden, de basisscholen en Sportbedrijf Deventer. De raad heeft eind 2022 de volgende besluiten genomen:
Aanvullend op dit besluit heeft de raad een amendement aangenomen met de opdracht om varianten voor kostenbesparing mee te nemen in de ontwerpfase en om dit project, vanwege de forse kostenstijgingen en de risico’s, te laten vallen onder de Leidraad Grote Projecten. Op 12 juli 2023 is de Voorjaarsnota 2023 vastgesteld, waarmee de raad een besluit heeft genomen over de variant (1) met een kostenbesparing van €1,7 miljoen. De investeringsraming bij het PvE (medio 2022) is geactualiseerd en verlaagd van €16,9 miljoen naar €15,2 miljoen (incl. btw). In de ontwerpfase wordt het (voorlopig) ontwerp in Q1 2024 ter besluitvorming aan de raad voorgelegd. | |||
Projectfase | Verkenningsfase | ||
Stand van zaken | |||
In Q3 heeft Draaijer & Partners de (Europese) aanbestedingsprocedure begeleid voor de selectie van het architectenbureau en de adviseurs (o.a. constructeur, installateur). Op basis van een zorgvuldige selectieprocedure is architectenbureau RAU geselecteerd, Goudstikker-De Vries en INNAX zijn geselecteerd als adviesbureaus constructie/ bouwfysica en installatie. De architect gaat aan de slag met het ontwerp (SO/VO/DO) en begeleidt het bouwteam. Ook in de ontwerpfase wordt nauw samengewerkt met de initiatiefgroep, gebruikers en omwonenden. Er is een projectoverleg ontwerp gestart waarin de initiatiefgroep vertegenwoordigd is. Op basis van het raadsbesluit over het Programma van Eisen en de beschikbare middelen is de gemeente in gesprek gegaan met de Algemene Bathmense Sportvereniging (ABS). De voetbalkantine en buitenkleedkamers van ABS worden namelijk geïntegreerd in de nieuwe sporthal. Dit betekent dat de huidige gebouwen en de grond onder de kantine worden overgedragen aan de gemeente. Daarnaast zijn er afspraken gemaakt over de compensatie van ABS voor de investering in de grotere kantine en entree. De gemeente en ABS hebben overeenstemming bereikt over de de afspraken die in een samenwerkingsovereenkomst zijn vastgelegd. Volgens B&W besluit d.d. 3 oktober is volmacht verleend aan de wethouder om de overeenkomst te tekenen. ABS is geïnformeerd over de nog op te stellen nieuwe huur- en beheerovereenkomst tussen ABS en Sportbedrijf Deventer. Op 2 oktober zijn de leden van ABS tijdens een informatieavond geïnformeerd over deze ontwikkelingen en afspraken. | |||
Voortgang | |||
Scope | Behoeft aandacht | ||
---|---|---|---|
Vraagt aandacht vanwege forse kostenstijging en risico’s. | |||
Financiën | Behoeft aandacht | ||
Vraagt aandacht vanwege forse kostenstijging. De kosten voor het project blijven tot nu toe binnen de beschikbaar gestelde middelen: Voorbereidingskrediet Definitiefase (Verkenningsfase deel 1): de €200.000 die hiervoor uit de totaalreservering van de de sportvoorziening beschikbaar is gesteld, is in 2022 volledig benut. Voorbereidingskrediet Ontwerpfase (Verkenningsfase deel 2): de raad heeft €500.000 beschikbaar gesteld. Dit budget is in 2023 benut voor o.a. de aanbesteding van de architect, opdrachten aan de adviseurs en interne (project)uren. | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Afwijking investering? | Nee | ||
Met het vaststellen van de Voorjaarsnota 2023 heeft de raad ingestemd met variant 1 waarin een kostenbesparing van €1,7 miljoen incl. btw is opgenomen op basis van een actuele investeringsraming. Op basis van de huidige marktsituatie, de resultaten van de aanbesteding en bezuinigingen (o.a. dakconstructie, sloopkosten) kan deze besparing worden gerealiseerd. Daarmee gaat het project over naar de ontwerpfase. | |||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
In het raadsvoorstel van december 2022 zijn de consequenties voor de gebruikersexploitatie buiten beschouwing gelaten. Over de huur, beheer en exploitatie worden in een latere fase nieuwe afspraken gemaakt met het Sportbedrijf Deventer. De gesprekken hierover zijn gestart. De afspraken over het integreren van de kantine en buitenkleedkamers zijn opgenomen in een samenwerkingsovereenkomst tussen gemeente en ABS. Conform raadsbesluit is hierin ook het bedrag van €287.000 excl. btw opgenomen dat door ABS wordt gecompenseerd (financieel of in natura in de vorm van zelfwerkzaamheid). | |||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Behoeft aandacht | ||
Vraagt continue aandacht vanwege de huidige en verwachte bouwkostenstijgingen. Het gehele project naar realisatie van de nieuwe sporthal kent meerdere risico’s, te weten; politiek-bestuurlijke, maatschappelijke, financiële, juridische, planning, omgevings- en technische risico’s. Risico’s zijn bijv. stijgende bouwkosten, beperkt budget voor buiteninrichting, bezwaar van bewoners op het ontwerp of bomenkap, wijziging van de (vernieuwde) SPUK-regeling. De risico’s worden gemonitord en de risicobeheersmaatregelen worden waar nodig genomen en bijgesteld, bijv. door elke fase de investeringsraming te actualiseren en door bewoners en initiatiefgroep goed te blijven betrekken. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | |||
Afwijking totaalplanning? | Op koers | ||
Volgens planning. Er is nog geen aanleiding om te verwachten dat we uit de planning lopen. Het expertbureau Draaijer heeft een (voorlopige) planning op detailniveau opgesteld over de doorlooptijd per projectfase met als doelstelling de oplevering van de sportvoorziening in 2025. De architect gaat ook uit van deze planning. Deze planning wordt per fase geactualiseerd. | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
In elke fase vindt nauwe samenwerking plaats met de initiatiefgroep Sportvoorziening Bathmen. Daarnaast worden andere gebruikers (scholen) en omwonenden uitgenodigd voor workshops of informatiebijeenkomsten. De architect legt het (schets/ voorlopig) ontwerp voor aan een projectgroep met een vertegenwoordiging van gemeente, initiatiefgroep en Sportbedrijf Deventer. Op 2 oktober 2023 is een informatieavond voor de leden van ABS georganiseerd. | |||
Overige informatie | |||
Dit project hangt nauw samen met 4 andere gemeentelijke trajecten, namelijk:
|
Toekomstbestendig poppodium Burgerweeshuis
Projectnaam | Toekomstbestendig poppodium Burgerweeshuis | ||
Portefeuillehouder | I. Duursma-Wigger | ||
Rapportagedatum | 29 november 2023 | ||
Basisinformatie Project | |||
De aanleiding voor het onderzoek naar een toekomstscenario voor Burgerweeshuis komt voort uit twee invalshoeken: cultuur en vastgoed. Het nadenken over de toekomst van deze culturele instelling is het afgelopen decennium een doorgaand proces geweest. Burgerweeshuis is sinds 1984 als jongerencentrum gevestigd aan de Bagijnenstraat en wordt sinds 1994 gebruikt als toonaangevend poppodium dat jaarlijks circa 70.000 bezoekers trekt. Burgerweeshuis vormt als poppodium een belangrijke schakel in de keten popmuziek in Landsdeel Oost en is onderdeel van het Convenant van Basis tot Booster. Het gemeentelijk pand (en de huurovereenkomst) is echter niet meegegroeid met de bedrijfssituatie. De programmering en activiteiten die Burgerweeshuis uitvoert zijn niet meer passend in en op de huidige locatie. Dit heeft geleid tot geluidsoverlast en onrust bij omwonenden van Burgerweeshuis. De geluidsoverlast speelt al langer; in 2021 is aan Burgerweeshuis naar aanleiding van geluidsmetingen een last onder dwangsom opgelegd. Hierdoor heeft Burgerweeshuis noodzakelijk de programmering moeten afschalen. Vanwege de coronamaatregelen waren de activiteiten al op een lager pitje en deels geprogrammeerd in Burgerhaven, waar de coronamaatregelen beter konden worden toegepast. Met dit project beoogt het college een volgende stap te zetten in de realisatie van een toekomstbestendig poppodium in de gemeente Deventer. | |||
Besluitvorming | |||
In de raadsvergadering van 22 februari 2023 heeft de gemeenteraad besloten dat, met inachtneming van de aangenomen amendementen 10a1 "Start ontwerpfase met risico-onderzoek Burgerweeshuis en 10a2 "Burgerweeshuis als aanjager gebiedsontwikkeling - l (omgeving STIHO-pand)": Op 04 juli 2023 is de gemeenteraad via een raadsmededeling (2023-645 'Project huisvesting Burgerweeshuis - onderzoek risico's STIHO') geïnformeerd over de uitkomsten van het risico-onderzoek. | |||
Projectfase | Verkenningsfase | ||
Stand van zaken | |||
De actualisatie van het getekend programma van eisen met bijbehorende bouwkostenraming betekent een klein stapje terug in het proces. In de herijking van het getekend PVE worden de uitkomsten van het risico-onderzoek verwerkt. | |||
Voortgang | |||
Scope | Behoeft aandacht | ||
---|---|---|---|
Vraagt aandacht. Zie bij financiën, risico’s en planning. | |||
Financiën | Behoeft aandacht | ||
Na het raadsbesluit van 22 februari 2022 is het project gestart met de voorlopig ontwerpfase waarbij eerst een risicoverkenning wordt uitgevoerd t/m juni 2023. De projectkosten voor de risicoverkenning bedragen €150.000. De kosten worden gedekt uit de €1,25mln projectgelden die in de begroting 2023 beschikbaar zijn gesteld voor Burgerweeshuis. De gereserveerde projectkosten voor de risicoverkenning zijn toereikend om ook de advieskosten voor de herijking van het getekend PVE te dekken. | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Er is geen sprake van een (verwachte) afwijking op de beschikbare projectgelden van €150.000. | |||
Afwijking investering? | Ja | ||
Op 22 februari 2023 heeft de raad de motie ‘Burgerweeshuis ontwerp ook STROOM’ aangenomen. De hierbij behorende investeringskosten zijn geraamd op €15.256.000. De resultaten van het risico-onderzoek geven een indicatie van de te verwachten extra bouwkosten. Herijking van het getekend PVE op basis van de uitkomsten van het risico-onderzoek kan leiden tot stijging van de investeringskosten met circa €2.000.000. | |||
Afwijking exploitatie? | Ja | ||
Voor Burgerweeshuis op het Haveneiland is een exploitatiebegroting opgesteld. Hieruit blijkt dat de baten onvoldoende zijn om de lasten te dekken, er is sprake van een exploitatietekort. Vanuit Burgerweeshuis zal het verzoek komen om een hogere subsidie, ter hoogte van het exploitatietekort: | |||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Behoeft aandacht | ||
Tijdens de Verkenningsfase van het project huisvesting Burgerweeshuis is geconstateerd dat het project nog veel risico's kent die nu niet volledig te overzien of te beheersen zijn, waardoor de kosten van het project kunnen oplopen; deze risico's zijn - naast de vastgoed risico's - gekoppeld aan de ontwikkeling van haveneiland (eigendom/aankoop pand, infrastructuur cq. ontsluiting, parkeren en openbare ruimte, wonen, milieuaspecten). De vastgoed risico’s zijn afgelopen twee kwartalen uitgewerkt door gericht onderzoek naar deze risico’s te doen. Deze uitkomsten worden momenteel verwerk in een geactualiseerd PVE. Het onderzoek naar het alternatief, waarin de beide podiumfuncties van Burgerweeshuis en De Nieuwe Keizer op één plek, in één gebouw worden gesitueerd, wordt parallel aan het risico-onderzoek doorlopen. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Ja | ||
Na het raadsbesluit van 22 februari 2023 is gestart met de risicoverkenning waarvan de uitkomsten in juli 2023 met de gemeenteraad zijn gedeeld. Op basis van de onderzoeksresultaten heeft de raad het college op gedragen het getekend PVE te herijken. De uitkomsten hiervan worden opgeleverd in Q4-2023. | |||
Afwijking totaalplanning? | Behoeft aandacht | ||
Op dit moment wordt er, als gevolg van de stijging van de investeringskosten, een afwijking verwacht. | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Behoeft aandacht | ||
De communicatie vanuit het project waarin zowel Burgerweeshuis als de gemeente zijn vertegenwoordigd, hangt nauw samen met de huidige situatie aan de Bagijnenstraat en de relatie met omwonenden. Lopende de verkenningsfase van het project blijft de communicatie met de buurt aandachtspunt. | |||
Overige informatie | |||
Dit project hangt nauw samen met 2 andere gemeentelijke trajecten waarover besluitvorming nog moet plaatsvinden, namelijk:
Bij het raadsbesluit van 22 februari 2023 is er een amendement en motie aangenomen welke relevant zijn voor het project:
|