Het programma omvat 2 onderdelen:
- 4a. De zorg van de gemeente voor milieu en duurzaamheid;
- 4b. De transitie naar een fossiel vrije en klimaatneutrale energievoorziening.
4a. Milieu en duurzaamheid
Het programma omvat de zorg van de gemeente voor milieu en duurzaamheid. Enerzijds betreft het het verminderen van de milieugevolgen, zoals geluidhinder, de luchtkwaliteit, geuroverlast, schade aan de natuur en bodemverontreiniging, van handelingen en activiteiten. Anderzijds houdt het programma zich ook bezig met het toekomstbestendig maken van de gemeente op het gebied van milieugevolgen.
Bij het realiseren van de doelstellingen kiest de gemeente steeds bewust voor de juiste rol. Op gebieden waarvoor wettelijke kaders zijn, is dat een regulerende. Op andere beleidsterreinen is dat meer een proactieve rol. Met name op gebied van duurzaamheid is dat een faciliterende en loslatende. Het gevolg daarvan is dat prestaties slechts ten dele afdwingbaar zijn. Wel zoeken we op een aantal gebieden, bijvoorbeeld natuurinclusief bouwen juist wel weer naar mogelijkheden om prestaties meer af te dwingen.
4b. Energietransitie
Het programma omvat de transitie naar een toekomstbestendige, fossielvrije en klimaatneutrale energievoorziening in Deventer. Het gaat daarbij om een energiezuiniger gebouwde omgeving (woongebieden en bedrijventerreinen), een aardgasvrije warmtevoorziening waarbij zoveel mogelijk lokale duurzame warmtebronnen worden benut en (grootschalige) opwek van duurzame energie met zon, wind en alternatieve technieken.
Randvoorwaardelijke voor de energietransitie is een toekomstbestendige energie-infrastructuur. Daarbij gaat het om voldoende netcapaciteit, een goede netinpassing, slim koppelen van vraag en aanbod van energie en energieopslag (waaronder waterstof).
In het Klimaatakkoord (mei 2019) is een stevige regierol gelegd bij de gemeente om de landelijke doelstelling van 49% (in EU-verband wordt dit mogelijk verhoogd tot 55%) CO2-reductie in 2030 te realiseren. Het Energieplan Deventer (vastgesteld juli 2020), de Transitievisie Warmte (vastgesteld februari 2021) en de Regionale Energiestrategie (vastgesteld juli 2021) beschrijven de doelstellingen en de strategie voor de energietransitie in Deventer.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - B: Informeren en samenwerken met bewoners en bedrijven/organisaties
Informeren van en samenwerken met bewoners en bedrijven/organisaties bij het vormgeven en invullen van de energietransitie in Deventer. Dit draagt bij aan een gevoelde gezamenlijke verantwoordelijkheid en goede democratische besluitvorming ten aanzien van de energietransitie.
Relatie met strategisch doel
Levendig Deventer
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
Opdrachtgeversschap en het trekkerschap ligt nu bij de raad. Op dit moment is er nog geen onderwerp verbonden aan de burgerraad. Voor het zomerreces is het de bedoeling dat de raad een besluit neemt over uitgangspunten en onderwerp.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
Opdrachtgeversschap en het trekkerschap ligt nu bij de raad. Op dit moment is er nog geen onderwerp verbonden aan de burgerraad. Voor het zomerreces is het de bedoeling dat de raad een besluit neemt over uitgangspunten en onderwerp.Historie
Historie
Doelstelling - A: Doorgaande verbetering duurzaamheid en het verminderen van milieugevolgen - Sustainable Development Goal 11: duurzame steden
Doorgaande verbetering van duurzaamheid in de hele gemeente. Duurzaamheid speelt op allerlei terreinen; bij groen- en waterstructuren, klimaatadaptie, mobiliteit, binnen de maak- en kenniseconomie, bedrijventerreinen, binnen droge en natte ecologische verbindingszones.
Relatie met strategisch doel
Levendig Deventer
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
Op de verschillende vak terreinen gebeurt er onder de noemer van het begrip “duurzaamheid” al heel veel. Het is zaak om deze activiteiten meer zichtbaar te maken, concreter te benoemen en verder uit te breiden naar een gemeentebreed “Handelingskader voor duurzaamheid”. Een praktisch toepasbaar document met voorbeelden, adviezen, informatie en richtlijnen hoe de begrippen “duurzaamheid en milieu” binnen de verschillende beleidsterreinen echt vorm kunnen krijgen en hoe we hierin gezamenlijk doelen kunnen bereiken.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
Op de verschillende vak terreinen gebeurt er onder de noemer van het begrip “duurzaamheid” al heel veel. Het is zaak om deze activiteiten meer zichtbaar te maken, concreter te benoemen en verder uit te breiden naar een gemeentebreed “Handelingskader voor duurzaamheid”. Een praktisch toepasbaar document met voorbeelden, adviezen, informatie en richtlijnen hoe de begrippen “duurzaamheid en milieu” binnen de verschillende beleidsterreinen echt vorm kunnen krijgen en hoe we hierin gezamenlijk doelen kunnen bereiken.Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
Het betreft hier veelal taken die uitgevoerd worden door stichting Ulebelt.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
Het betreft hier veelal taken die uitgevoerd worden door stichting Ulebelt.Doelstelling - A: Gezonde leefbare toekomstbestendige stad - Sustainable Development Goal 9: duurzame industrie
Het doel van de huidige milieuregelgeving is het terugdringen van de milieugevolgen, met name op de aspecten geluid, luchtkwaliteit, geuroverlast en bodemverontreinigng. Vaak is deze bescherming nog sectoraal, maar we werken naar een steeds meer integrale bescherming. Vanuit de traditionele milieuaspecten zoals bodem, geluid, lucht, geur, trillingen, energieverbruik, Vooruitlopend op de nieuwe Omgevingswet wordt dit ook van ons verwacht. Het begrip omgevingswaarde speelt een belangrijke rol in de Omgevingswet. Door de integraliteit gaat het om het afwegen van alle belangen en waarden die in de fysieke leefomgeving een rol spelen, het gaat over de wijze waarop we al die belangen laten meewegen in het proces. Het gaat over duurzame, ecologische, ruimtelijke, economische, sociale, financiële, klimaat, of energietransitie belangen. Hoe zorgen we er met elkaar voor dat al deze – tegenstrijdige - belangen voldoende tot zijn recht komen. En hoe zorgen we ervoor dat we hierin initiatieven van bewoners en bedrijven voldoende kunnen ondersteunen.
Relatie met strategisch doel
Levendig Deventer
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
dit is afhankelijk van de beschikbare capaciteit.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
dit is afhankelijk van de beschikbare capaciteit.Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
Omgevingswet gaat per 1 januari 2024 in.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
Omgevingswet gaat per 1 januari 2024 in.Historie
Historie
Historie
Doelstelling - A: Zorgvuldig omgaan met grondstoffen, circulariteit bevorderen - Sustainable Development Goal 12: verantwoorde consumptie
Er is steeds meer noodzaak aanwezig om zorgvuldiger om te gaan met grondstoffen. Veel grondstoffen zijn kostbaar en – uiteindelijk – schaars. De gestelde doelstellingen zijn om 50% circulair te zijn in 2030 en om volledig (100%) circulair te zijn in 2050. We dienen de transitie naar een circulaire samenleving te versnellen. Het gaat om het op- en ombouwen naar een circulaire economie.
Relatie met strategisch doel
Levendig Deventer
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - A: Biodiversiteit en ecologie - Sustainable Development Goal 15: leven op het land
De maatschappelijke roep om het behoud en herstel van biodiversiteit groeit. De inwoners van gemeente Deventer verwachten dat hier meer aandacht aangegeven wordt. Dit maakt dat het nodig is om de waardevolle gebieden goed in kaart te hebben en te beheren. Daarbij dient een beleidskader en waarden vastgesteld te worden voor gezonde ecosystemen en biodiversiteit. Er is een steeds grotere vraag naar de inzet van de functie van de stadsecoloog.
Relatie met strategisch doel
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - B: Bewoners helpen hun woning te verduurzamen
Bewoners helpen hun woning te verduurzamen: besparen gebruik (fossiele) energie, duurzaam verwarmen, zelf energie opwekken. De betaalbaarheid van de energierekening is belangrijk aandachtpunt. Dit draagt bij aan de CO2-reductie doelstellingen en een toekomstbestendige betaalbare energievoorziening.
Relatie met strategisch doel
Levendig Deventer
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
Realisatie warmtenet is vertraagd, er zijn meer proceskosten gemaakt dan voorzien en er is aanvullende besluitvorming nodig voor de financiering en de governance (zie ook kwartaalrapportage grote projecten Slim Warmtenet Zandweerd.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
Realisatie warmtenet is vertraagd, er zijn meer proceskosten gemaakt dan voorzien en er is aanvullende besluitvorming nodig voor de financiering en de governance (zie ook kwartaalrapportage grote projecten Slim Warmtenet Zandweerd.Toelichting
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting
Historie
Doelstelling - B: Bedrijven helpen verduurzamen
Bedrijven helpen om hun gebouwen en bedrijfsvoering te verduurzamen: besparen gebruik (fossiele) energie, duurzaam verwarmen, zelf energie opwekken. Samenwerken tussen bedrijven voor realisatie en uitwisseling van energie is belangrijk aandachtspunt.Dit draagt bij aan de CO2-reductie doelstellingen en een toekomstbestendige betrouwbare energievoorziening voor bedrijven.
Relatie met strategisch doel
Levendig Deventer
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting
Historie
Doelstelling - B: langetermijnstrategie grootschalige opwek
Een langetermijnstrategie voor de grootschalige opwek van duurzame elektriciteit en alternatieve bronnen voor aardgas. Dit draagt bij aan lokale productie en gebruik van duurzame energie en daarmee aan de CO2-reductie doelstellingen. We realiseren in 2030 een reductie van 55% broeikasgassen ten opzichte van 1990. We maken proactieve, realistische stappen om die klimaatdoelstellingen te halen en waar mogelijk te versnellen. We monitoren de reductie waarbij wij toetsen aan doelstellingen in tussenliggende jaren.
Relatie met strategisch doel
Levendig Deventer
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
Het aanwijzen van zoekgebieden voor windenergie voor 1 juli 2023, conform afspraken binnen de RES West-Overijssel, heeft vertraging opgelopen door het proces rond de vorming van een burgerberaad.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
Het aanwijzen van zoekgebieden voor windenergie voor 1 juli 2023, conform afspraken binnen de RES West-Overijssel, heeft vertraging opgelopen door het proces rond de vorming van een burgerberaad.Toelichting
Historie
Toelichting
Historie
Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Soort afwijking | |
---|---|---|---|
Prognose afvalbegroting 2023 | 7.3 Afval | Knelpunt bestaand beleid | |
De afvalbegroting 2023 verloopt in lijn met hetgeen begroot. Wij informeren u over de ontwikkelingen gedurende het jaar 2023 en onze prognose over 2023. Hierbij een overzicht van een aantal voordelige en nadelige ontwikkelingen:
Alle definitieve voor- en nadelen op het taakveld afval zullen bij de jaarrekening 2023 worden verrekend met de reserve huishoudelijk afval. Dekking: Dekking vanuit ander programma | |||
Begroting 2023 OD IJsselland (ODIJ) | 7.4 Milieubeheer | Autonome afwijking | |
Bij de 2e kwartaalrapportage 2023 hebben wij naar aanleiding van de vastgestelde eerste bestuursrapportage 2023 aangegeven rekening te houden met een extra bijdrage op de (primitieve) begroting 2023 van OD IJsselland (hierna ODIJ). Inmiddels is er een tweede bestuursrapportage 2023 uitgebracht waarbij door het ODIJ is aangeven dat zij naast de verwachte extra bijdrage bij de eerste bestuursrapportage 2023 een overschrijding van de lasten voorzien over 2023 ter hoogte van bijna €1 miljoen. Als redenen hiervoor worden extra inhuur van personeel, het hoger uitvallen van advieskosten als het alsnog in rekening moeten brengen van de looncompensatie 2023 (cao verhoging) gegeven. Deze in rekening te brengen looncompensatie (€725.000) is bij de primitieve begroting 2023 en de eerste bestuursrapportage 2023 nog niet in rekening gebracht bij de deelnemende gemeenten daar de ODIJ dekking uit eigen middelen voorzag. Dit is niet mogelijk gebleken. Op basis van deze tweede bestuursrapportage 2023 is het financiële kader binnen het programma niet (meer) toereikend. Aanvullend is er €50.000 budget nodig, voornamelijk door de stijging van de lonen. Hiervoor doen wij een beroep op de stelpost loon- en prijscompensatie 2023. Dekking: Dekking vanuit ander programma | |||
Tijdelijke regeling specifieke uitkering historische uitgaven II (bodem Spoed) | 7.4 Milieubeheer | Overige afwijking | |
Vanuit het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) hebben wij een beschikking tijdelijke regeling specifieke uitkering bodemopgaven fase II ontvangen. Het doel is om het bevoegde gezag in staat te stellen om een aantal taken op het gebied van bodemsanering goed af te ronden en om nieuwe bodemkwaliteitsopgaven te signaleren en daarop te reageren met een passende plan van aanpak. Het totale beschikkingsbedrag bedraagt €28.931 en zal worden ingezet voor de volgende projecten; Lange Bisschopstraat en Broederenstraat (voor het doen van binnenluchtmetingen) en Handelskade/Raambuurt/Walstraat (kosten voor herplaatsen/herstellen van monitoringspeilbuizen en minifilters en heroverwegen van nazorgmaatregelen als onderdeel van het gebiedsgerichte beheergebiedsgericht grondwaterbeheer). De uitvoering zal gedaan worden door Omgevingsdienst IJsselland in samenwerking met Tauw adviseurs. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Basisontwerp verkabeling hoogspanningskabels | 7.4 Milieubeheer | Budgetoverheveling | |
Op 9 maart 2022 is door de raad ingestemd met het initiatiefvoorstel voor de verkabeling van de hoogspanningskabels in Deventer (tracé Diepenveen en tracé Vijfhoek/N348/Snipperling). Hiervoor is door de raad €260.000 beschikbaar gesteld voor de uitwerking van een basisontwerp voor deze twee tracés. Op 27 mei 2022, 14 oktober 2022 en 6 januari 2023 is de raad door middel van raadsmededelingen door het college geïnformeerd over ontwikkelingen en voortgang. Door vertraging in het besluitvormingsproces heeft Tennet aangegeven dat de kosten voor het basisontwerp fors hoger uitvallen. Hiervoor is middels een amendement (4.5) bij de behandeling van de Voorjaarsnota op 12 juli 2023 door de raad extra budget beschikbaar gesteld. Op 18 juli 2023 is de opdracht verleend aan Tennet. Tennet informeert ons in november over de mogelijke planning waarbij al is aangegeven dat de basisontwerpfase niet zal worden opgestart in 2023. Voorgesteld wordt om het in 2022 beschikbare gestelde bedrag van €260.000 over te hevelen naar 2024. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Subsidie Schone Lucht Akkoord (SLA) Zero-emissie | 7.4 Milieubeheer | Overige afwijking | |
Bij de eerste kwartaalrapportage 2023 hebben wij u gemeld dat we vanuit ministerie Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (hierna RVO) een beschikking hebben ontvangen ten behoeve van de regeling specifieke uitkering Schone Lucht Akkoord - Zero Emissie. Het beschikkingsbedrag bedraagt €100.000. De looptijd van het project is 01-03-2023 tot en met 28-02-2025. Het betreft een subsidie om sensoren te plaatsen om luchtmetingen te verrichten; een zogenaamde nulmeting, voorafgaand aan het invoeren de Zero-emissiezone in de binnenstad. Omdat de zero emissiezones pas vanaf 2025 kan worden aangemerkt heeft het uitvoeren van metingen op dit moment geen nut. We hebben bij het RvO verzocht om de looptijd te verlengen maar dat blijkt technisch niet mogelijk. Het RvO heeft ons daarom verzocht de subsidie terug te storten en in 2024 de subsidie opnieuw aan te vragen. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Tijdelijke regeling specifieke uitkering buitenproportionele opgaven (PFAS) | 7.4 Milieubeheer | Overige afwijking | |
Vanuit het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) hebben wij een beschikking tijdelijke regeling specifieke uitkering buitenproportionele opgaven (PFAS) ontvangen. Het doel is om het bevoegde gezag in staat te stellen om een aantal taken op het gebied van bodembescherming goed af te ronden en om nieuwe bodemkwaliteitsopgaven te signaleren en daarop te reageren met een passende plan van aanpak. Het totale beschikkingsbedrag bedraagt €95.000 en heeft een looptijd van 1 september 2023 tot en met 31 december 2025. De subsidie zal worden ingezet voor uitvoering voor verkennende onderzoeken naar PFAS aandachts- en risicolocaties en benodigde aanvullende onderzoeken. De uitvoering zal gedaan worden door Omgevingsdienst IJsselland in samenwerking met externe adviesbureaus. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Slim Warmtenet Zandweerd | 7.4 Milieubeheer | Autonome afwijking | |
Wij hebben de definitieve beschikking ontvangen van de aanvrage van de gemeente Deventer voor een bijdrage van het Nationaal Groeifonds voor de aanleg van het Slim Warmtenet Zandweerd. Het toegekende bedrag is €13.002.351 en hiervan is een voorschot van €2.016.336 ontvangen. Zoals besloten in raadsvoorstel 2023-370 (dd. 26-5-23) zullen de middelen worden gestort in de nieuw ingestelde egalisatiereserve Slim Warmtenet Zandweerd. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Energie armoede - Deventer Helpt Isoleren | 7.4 Milieubeheer | Budgetoverheveling | |
De doelgroep van Deventer Helpt Isoleren is moeilijk te bereiken. Hierdoor hebben in 2023 veel minder woningeigenaren gebruikt gemaakt van de regeling, ondanks de gevoerde campagne. Hierdoor is minder budget gebruikt dan beoogd. Het project loopt door tot eind 2024. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Zandweerd Stroomt | 7.4 Milieubeheer | Budgetoverheveling | |
De basis van Zandweerd Stroomt is het warmtenet (SWZ). Naast de aanleg daarvan (en die voorbereidingen lopen al enige tijd), hoort een wijkaanpak. De essentie van die aanpak is: hoe krijgen we zoveel mogelijk huishoudens aangesloten op het SWZ zodat het een sluitende businesscase wordt en het SWZ doorgaat. Hoe langer de besluitvorming over het SWZ loopt, hoe langer de wijkaanpak parallel daaraan moet ‘wachten’. Daarom wordt er relatief weinig op gerealiseerd en dienen de budgetten overgeheveld te worden naar 2024. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Uitbreiding fte tlv budget CDOKE | 7.4 Milieubeheer | Herschikking | |
Voor de toename van energieprojecten wordt de formatie van de teams Beleid en Projecten Realisatie en Ontwikkeling uitgebreid met respectievelijk 4,28 fte en 2,78 fte. De loonkosten worden gedekt door projecten en de rijksbijdrage voor Capaciteit Decentrale Overheden Klimaat- en Energiebeleid (CDOKE) die reeds in de begroting is verwerkt. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Exploitatietekort fase 1 Slimwarmtenet | 7.4 Milieubeheer | Autonome afwijking | |
De dienstverleningsovereenkomst (DVO) met Ennatuurlijk is de start van de exploitatie van het warmtenet voor de woningen aan de Tuinen van Zandweerd en de huurwoningen van Stichting Eigenbouw. Financieel vertaald de DVO zich in en gebruikersvergoeding voor de jaren 2022 en 2023. Dit tussen de Gemeente Deventer en Ennatuurlijk als warmteleverancier. Deze gebruikersvergoeding betreft het saldo van inkomsten en uitgaven bij de exploitatie van het warmtenet. Aanvullend op het exploitatiesaldo starten voor de gemeenten vanaf 01-01-2023 de kapitaallasten. Het exploitatietekort was voor 2023 begroot op €230.000. Door hoger uitvallende plankosten op de investering en daarmee samenhangende kapitaalslasten, neemt het exploitatietekort voor 2023 met €43.075 toe. Dit tekort zal worden gedekt vanuit de toegekende Proeftuingelden. (conform raadsmededeling vaststelling DVO 2022-719). De structurele kapitaallasten worden meegenomen in 2024 als de tijdelijke (DVO) situatie overgaat in de beoogde samenvoeging van het Slimwarmtenet fase 1 en 2. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
1e Nota van wijziging | 9.0 Meerdere | Herschikking | |
De cijfers in de programma’s worden aangepast naar aanleiding van het besluit bij de Begroting 2024 over de voorstellen Nieuw beleid. Zie voor nadere informatie de bijlage. Dekking: Dekking vanuit ander programma | |||
Technische wijziging | 9.0 Meerdere | Overige afwijking | |
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. Dekking: Dekking binnen eigen programma |
Exploitatie | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 19.149 | 7.749 | 26.898 | -3.374 | 23.524 |
Baten | 15.530 | 5.365 | 20.895 | -1.173 | 19.722 |
Saldo | -3.619 | -2.384 | -6.003 | 2.201 | -3.802 |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen x €1.000)
Onderwerp | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Prognose afvalbegroting 2023 | Lasten | 203 | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|---|---|---|---|---|---|
Begroting 2023 OD IJsselland (ODIJ) | Lasten | 50 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Basisontwerp verkabeling hoogspanningskabels | Lasten | -260 | 260 | 0 | 0 | 0 |
Subsidie Schone Lucht Akkoord (SLA) Zero-emissie | Lasten | -100 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Tijdelijke regeling specifieke uitkering historische uitgaven II (bodem Spoed) | Lasten | 28 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Tijdelijke regeling specifieke uitkering buitenproportionele opgaven (PFAS) | Lasten | 95 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Energie armoede - Deventer Helpt Isoleren | Lasten | -2.000 | 2.000 | 0 | 0 | 0 |
Zandweerd Stroomt | Lasten | -1.300 | 1.300 | 0 | 0 | 0 |
Exploitatietekort fase 1 Slimwarmtenet | Lasten | 43 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1e Nota van wijziging | Lasten | 0 | 90 | 0 | 0 | 0 |
Technische wijziging | Lasten | -133 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | -3.374 | 3.650 | 0 | 0 | 0 | |
Subsidie Schone Lucht Akkoord (SLA) Zero-emissie | Baten | -100 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Tijdelijke regeling specifieke uitkering historische uitgaven II (bodem Spoed) | Baten | 28 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Tijdelijke regeling specifieke uitkering buitenproportionele opgaven (PFAS) | Baten | 95 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Slim Warmtenet Zandweerd | Baten | 2.016 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Energie armoede - Deventer Helpt Isoleren | Baten | -2.000 | 2.000 | 0 | 0 | 0 |
Zandweerd Stroomt | Baten | -1.300 | 1.300 | 0 | 0 | 0 |
Exploitatietekort fase 1 Slimwarmtenet | Baten | 43 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Technische wijziging | Baten | 43 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | -1.175 | 3.300 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | 2.200 | -350 | 0 | 0 | 0 |
Reserves | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting | 46 | 103 | 150 | 2.034 | 2.183 |
Putting | 935 | 677 | 1.612 | -397 | 1.215 |
Saldo | 889 | 573 | 1.462 | -2.431 | -968 |
Voorzieningen | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven | 0 | 0 | 0 | ||
Inkomsten | 0 | 23 | 23 | ||
Saldo | 0 | 0 | 0 | 23 | 23 |
Investeringen | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven | 0 | 4.803 | 4.803 | 0 | 4.803 |
Inkomsten | 0 | 4.418 | 4.418 | 0 | 4.418 |
Saldo | 0 | -384 | -384 | 0 | -384 |
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
---|---|---|---|---|---|
Milieu en duurzaamheid | Meerjarenbegroting 2023-2026 | 19.149 | 15.530 | -3.619 | |
3e kwartaalrapportage 2022 | 607 | -272 | -879 | ||
4e kwartaalrapportage 2022 | 3.155 | 2.930 | -225 | ||
de Ulebelt toekomstvisie 2030 | 125 | 0 | -125 | ||
1e kwartaalrapportage 2023 | 756 | 183 | -573 | ||
Ambtelijke wijziging | 222 | 222 | 0 | ||
2e kwartaalrapportage 2023 | 2.884 | 2.302 | -582 | ||
Totaal programma | 26.898 | 20.895 | -6.003 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Milieu en duurzaamheid | Meerjarenbegroting 2023-2026 | 46 | 935 | 889 | |
3e kwartaalrapportage 2022 | 0 | 260 | 260 | ||
4e kwartaalrapportage 2022 | 0 | 225 | 225 | ||
1e kwartaalrapportage 2023 | 23 | 0 | -23 | ||
2e kwartaalrapportage 2023 | 80 | 192 | 112 | ||
Totaal programma | 149 | 1.612 | 1.463 | ||
Investeringen (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Milieu en duurzaamheid | 4e kwartaalrapportage 2022 | 4.803 | 4.418 | -385 | |
Totaal programma | 4.803 | 4.418 | -385 |
3e kwartaal
Naam | Taakveld | Voortgang | Stand van zaken | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Slim Warmtenet | 7.4 Milieubeheer | Behoeft aandacht | Zie voor een verdere toelichting de leidraad grote projecten waar Slim Warmtenet Zandweerd is opgenomen. | |||