Het programma omvat de zorg en verantwoordelijkheid voor een goede ruimtelijke ontwikkeling en inrichting van de gemeente, zowel de stad als het platteland inclusief de dorpen en kernen.
Dit gebeurt onder andere door beleidsvoorbereiding en -uitvoering. Daartoe behoren het opstellen van planologisch kaders met een goede ruimtelijke onderbouwing, voor initiatieven uit de samenleving (een bestemmingsplan of een omgevingsvergunning).
In 2024 treedt de Omgevingswet in werking. Deventer heeft inmiddels een mooie voorsprong op andere gemeenten doordat wij al een Omgevingsvisie hebben en een Bestemmingsplan met Verbrede Reikwijdte, het bestemmingsplan Deventer, Stad en Dorpen. Dat laatste gecombineerd met een verordening voor de gehele fysieke leefomgeving. De Omgevingswet gaat grote veranderingen teweegbrengen. We zetten ondanks de uitgestelde wet al flinke stappen om in 2024 overeenkomstig de wet te werken. Voor een flink deel werken we al Omgevingswetproof. De samenleving is daarbij zoveel als mogelijk aan zet. Wij geven vooral de hoofdlijnen, inspirerende ambities, en een set spelregels mee, overeenkomstig onze Omgevingsvisie. De belangen van omwonenden en andere belanghebbende worden in een zorgvuldig participatietraject geborgd. De overheid is daarbij steeds meer de verbinder en bewaker van de spelregels, en dus vooral regisseur, in plaats van zelf de realisator. De gemeente blijft echter wel degene die uiteindelijk beslist op een initiatief, vanuit haar publieke rol en verantwoordelijkheid.
Verder leggen wij via het ruimtelijke spoor vaak de basis voor de realisatie van de doelstellingen van andere beleidsvelden, zoals Bereikbaarheid, Parkeren en Wonen. Wij dragen bij aan goede afspraken met o.a. de corporaties over de volkshuisvesting. We zijn actief richting onze partners om de grote woningbouwopgave te helpen realiseren. Deventer heeft grote ambities uitgesproken om een bijdrage te leveren aan het oplossen van de ‘woningnood’. We onderzoeken hoe en onder welke voorwaarden we tot 2035 11.000 woningen aan de huidige voorraad toe kunnen voegen. We bewaken daarbij de kwaliteit van het landelijk gebied dat zich geconfronteerd ziet met een grote druk op de ruimte, vanwege de vraag naar nieuwe woningen, maar ook door ruimtevragen vanuit de sector zelf, vanuit energie (wind, zon), natuur, water, recreatie etc.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Kwaliteit stad en land
We ontwikkelen en versterken de bestaande, specifieke (ruimtelijke) kwaliteiten van stad en land, zoals onder andere verankerd in de Omgevingsvisie 2019.
Relatie met strategisch doel
Duurzaam Deventer
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Levendig Deventer
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Toelichting
Historie
Historie
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - Bereikbaar Deventer
We verbeteren de bereikbaarheid van Deventer. We beschouwen daartoe opnieuw onze hoofdwegenstructuur op actualiteit en pakken de knelpunten aan. We blijven inzetten op een autoluwe binnenstad en faciliteren daartoe het parkeren aan de randen van de stad. We zetten onze inzet op nieuwe vormen van duurzame mobiliteit voort met extra aandacht voor de fiets, inclusief de stalling daarvan.
Relatie met strategisch doel
Duurzaam Deventer
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Levendig Deventer
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Historie
Historie
Doelstelling - Evenwichtige Woningvoorraad
We zorgen in samenspraak met onze partners voor een evenwichtige woningvoorraad die aansluit op de behoefte in Deventer, zowel naar aantal als naar aard. We zetten daarbij in op een versnelling van de productie, vanwege de grote vraag naar goede woningen. We passen daarbij de principes uit de Omgevingsvisie en de (geactualiseerde) Woonvisie toe. We streven naar evenwichtige wijken en buurten, en benutten bestaande kwaliteiten. Inbreiding gaat voor uitbreiding. We geven verder vorm en inhoud aan het traject Wonen en Voorzieningen, overeenkomstig de vastgestelde Routekaarten.
Relatie met strategisch doel
Duurzaam Deventer
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting
Historie
Historie
Historie
Historie
Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Soort afwijking | |
---|---|---|---|
Omgevingsvergunningen Bouw | 8.3 Wonen en bouwen | Autonome afwijking | |
Als gevolg van de hoeveelheid aanvragen Omgevingsvergunning Bouw moeten we een groter beroep doen op extern ingehuurde medewerkers dan voorzien. We schatten dat in op €400.000 voor de rest van dit jaar. Zo het zich nu laat aanzien, kan dit opgevangen worden uit de meevallende legesinkomsten voor dit jaar. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Kop Handelskade - Publieke kosten | 8.3 Wonen en bouwen | Herschikking | |
Als gevolg van externe ontwikkelingen op het gebied van geluidsmaatregelen en gestegen bouwprijzen hebben we de afgelopen periode overleg gehad met de ontwikkelaar van de Kop Handelskade over de publieke kosten (afkoop parkeren, plankosten en inrichting openbare ruimte). In de bestaande anterieure overeenkomst is afgesproken dat de gemeente €250.000 betaald voor flankerende maatregelen (openbare ruimte) en dat de ontwikkeling de overige publieke kosten betaalt. Door genoemde ontwikkelingen is de bijdrage van de gemeente niet voldoende. Er is aanvullend €400.000 nodig. De totale opgave voor de publieke kosten is nog steeds groter dan €650.000, dus is er nog steeds sprake van (gedeeltelijk) kostenverhaal. Het totaal van €650.000 kan worden gedekt uit reeds beschikbare middelen in de begroting, te weten 50% uit de Woningbouwimpuls middelen en 50% uit de gereserveerde middelen in de reserve Centrumschil (beschikbaar als cofinanciering voor de woningbouwimpuls). De raad wordt nu voorgesteld de begroting voor het jaar 2024-2026 te wijzigen, zodat het college het addendum op de anterieure overeenkomst dit jaar kan vaststellen. Dekking: Dekking vanuit ander programma | |||
Kop Handelskade - Start Bouw | 8.3 Wonen en bouwen | Risico | |
De projectontwikkelaar zal overgaan tot start bouw wanneer zij de beschikking heeft ontvangen van de in oktober aangevraagde subsidie Start Bouw Impuls. De kans is aanwezig dat deze subsidie niet toegekend wordt. Dekking: Dekking (nog) niet van toepassing | |||
Flexwonen | 8.3 Wonen en bouwen | Risico | |
Als we de te onderzoeken locaties niet ontwikkelen krijgen we geen subsidie, terwijl we wel geïnvesteerd hebben. Dekking: Dekking (nog) niet van toepassing | |||
Wet kwaliteitsborging (WKB) | 8.3 Wonen en bouwen | Overige afwijking | |
Vanuit de septembercirculaire 2022 zijn middelen beschikbaar gesteld om de invoering van de Wkb te faciliteren. Deze middelen worden nu toegevoegd aan het programma. Dekking: Dekking vanuit ander programma | |||
Technische wijziging | 9.0 Meerdere | Overige afwijking | |
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. Dekking: Dekking binnen eigen programma |
Exploitatie | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 8.043 | 6.217 | 14.260 | -414 | 13.846 |
Baten | 5.000 | 2.868 | 7.868 | -584 | 7.283 |
Saldo | -3.043 | -3.350 | -6.392 | -170 | -6.563 |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen x €1.000)
Onderwerp | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Omgevingsvergunningen Bouw | Lasten | 400 | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|---|---|---|---|---|---|
Kop Handelskade - Publieke kosten | Lasten | 0 | 650 | 0 | 0 | 0 |
Wet kwaliteitsborging (WKB) | Lasten | 170 | 49 | 49 | 49 | 0 |
Technische wijziging | Lasten | -984 | 999 | 7 | 7 | 7 |
Totaal lasten | -414 | 1.698 | 56 | 56 | 7 | |
Omgevingsvergunningen Bouw | Baten | 400 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Technische wijziging | Baten | -984 | 999 | 7 | 7 | 7 |
Totaal baten | -584 | 999 | 7 | 7 | 7 | |
Saldo | -170 | -699 | -49 | -49 | 0 |
Reserves | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting | 0 | 300 | 300 | 7 | 307 |
Putting | 57 | 1.298 | 1.355 | 7 | 1.362 |
Saldo | 57 | 998 | 1.055 | 0 | 1.055 |
Standenregister
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
---|---|---|---|---|---|
Ruimtelijke ontwikkeling | Meerjarenbegroting 2023-2026 | 8.043 | 5.000 | -3.043 | |
3e kwartaalrapportage 2022 | 2.250 | 0 | -2.250 | ||
4e kwartaalrapportage 2022 | 1.261 | 416 | -845 | ||
Verkoop standpl Stalpaert vd Wielenstraat | 0 | 28 | 28 | 2023-215 | |
Verkoop standpl Zweedsestraat 43 | 0 | 20 | 20 | 2023-408 | |
Verkoop standpl Zweedsetraat 27 en 35 | 0 | 47 | 47 | 2023-422 | |
Verkoop standpl Zweedsetraat 27 en 35 | 0 | 52 | 52 | 2023-265 | |
1e kwartaalrapportage 2023 | 476 | 0 | -476 | ||
Master- en beeldkwaliteitsplan Handelskade | 110 | 0 | -110 | ||
2e kwartaalrapportage 2023 | -103 | 81 | 184 | ||
Locatiekeuze Flexwonen | 2.223 | 2.223 | 0 | ||
Totaal programma | 14.260 | 7.867 | -6.393 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Ruimtelijke ontwikkeling | Meerjarenbegroting 2023-2026 | 0 | 57 | 57 | |
3e kwartaalrapportage 2022 | 152 | 356 | 204 | ||
4e kwartaalrapportage 2022 | 0 | 840 | 840 | ||
Verkoop standpl Stalpaert vd Wielenstraat | 28 | 0 | -28 | 2023-215 | |
Verkoop standpl Zweedsetraat 43 | 20 | 0 | -20 | 2023-408 | |
Verkoop standpl Zweedsetraat 27 en 35 | 52 | 0 | -52 | 2023-265 | |
Verkoop standpl Zweedsetraat 27 en 35 | 47 | 0 | -47 | 2023-322 | |
Master- en beeldkwaliteitsplan Handelskade | 0 | 110 | 110 | ||
2e kwartaalrapportage 2023 | 0 | -8 | -8 | ||
Totaal programma | 299 | 1.355 | 1.056 | ||
Investeringen (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Ruimtelijke ontwikkeling | 4e kwartaalrapportage 2022 | 8 | 0 | -8 | |
Totaal programma | 8 | 0 | -8 |
3e kwartaal
Naam | Taakveld | Voortgang | Stand van zaken | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Aankoop en doorgang Stadshof | 8.1 | Behoeft aandacht | In verband met personele capaciteitstekorten is de prioritering van dit project doorgeschoven naar 2024. Het project zal in 2024 in breder verband worden opgepakt binnen de gebiedsgerichte aanpak centrumschil de Kien. | |||