Dit programma omvat het onderhoud en verbetering van het onderhoud van de openbare ruimte en het uitvoeren van maatregelen voor een betere bereikbaarheid en verkeersmobiliteit, parkeren en de realisatie van nieuwe fysieke infrastructuur. De belangrijkste taken van dit programma zijn het uitvoeren van beheertaken, het veiligheidsonderhoud, het dagelijks - en regulier onderhoud, het groot onderhoud, her- inrichtingen in de openbare ruimte en het exploiteren van het haven- en parkeerbedrijf. Wij regisseren de uitvoering van deze kerntaken. Tegelijkertijd transformeren wij naar een stimulerende, faciliterende en loslatende gemeente, die ruimte biedt aan burgerinitiatief en zelfbeheer.
Naast de zorg voor een (duurzame) instandhouding van de leefomgeving zijn er in de loop der jaren een aantal belangrijke zaken/waarden toegevoegd aan de maatschappelijke betekenis van de openbare ruimte voor de gemeenschap. Deze staan uitgebreid beschreven in de vastgestelde Visie Leefomgeving en worden samengevat in de hieronder genoemde 4 pijlers.
Daarnaast bestaat dit programma uit enkele publiekrechtelijke taken voor onderdelen die aan de openbare ruimte zijn gerelateerd. Dit zijn de ligplekken in de havens, inritten, rioolaansluitingen, verkeersbesluiten, kabels en leidingen en begraafplaatsen.
De verhouding tussen overheid en de samenleving verandert. Voor Deventer is de visie Leefomgeving het uitgangspunt. De visie gaat uit van 4 pijlers:
- Schoon, heel en veilig
- Bewuste inrichting
- Maximaal rendement
- Ruimte voor initiatief
Door het teruglopende investeringsvermogen bij zowel gemeente als partners transformeert de instandhouding van de openbare ruimte naar een meer organische manier van buurtvernieuwing. Wij brengen kleinschalige ontwikkelingen en reguliere beheermaatregelen organisatorisch en financieel onder in één proces.
De actualiteit
Een duidelijke ontwikkeling die wordt waargenomen is dat de gebruiksdruk op de openbare ruimte nog steeds flink aan het toenemen is en dit vraagt extra inspanningen om hier goed grip op te houden. Steeds weer nieuwe maatschappelijke ontwikkelingen en inzichten vragen om een antwoord van de gemeente om hier allemaal op een verantwoorde manier een plek aan te geven. Je kan hierbij denken klimaatverandering, energietransitieopgave, participatie-initiatieven, fitheid/gezondheidsbehoeften, de inclusieve samenleving, nieuwe vormen van mobiliteit maar vooral dat wonen, werken en recreëren allemaal veel meer geïntegreerd wordt in ons dagelijks levenspatroon.
Kortom dit vraagt om een duidelijke regie in die openbare ruimte die een ontwikkelende en faciliterende grondhouding in het beheer van de openbare ruimte nodig heeft. Naast deze houding is het ook onvermijdelijk dat dit een grotere claim gaat leggen op de beschikbare middelen in de komende jaren.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - We bieden ruimte voor initiatief in de leefomgeving om zo een plus toe te voegen aan de leefomgeving
We doen een beroep op inwoners en bedrijfsleven om samen met ons te zorgen voor de kwaliteit van de leefomgeving. (tekst uit het coalitieakkoord)
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Duurzaam Deventer
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
Er zijn jaarlijks talloze initiatieven in de gemeente Deventer waarvan een aanzienlijk deel betrekking heeft op de openbare ruimte. Deels komen deze via het meldsysteem, KCC, Wij-Deventer wijkenbeheer en deels direct bij het programma of het bestuur binnen. Om er voor te zorgen dat deze verzoeken en initiatieven een kort en efficiënt traject binnen de organisatie doorlopen wordt nu een duidelijk podium/locatie gecreëerd binnen de organisatie.Dit gaat ervoor zorgen dat zowel de initiatiefnemers als de betrokken adviseurs en belanghebbenden weten waar alle initiatieven bij elkaar moeten komen. De opzet is vergelijkbaar met de carrousel waar al sinds geruime tijd alle ruimtelijke (bouw) initiatieven bij elkaar komen en beoordeeld worden.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
Er zijn jaarlijks talloze initiatieven in de gemeente Deventer waarvan een aanzienlijk deel betrekking heeft op de openbare ruimte. Deels komen deze via het meldsysteem, KCC, Wij-Deventer wijkenbeheer en deels direct bij het programma of het bestuur binnen. Om er voor te zorgen dat deze verzoeken en initiatieven een kort en efficiënt traject binnen de organisatie doorlopen wordt nu een duidelijk podium/locatie gecreëerd binnen de organisatie.Dit gaat ervoor zorgen dat zowel de initiatiefnemers als de betrokken adviseurs en belanghebbenden weten waar alle initiatieven bij elkaar moeten komen. De opzet is vergelijkbaar met de carrousel waar al sinds geruime tijd alle ruimtelijke (bouw) initiatieven bij elkaar komen en beoordeeld worden.Doelstelling - Sturen op beleving en gedrag
Bij het werken in de leefomgeving krijgt beleving (en gedrag) in de openbare ruimte een zwaar accent naast het maken van economische en sociale verbindingen
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Duurzaam Deventer
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
Het motto voor de binnenstad luidt ; "van place to buy naar place to be"sfeer en beleving in de openbare ruimte van onze binnenstad is belangrijk en daarom gaan we op het gebied van verlichting (lichtleidraad), meubilair en (fiets)voorzieningen door met het verbeteren van de kwaliteit van de leefomgevingmomenteel zijn we dit aan het onderzoeken in het kader van de binnenstadsagendaToelichting 2e kwartaal rapportage 2023
Het motto voor de binnenstad luidt ; "van place to buy naar place to be"sfeer en beleving in de openbare ruimte van onze binnenstad is belangrijk en daarom gaan we op het gebied van verlichting (lichtleidraad), meubilair en (fiets)voorzieningen door met het verbeteren van de kwaliteit van de leefomgevingmomenteel zijn we dit aan het onderzoeken in het kader van de binnenstadsagendaDoelstelling - Bereikbaarheid van Deventer
We zorgen voor een goede (duurzame) bereikbaarheid van Deventer
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Duurzaam Deventer
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Levendig Deventer
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
In verband met de ontwikkelingen in de Binnenstad en in de Centrum schil en de Stadscampus is meer parkeercapaciteit nodig. De aanleg van parkeerplaatsen op deze locatie biedt meer ruimte aan bezoekers, bewoners en bedrijven aan een deel van de Binnenstad.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
In verband met de ontwikkelingen in de Binnenstad en in de Centrum schil en de Stadscampus is meer parkeercapaciteit nodig. De aanleg van parkeerplaatsen op deze locatie biedt meer ruimte aan bezoekers, bewoners en bedrijven aan een deel van de Binnenstad.Doelstelling - Waardering openbare ruimte; het schoon (mooi) heel en veilig houden van de fysieke leefomgeving
We voldoen aan de beeldmeetlatten zoals vastgelegd in de 'Uitvoeringsagenda bij de visie Leefomgeving' (monitoren d.m.v. de maandelijkse schouwresultaten).Inwoners waarderen de openbare ruimte in 2023 gemiddeld met een 6,7. (monitoren met 2-jaarlijks bewonersonderzoek).
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Duurzaam Deventer
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Levendig Deventer
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
De groot-onderhoudsopgave (MJOP-MIND) wordt om de 2 jaar opnieuw opgesteld met een planningshorizon van 4 jaar waarvan 2 jaar hard en 2 jaar zacht wordt geprogrammeerd.De projecten hebben betrekking op diverse producten/taakvelden binnen het programma Leefomgeving en Bereikbaarheid.De technische noodzaak is de aanleiding om onderdelen in te gaan plannen die dan zoveel mogelijk integraal en gecombineerd met andere opgaven worden geprogrammeerd, waarbij tevens direct wordt gekeken naar doorstroming en veiligheid van verkeer en mobiliteit.Bij de aanpak van MJOP-MIND projecten wordt aan de voorkant de scope van de opgave verbreed (buurtagenda-aanpak). Van daaruit wordt bepaald hoe integraal een project wordt ingevuld. Hierbij wordt ook onderzocht of beleidsdoelstellingen van ander domeinen meegenomen kunnen worden.Om deze prestaties waar te kunnen maken op de afgesproken kwaliteitsniveaus is aanvulling nodig van de beschikbare budgetten. Ook in de NKG die binnenkort wordt aangeboden gaan we hier nader op in. Als gevolg van bezuinigingsrondes in het verleden, onevenredige indexatie t.o.v. de marktconjunctuur, beperkt areaal acres zijn deze structurele geleidelijk aan ontstaan. Mede door slim mee te liften met diverse andere projecten en bijvoorbeeld de rioleringsopgaven en door gebruik te maken van subsidies hebben we dit financiële knelpunt jarenlang kunnen beperken en is het ook niet duidelijk zichtbaar geworden dat we eigenlijk structureel geld tekort komen om zaken op tijd te kunnen onderhouden en waar nodig te vervangen. Daarnaast is als gevolg van de ambities op het gebied van o.a. wonen en voorzieningen en de toename van steeds grotere/complexere opgave op het vlak van bereikbaarheid en mobiliteit is er meer budget nodig voor het onderdeel MINDToelichting 2e kwartaal rapportage 2023
De groot-onderhoudsopgave (MJOP-MIND) wordt om de 2 jaar opnieuw opgesteld met een planningshorizon van 4 jaar waarvan 2 jaar hard en 2 jaar zacht wordt geprogrammeerd.De projecten hebben betrekking op diverse producten/taakvelden binnen het programma Leefomgeving en Bereikbaarheid.De technische noodzaak is de aanleiding om onderdelen in te gaan plannen die dan zoveel mogelijk integraal en gecombineerd met andere opgaven worden geprogrammeerd, waarbij tevens direct wordt gekeken naar doorstroming en veiligheid van verkeer en mobiliteit.Bij de aanpak van MJOP-MIND projecten wordt aan de voorkant de scope van de opgave verbreed (buurtagenda-aanpak). Van daaruit wordt bepaald hoe integraal een project wordt ingevuld. Hierbij wordt ook onderzocht of beleidsdoelstellingen van ander domeinen meegenomen kunnen worden.Om deze prestaties waar te kunnen maken op de afgesproken kwaliteitsniveaus is aanvulling nodig van de beschikbare budgetten. Als gevolg van bezuinigingsrondes in het verleden, onevenredige indexatie t.o.v. de marktconjunctuur, beperkt areaal acres zijn deze structurele geleidelijk aan ontstaan. Mede door slim mee te liften met diverse andere projecten en bijvoorbeeld de rioleringsopgaven en door gebruik te maken van subsidies hebben we dit financiële knelpunt jarenlang kunnen beperken en is het ook niet duidelijk zichtbaar geworden dat we eigenlijk structureel geld tekort komen om zaken op tijd te kunnen onderhouden en waar nodig te vervangen. Daarnaast is als gevolg van de ambities op het gebied van o.a. wonen en voorzieningen en de toename van steeds grotere/complexere opgave op het vlak van bereikbaarheid en mobiliteit is er meer budget nodig voor het onderdeel MIND. Bij de voorjaarsnota 2023 is de nota kapitaalgoederen (nkg) vastgesteld waarin extra middelen beschikbaar zijn gesteld.Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
Het regulier of dagelijks onderhoud is deels belegd bij de verbonden partijen als HGB (groen) en CB (reiniging). In de dienstverleningsovereenkomsten (DVO's) wordt dit jaarlijks vastgelegd.Daarnaast zijn er ook contracten, bestekken en overeenkomsten met reguliere marktpartijen en aannemers die bepaalde onderdelen van het dagelijks onderhoud verzorgen, zoals het KOH element-verharding, het asfaltbestek maar ook contracten met betrekking tot openbare verlichting en riolering e.d.Om deze prestaties waar te kunnen maken op de afgesproken kwaliteitsniveaus is aanvulling nodig van de beschikbare budgetten. Ook in de NKG die binnenkort wordt aangeboden gaan we hier op in. Er is momenteel sprake van een structureel financieel knelpunt binnen de onderhoudscontracten op het vlak van het groenonderhoud € 215.000, Reiniging (onkruid) € 150.000, rattenoverlast € 50.000 en bij het regulier onderhoud van de VRI's € 100.000.Daarnaast is er een toename van de kapitaallasten als gevolg van gestegen brandstof- en grondstof-kosten en vertragingen bij de Lebuinuspleinen en die heeft een totale omvang van € 300.000 (dit levert een extra kapitaallast van € 16.000). Bij elkaar een structurele toename van €531.000 binnen het regulier onderhoud van leefomgeving.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
Het regulier of dagelijks onderhoud is deels belegd bij de verbonden partijen als HGB (groen) en CB (reiniging). In de dienstverleningsovereenkomsten (DVO's) wordt dit jaarlijks vastgelegd.Daarnaast zijn er ook contracten, bestekken en overeenkomsten met reguliere marktpartijen en aannemers die bepaalde onderdelen van het dagelijks onderhoud verzorgen, zoals het KOH element-verharding, het asfaltbestek maar ook contracten met betrekking tot openbare verlichting en riolering e.d.Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
Programma Leefomgeving beheert veel kapitaalgoederen. Denk aan wegen, groen, civiele kunstwerken, openbare verlichting e.d. De waarde van de openbare ruimte bedraagt circa € 1,6 miljard. Deze openbare ruimte is voor een groot deel aangelegd met eenmalige middelen (grondexploitaties bij nieuwbouw en subsidies). Er zijn daarbij geen middelen gereserveerd om bij einde levensduur deze openbare ruimte te kunnen vervangen. Op enig moment bereikt deze openbare ruimte, of delen daarvan, onvermijdelijk het einde van haar levensduur en zal dus vervangen moeten worden. Dat betekent logischerwijs dat bij einde levensduur altijd nieuwe middelen gevonden moeten worden om vervanging te kunnen dekken. Periodiek zal dus gekeken moeten worden of de middelen die voor vervanging gereserveerd zijn nog aansluiten bij de opgave. Dat gebeurt in de vorm van een nota kapitaalgoederen. In de nota kapitaalgoederen wordt tevens geanalyseerd of het onderhoudsbudget nog sluitend is op de onderhoudsopgave. De laatste keer dat er structureel een verbinding is gemaakt tussen de beschikbare middelen en de te beheren kapitaalgoederen is zo'n 20 jaar geleden geweest. Door diverse bezuinigingsrondes, indexeringen die geen gelijke tred hielden met de ontwikkelingen in de markt maar zeker ook door het complexer worden van de opgave (denk aan zaken als participatie maar ook aan het complexer worden van technische systemen), sluit het financieel kader voor het onderhouden van de openbare ruimte niet meer aan bij de opgave waar programma Leefomgeving voor gesteld is.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
Programma Leefomgeving beheert veel kapitaalgoederen. Denk aan wegen, groen, civiele kunstwerken, openbare verlichting e.d. De waarde van de openbare ruimte bedraagt circa € 1,6 miljard. Deze openbare ruimte is voor een groot deel aangelegd met eenmalige middelen (grondexploitaties bij nieuwbouw en subsidies). Er zijn daarbij geen middelen gereserveerd om bij einde levensduur deze openbare ruimte te kunnen vervangen. Op enig moment bereikt deze openbare ruimte, of delen daarvan, onvermijdelijk het einde van haar levensduur en zal dus vervangen moeten worden. Dat betekent logischerwijs dat bij einde levensduur altijd nieuwe middelen gevonden moeten worden om vervanging te kunnen dekken. Periodiek zal dus gekeken moeten worden of de middelen die voor vervanging gereserveerd zijn nog aansluiten bij de opgave. Dat gebeurt in de vorm van een nota kapitaalgoederen. In de nota kapitaalgoederen wordt tevens geanalyseerd of het onderhoudsbudget nog sluitend is op de onderhoudsopgave. De laatste keer dat er structureel een verbinding is gemaakt tussen de beschikbare middelen en de te beheren kapitaalgoederen is zo'n 20 jaar geleden geweest. Door diverse bezuinigingsrondes, indexeringen die geen gelijke tred hielden met de ontwikkelingen in de markt maar zeker ook door het complexer worden van de opgave (denk aan zaken als participatie maar ook aan het complexer worden van technische systemen), sluit het financieel kader voor het onderhouden van de openbare ruimte niet meer aan bij de opgave waar programma Leefomgeving voor gesteld is.Doelstelling - Bewuste inrichting afgestemd op de behoefte die past bij de situatie en de huidige tijd (anticiperen op maatschappelijke ontwikkelingen)
Bij het (groot) onderhoud aan de openbare ruimte sturen we niet alleen op de technische toestand van de leefomgeving maar sturen we op een inrichting die past bij de functionele eisen die daar op dit moment aan gesteld worden.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Duurzaam Deventer
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Levendig Deventer
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
Dit betreft een nieuwe opgave voortvloeiend uit het coalitie akkoord. In het coalitieakkoord is €100.000,- beschikbaar gesteld om de binnenstad te vergroenen. Hier wordt in 2023 in samenspraak met SDBM uitvoering aan gegeven. Voordat er fysiek iets op straat gebeurt dient er wel eerst een plan gemaakt te worden waarin staat waar we wat gaan doen om hier inhoud aan te kunnen geven.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
Dit betreft een nieuwe opgave voortvloeiend uit het coalitie akkoord. In het coalitieakkoord is €100.000,- beschikbaar gesteld om de binnenstad te vergroenen. Hier wordt in 2023 in samenspraak met SDBM uitvoering aan gegeven. Voordat er fysiek iets op straat gebeurt dient er wel eerst een plan gemaakt te worden waarin staat waar we wat gaan doen om hier inhoud aan te kunnen geven.Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
In 2021 is het klimaatadaptatieprogramma door ons college vastgesteld. Hierin zit een 35-tal maatregelen. We gaan door met het uitvoering geven aan deze maatregelen.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
In 2021 is het klimaatadaptatieprogramma door ons college vastgesteld. Hierin zit een 35-tal maatregelen. We gaan door met het uitvoering geven aan deze maatregelen.Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Soort afwijking | |
---|---|---|---|
Tegemoetkoming energielasten Circulus | 2.1 Verkeer en vervoer | Knelpunt bestaand beleid | |
Bij de derde kwartaalrapportage 2022 hebben wij u geïnformeerd over het feit dat Circulus voor 2023, als gevolg van de oorlog in Oekraïne, de stijging van de brandstofkosten, bovenop hetgeen begroot is voor 2023, in rekening te willen brengen bij de deelnemende gemeenten voor maximaal €1,7 miljoen. Tijdens de AvA in december 2022 is dit voornemen bekrachtigd. De extra brandstofkosten zijn als voorschot, na rato van de hoogte van de afgenomen dienstverleningsovereenkomst, in rekening gebracht. Voor de dienstverleningsovereenkomst Buitenruimte is €180.000 als voorschot in rekening gebracht. Bij de derde voortgangsrapportage 2023 heeft Circulus aangegeven dat de verwachte stijging lager uit zal vallen dan begroot. Voor de dienstverleningsovereenkomst Buitenruimte worden de werkelijke brandstofkosten geschat op €155.000. Binnen de gemeente Deventer is er budget beschikbaar gesteld voor dekking van stijgende energielasten bij maatschappelijke instellingen. Van de stijgende lasten wordt 75% gedekt. Voorgesteld wordt om, op basis van de verwachte energielasten 2023 ad €155.000, een beroep te doen op de middelen ondersteuning energie maatschappelijke instellingen, in casu €116.250. De resterende 25% (€38.750) dient het programma zelf te dekken. Voor 2023 is dit mogelijk gebleken binnen product Straatreiniging. Dekking: Dekking vanuit ander programma | |||
BTW correctie parkeren | 2.2 Parkeren | Autonome afwijking | |
Naar aanleiding van een fiscale audit is gebleken dat er bij de verhuur van een parkeerterrein de Btw onjuist in rekening is gebracht over de jaren 2018 tot en met 2022. Hierdoor volgt er over deze jaren nog een naheffing van de Belastingdienst voor €35.000. Deze naheffing wordt in 2023 nog opgelegd. Deze naheffing kan gedekt worden uit de reserve parkeren. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Onderdoorgang Tunnel Oostriklaan | 2.1 Verkeer en vervoer | Knelpunt bestaand beleid | |
Hoewel de opening van de onderdoorgang Tunnel Oostriklaan bij station Deventer-Colmschate al in de zomer van 2019 plaatsvond, bevindt het project zich nog steeds in de nazorg- en afrondingsfase. Dit heeft voornamelijk te maken met de afwikkeling van een aantal nog uit te voeren werkzaamheden (zogenoemde restpunten). Recentelijk bleek nog dat er sprake is van scheurvorming op verschillende plekken op het station, waar uit gezamenlijk onderzoek is gebleken dat dit geen acuut gevaar oplevert maar dat er wel aanvullende (voorzorg)maatregelen moeten worden genomen. De uitvoering, realisatie en het financiële risico hiervan ligt bij Prorail. Bij aanvang van het project is contractueel overeengekomen dat de gemeente Deventer een vaste financiële bijdrage levert aan de totstandkoming van het project en dat wanneer de werkelijke kosten het totale projectbudget zullen overstijgen het meerdere voor rekening van de gemeente komt. In de afgelopen jaren zijn we door middel van voortgangsrapportages door Prorail op de hoogte gehouden van de gemaakte projectkosten. Inmiddels is door Prorail aangegeven dat het project einde van dit jaar afgesloten kan gaan worden. Door de forse vertraging van het project zijn de werkelijke kosten hoger uitgevallen dan voorzien. Financiële tegenvallers in de uitvoering van bestaand beleid moeten binnen het programma worden opgevangen. Als deze bijsturing binnen het programma in het lopende begrotingsjaar leidt tot ongewenste aantasting van bestaande prestatie vindt eenmalig dekking plaats uit de algemene middelen. Prorail heeft aangegeven dat zij nog €100.000 in rekening zal gaan brengen over de afgelopen jaren. We hebben, ter voorkoming om vaker bij uw raad terug te moeten komen, besloten om deze overschrijding in een keer te melden. Daar er sprake is van een investering zijn er kapitaallasten aan deze investering verbonden; behorend bij dit bedrag is dat €6.000 (afschrijving in 25 jaar, 2% rente). Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Subsidie project Parallelle Fietsstructuur A1 | 2.1 Verkeer en vervoer | Overige afwijking | |
Bij de Voorjaarsnota 2017 is er een investeringskrediet (€500.000) beschikbaar gesteld voor het project Fietsstructuur A1. Naast dit krediet bestaat de dekking van het project uit een bijdrage (€500.000) vanuit ToekomstBestendigeBedrijvenTereinen (TBBT) en een subsidie (€500.000) vanuit de Provincie. Inmiddels zijn de voorbereidingen gereed en wordt het project in 2024 aanbesteed, uitgevoerd en gerealiseerd. Hierdoor kan de subsidie als bijdrage bij de Provincie Overijssel aangevraagd worden en worden toegevoegd aan het projectbudget. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Energielasten programma Leefomgeving | 2.1 Verkeer en vervoer | Knelpunt bestaand beleid | |
Binnen het programma hebben we te maken met een aantal producten waarin elektriciteit en (stroom)verbruik een grote rol speelt. Denk hierbij aan openbare verlichting, verkeersregelinstallaties (hierna VRI), parkeren en riolering. Hiervoor zijn bij de begroting 2023 middelen beschikbaar gesteld ter dekking van deze stijgingen. Ondanks de extra verkregen middelen zijn deze niet toereikend gebleken op de producten openbare verlichting en VRI. Inzicht in ons verbruik verloopt moeizaam met onze huidige leverancier. Per 1 januari gaan wij over naar een andere leverancier, wij willen dan bij de voorjaarsnota inzichtelijk hebben wat de structurele effecten zijn van het verbruik. Uit recentelijk gemaakte actualisatie richting het einde van het jaar voorzien we op openbare verlichting een tekort van €150.000 en op de VRI's een tekort van €100.000. Financiële tegenvallers in de uitvoering van bestaand beleid moeten binnen het programma worden opgevangen. Als deze bijsturing binnen het programma in het lopende begrotingsjaar leidt tot ongewenste aantasting van bestaande prestaties vindt eenmalig dekking plaats uit de algemene middelen. Bij de begroting 2023 hebben wij eenmalige middelen voor het knelpunt energie opgenomen, deze zetten wij hiervoor in. Dekking: Dekking vanuit ander programma | |||
Aanlegsteiger salonboten Wellekade | 2.1 Verkeer en vervoer | Knelpunt bestaand beleid | |
Bij de eerste kwartaalrapportage 2022 hebben wij u geïnformeerd over de stand van zaken met betrekking tot het project aanlegsteiger salonboten Wellekade, waarbij we extra budget hebben aangevraagd in verband met uitloop van archeologische werkzaamheden en een investering in een stalen buispaal in de IJssel. We hadden gedacht het project eerder af te kunnen ronden maar doordat de externe opdrachtgever geen urgentie heeft gevoerd loopt het project nog steeds. Inmiddels is duidelijk dat de laatste werkzaamheden de komende weken worden afgerond. De archeologische werkzaamheden lopen ook in 2023 nog door. De kosten hiervoor zijn begroot op €40.000. Financiële tegenvallers in de uitvoering van bestaand beleid moeten binnen het programma worden opgevangen. Als deze bijsturing binnen het programma in het lopende begrotingsjaar leidt tot ongewenste aantasting van bestaande prestatie vindt eenmalig dekking plaats uit de algemene middelen. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Vergoeding verpakkingsafval in openbare prullenbakken | 2.1 Verkeer en vervoer | Overige afwijking | |
Het Afvalfonds Verpakkingen betaalt gemeenten en andere gebiedsbeheerders vanaf 1 januari 2023 voor het aandeel verpakkingen in openbare prullenbakken. De vergoeding heeft betrekking op zowel het beheren en ledigen van prullenbakken als de verwerking van het verpakkingsafval. Hierover hebben het Afvalfonds en VNG in het Platform Ketenoptimalisatie een tijdelijke afspraak gemaakt, op basis van een voorstel dat is uitgewerkt door deze partijen en de NVRD. Over 2023 vergoedt het Afvalfonds een bedrag van €0,76 cent per inwoner op basis van het inwoneraantal per 1 januari 2022. Over de hoogte van de vergoeding vanaf 2024 wordt nog onderhandelt tussen de belanghebbenden. Voor gemeente Deventer houdt dit in dat we over 2023 een vergoeding ontvangen van €77.000. Omdat we als gemeente Deventer ter bestrijding van zwerfafval hiervoor kosten maken, welke worden begroot binnen de dienstverleningsovereenkomst Buitenruimte, betreft het een budgetneutrale wijziging. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Budgetoverhevelingen MJOP | 2.1 Verkeer en vervoer | Budgetoverheveling | |
De vertraging op diverse MJOP-projecten maakt dat er budget overgeheveld moet worden van 2023 naar 2024 om de noodzakelijke onderhoudsmaatregelen wel uit te kunnen voeren.
Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Project Hoge Hondstraat | 2.1 Verkeer en vervoer | Knelpunt bestaand beleid | |
Het project Hoge Hondstraat bevindt zich in het laatste stadium van de voorbereidingen waarna over wordt gegaan naar de uitvoering en realisatie; welke naar verwachting in het voorjaar 2024 plaatsvindt. Op basis van een geactualiseerde projectraming is de verwachting dat het project €450.000 hoger uit zal vallen dan hetgeen begroot en beschikbaar is gesteld. Oorzaken hiervan zijn het (onvoorzien) aan moeten brengen van vrijliggende fietspaden voor extra veiligheid van de fietsers, de hoeveelheid te verleggen kabels en leidingen en indexering. Financiële tegenvallers in de uitvoering van bestaand beleid moeten binnen het programma worden opgevangen. Als deze bijsturing binnen het programma in het lopende begrotingsjaar leidt tot ongewenste aantasting van bestaande prestaties vindt eenmalig dekking plaats uit de algemene middelen. Dit project valt onder groot onderhoud, dit betekent geen kapitaallast, maar eenmalige dekking ten laste van de exploitatie. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Parallelle Fietsstructuur A1 | 2.1 Verkeer en vervoer | Knelpunt bestaand beleid | |
Op basis van de bestuursovereenkomst Gebiedsplan A1-zone Deventer (nota 2017-001096) is bij de behandeling van de voorjaarsnota 2017 €500.000 krediet, met bijbehorende kapitaallasten van €28.000, beschikbaar gesteld voor het project Parallelle fietsstructuur A1. Daarnaast ontvangen we cofinanciering (€500.000) vanuit programma Economie alsook een provinciale subsidie van €500.000 (zie ook hetgeen benoemd is in deze rapportage). Het totale projectbudget komt daarmee uit op €1.500.000. Het project is de afgelopen jaren in de vertraging geraakt door de vele benodigde interne en externe overleggen, afstemmingen en toestemmingen met belanghebbenden (2 waterschappen, fietsersbond en verkeerskundigen) over de onderdoorgang bij de Deventerweg, hoe om te gaan met de aanwezige waterkering en stuwen en over het landschappelijk gebied. In de tussenliggende jaren is binnen het project tracé C2 (Brinkweg/v.d. Landeweg, ca. 0.5km) al wel gerealiseerd. Inmiddels bevindt het project zich in het laatste stadium van de voorbereidingsfase om over te gaan naar uitvoering en realisatie welke plaatsvindt in het najaar van 2024. Op basis van een geactualiseerde projectraming is de verwachting dat het project €550.000, met extra bijbehorende kapitaallasten van €28.172 (25 jaar, annuïtair, 2% rente) ingaande vanaf 2025, hoger uit zal gaan vallen. Oorzaken hiervan zijn de forse prijs-, materiaal- en loonstijgingen, het toe moeten passen van andere materialen in dit gebied alsook de aanleg van openbare verlichting. Door een eenmalige storting in de reserve kapitaallasten kunnen de kapitaallasten van €28.172 worden gedekt. Financiële tegenvallers in de uitvoering van bestaand beleid moeten binnen het programma worden opgevangen. Als deze bijsturing binnen het programma in het lopende begrotingsjaar leidt tot ongewenste aantasting van bestaande prestaties vindt eenmalig dekking plaats uit de algemene middelen. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Project vervangen 7 bruggen | 2.1 Verkeer en vervoer | Herschikking | |
Het project vervangen 7 bruggen nadert de afronding. Het blijkt dat het beschikbare krediet uit 2018, als gevolg van forse kosten- en prijsstijgingen, niet toereikend zal zijn om het project binnen het financiële kader af te ronden. Het totale tekort bedraagt circa €200.000. Dekking is gevonden binnen het eigen programma. Voorgesteld wordt om aanvullend investeringsbudget beschikbaar te stellen en de daaruit voortvloeiende kapitaallasten te dekken uit vrijvallende kapitaallasten binnen product civieltechnische kunstwerken (CTKW). Derhalve budgetneutraal. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
1e Nota van wijziging | 9.0 Meerdere | Herschikking | |
De cijfers in de programma’s worden aangepast naar aanleiding van het besluit bij de Begroting 2024 over de voorstellen Nieuw beleid. Zie voor nadere informatie de bijlage. Dekking: Dekking vanuit ander programma | |||
Technische wijziging | 9.0 Meerdere | Overige afwijking | |
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. Dekking: Dekking binnen eigen programma |
Exploitatie | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 40.169 | 8.374 | 48.543 | -396 | 48.147 |
Baten | 15.414 | 761 | 16.175 | 42 | 16.217 |
Saldo | -24.755 | -7.613 | -32.367 | 438 | -31.929 |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen x €1.000)
Onderwerp | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Aanlegsteiger salonboten Wellekade | Lasten | 40 | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|---|---|---|---|---|---|
Budgetoverhevelingen MJOP | Lasten | -879 | 879 | 0 | 0 | 0 |
Onderdoorgang Tunnel Oostriklaan | Lasten | 0 | 6 | 5 | 5 | 5 |
Tegemoetkoming energielasten Circulus | Lasten | 116 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Energielasten programma Leefomgeving | Lasten | 250 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Project Hoge Hondstraat | Lasten | 0 | 450 | 0 | 0 | 0 |
Vergoeding verpakkingsafval in openbare prullenbakken | Lasten | 77 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Parallelle Fietsstructuur A1 | Lasten | 0 | 0 | 28 | 28 | 28 |
1e Nota van wijziging | Lasten | 0 | 865 | 766 | 117 | 237 |
Totaal lasten | -396 | 2.200 | 799 | 150 | 270 | |
BTW correctie parkeren | Baten | -35 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vergoeding verpakkingsafval in openbare prullenbakken | Baten | 77 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 42 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | 438 | -2.200 | -799 | -150 | -270 |
Reserves | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting | 586 | 29 | 616 | 7 | 623 |
Putting | 928 | 4.531 | 5.458 | 35 | 5.493 |
Saldo | 341 | 4.501 | 4.842 | 28 | 4.870 |
Investeringen | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven | 0 | 19.212 | 19.212 | 898 | 20.111 |
Inkomsten | 0 | 469 | 469 | 598 | 1.068 |
Saldo | 0 | -18.743 | -18.743 | -300 | -19.043 |
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
---|---|---|---|---|---|
Leefomgeving | Meerjarenbegroting 2023-2026 | 40.169 | 15.414 | -24.755 | |
3e kwartaalrapportage 2022 | 4.221 | 0 | -4.221 | ||
4e kwartaalrapportage 2022 | 2.629 | 391 | -2.238 | ||
Meerjaren Perspectief Parkeren 2022 | 224 | 0 | -224 | ||
Verkoop standpl Stalpaert vd Wielenstr | 21 | 21 | 0 | 2023-215 | |
1e kwartaalrapportage 2023 | 904 | 88 | -816 | ||
2e kwartaalrapportage 2023 | 376 | 261 | -115 | ||
Herstel Talud onderdoorgang Amstellaan | 250 | 0 | -250 | ||
Totaal programma | 48.794 | 16.175 | -32.619 | ||
Reserves (bedragen x€1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Leefomgeving | Meerjarenbegroting 2023-2026 | 586 | 928 | 342 | |
3e kwartaalrapportage 2022 | 0 | 2.073 | 2.073 | ||
4e kwartaalrapportage 2022 | 0 | 2.238 | 2.238 | ||
Meerjaren Perspectief Parkeren 2022 | 0 | 224 | 224 | ||
1e kwartaalrapportage 2023 | 29 | 71 | 42 | ||
2e kwartalrapportage 2023 | 0 | -75 | -75 | ||
Totaal programma | 615 | 5.459 | 4.844 | ||
Investeringen (bedragen x€1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Leefomgeving | 3e kwartaalrapportage 2022 | 9.617 | 0 | -9.617 | |
4e kwartaalrapportage 2022 | 8.876 | 238 | -8.638 | ||
Totaal programma | 18.493 | 238 | -18.255 |
3e kwartaal
Naam | Taakveld | Voortgang | Stand van zaken | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Brederodelaan | 2.1 | Op koers | Uitvoering start in oktober. | |||
Digitalisering Parkeren | 2.2 | Op koers | Inmiddels is het systeem ingevoerd en beschikken de meeste vergunninghouders over een digitale vergunning. Project is voor dit deel wel afgerond inmiddels. | |||
E&W verbeterslagen sluiscomplex | 2.1 | |||||
Fietspaden Koersenweg/Lage Steenweg | 2.1 | Op koers | Lage Steenweg is uit de programmering genomen. Deze kan met klein onderhoud nog een aantal jaren mee. Uitvoering van fietspad Koersenweg is afgerond. | |||
Fietspaden Rembrandtkade/Vliegend Hert | 2.1 | Behoeft aandacht | Beide projecten lopen vertraging op: | |||
Fietspaden Spanjaardsdijk | 2.1 | Op koers | Aanbesteding 3e kwartaal 2023. Uitvoering wordt, in verband met de samenloop met onderhoud aan de N348, verplaatst naar 2024. | |||
Fietsparkeren Binnenstad | 2.1 | Op koers | Er lopen twee belangrijke sporen; fietsparkeren bij Lamme van Diesenplein en bij Mimik (proefopstelling). De stalling Lamme van Diesenplein is vrijwel gereed en bij Mimik is discussie ontstaan. | |||
Fietsroutes Margijnenenk - Overstichtlaan | 2.1 | Op koers | Project is afgerond | |||
Fietssnelweg Deventer-Zutphen | 2.1 | Op koers | het Voorlopig Ontwerp (VO) wordt op korte termijn ter finale besluitvorming voorgelegd aan de Provinciale Staten van Gelderland en de raden van de gemeente Zutphen, Lochem en Deventer. | |||
Fietsstructuur A1 zone | 2.1 | Op koers | Bestekvoorbereiding loopt en de aanbesteding wordt daarna ingepland. Er zijn nog enkele discussies gaande over de aanleg op de dijk en de aansluitingen op bestaande infrastructuur. | |||
Herinrichting Lebuinuspleinen | 2.1 | Op koers | Het project is in 2022 gerealiseerd. Inmiddels zitten we in de nazorgfase en worden de laatste restpunten afgewikkeld. In verband met vertraging is de verwachting dat eind Q2-2024 alles is afgerond. | |||
Johannes van Vlotenlaan - LBV | 2.1 | |||||
Koerkampsweg | 2.1 | |||||
Omvormen fietspaden | 2.1 | Op koers | Afgerond | |||
Omvorming Langenbergerweg (strokenverh.) | 2.1 | |||||
Pr. Margrietlaan - Bathmen | 2.1 | Op koers | Werk is afgerond. Nog enkele kleine aanpassingen aan de bebording worden in 2023 uitgevoerd. | |||
Project de Braam | 2.1 | Op koers | Project is afgerond!. | |||
Reconstructie Brinkgarage | 2.2 | Op koers | Het werk is technisch klaar, er vindt nog nazorg plaats en de financiële afhandeling wordt afgerond | |||
Reconstructie rotonde Roland Holstlaan | 2.1 | |||||
Riolering en waterhuishouding | 7.2 | Op koers | In de breedte blijven de investeringen wat achter bij de programmering. | |||
Roessinksweg | 2.1 | Op koers | Werk is in uitvoering! Uitvoering groen wordt afgerond in 2024. | |||
Rotonde Westerberg | 2.1 | Op koers | ||||
Schipbeekpad | 2.1 | |||||
Schooldijk | 2.1 | |||||
Siemelinksweg | 2.1 | Op koers | Project is uitgesteld naar 2023 in verband met de samenloop met groot onderhoudswerk aan de N348 door de provincie. Werk is momenteel in uitvoering! | |||
Tunnel Oostriklaan | 2.1 | Op koers | De uitvoering is gereed. De financiële afwikkeling met Prorail nadert zijn einde; zie hiervoor ook hetgeen bij afwijkingen in deze kwartaalrapportage is gemeld. Eind 2023 wordt het project financieel afgerond. | |||
Vervangen houten bruggen | 2.1 | Op koers | Uitvoering is voorzien in 2023. |