De algemene dekkingsmiddelen zijn die inkomsten van de gemeente waar geen directe dienstverlening en/of bestedingsverplichtingen tegen over staat. Het zijn dan ook vrij besteedbare middelen die jaarlijks worden ingezet ter dekking van de uitgaven in de diverse programma’s. Daarnaast betreft het ook de raming onvoorzien en uitgaaf- en inkomstenstelposten die nog niet aan de diverse programma’s zijn toegerekend.
De algemene dekkingsmiddelen bestaan uit:
- De algemene uitkering uit het Gemeentefonds;
- De opbrengsten van de lokale heffingen;
- De opbrengst uit deelnemingen (dividend);
- Financiering;
- Onvoorzien en stelposten
Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Soort afwijking | |
---|---|---|---|
Vennootschapsbelasting | 0.9 Vennootschapsbelasting | Autonome afwijking | |
In afstemming met de Belastingdienst zijn voor de jaren 2016 tot en met 2023 aan de gemeente Deventer aanslagen opgelegd voor de activiteiten ‘reclame in de openbare ruimte’, ‘brandstofverkooppunten’ en ‘grondbedrijf’. De gemeente heeft deze aanslagen betaald om het negatief financieel effect van belastingrente te voorkomen en om een procedure te kunnen starten. Dit kan pas nadat een aanslag is betaald. Voor het grondbedrijf wordt momenteel een analyse Vpb-plicht uitgevoerd. Op basis van deze analyse moet blijken wanneer voor de gemeente Deventer een onderneming ontstaat waarvoor over de positieve resultaten vennootschapsbelasting moet worden afgedragen. Op dit moment is het meerjarig nadelig financieel effect hiervan nog niet bekend. Op basis van de wetgeving zijn ook alle andere activiteiten van de gemeente Deventer onderzocht of sprake is van het drijven van een onderneming. Op basis van dit onderzoek is de gemeente Deventer van mening dat dit niet het geval is. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Overige belastingen | 0.64 Belastingen overige | Autonome afwijking | |
De opbrengst voor terras precario (€25.000) en precario melding inneming openbare gemeentegrond (€80.000) is hoger dan begroot. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Stelpost Lonen en Prijzen 2023 (Begroting 2023 OD IJsselland (ODIJ)) | 0.8 Overige baten en lasten | Autonome afwijking | |
Voor een nadere toelichting zie programma Milieu en Duurzaamheid. Dekking: Dekking vanuit ander programma | |||
Energiecompensatie ondersteuningsfonds | 0.8 Overige baten en lasten | Autonome afwijking | |
Vanwege de sterk gestegen energieprijzen in 2022 is er in de begroting 2023 een eenmalig bedrag ter hoogte van €3 miljoen gereserveerd Met dit bedrag kunnen maatschappelijke instellingen worden ondersteund. Bij de instelling van de regeling was het nog onbekend in hoeverre rijksmaatregelen deze maatschappelijke instellingen financieel zouden ondersteunen. Bij de 1e kwartaalrapportage zijn de vrijgevallen coronamiddelen hieraan toegevoegd, ter hoogte van €1,2 miljoen. De regeling voor energiecompensatie is ingesteld voor 2022 en 2023. De regeling voor 2022 loopt ten einde. Een (beperkt) aantal maatschappelijke instellingen hebben hier een beroep op gedaan, het grootste deel van de aanvragen is toegekend, totaal voor €84.131. Dit omdat het rijk ook deze instellingen heeft gecompenseerd. Daarnaast heeft Circulus hier een beroep op gedaan voor €296.250 (DVO buitenruimte programma Leefomgeving en DVO grondstoffen programma Milieu en duurzaamheid). Totaal wordt de stelpost voor €380.381 aangewend. De verwachting is dat er meer instellingen een beroep op de regeling doen over 2023, een eerste inschatting is circa € 500.000. Voorgesteld wordt om dit bedrag te blijven reserveren. Dit heeft als gevolg dat er €3.319.619 kan vrijvallen. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Septembercirculaire 2023 | 0.7 Algemene uitkeringen | Autonome afwijking | |
De bestendige beleidslijn is dat de uitkomst van de septembercirculaire wordt opgenomen in de derde kwartaalrapportage en wordt betrokken bij de volgende Voorjaarsnota. De ramingen die betrekking hebben op de ontwikkeling van het gemeentefonds worden bijgesteld. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Stelpost lonen en prijzen 2024 en verder | 0.8 Overige baten en lasten | Autonome afwijking | |
Naar aanleiding van de uitkomst van de septembercirculaire en de onderhanden zijnde CAO onderhandelingen is de stelpost voor lonen en prijzen verhoogd. Dit om toekomstige prijs- en loonstijgingen op te vangen. In de raadsmededeling van de septembercirculaire AU is de raad hiervan op de hoogte gebracht. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Stelpost autonome ontwikkelingen | 0.8 Overige baten en lasten | Autonome afwijking | |
In 2023 is de inzet van de stelpost autonome ontwikkelingen niet nodig gebleken. Er kan €1.725.000 vrijvallen. In 2027 wordt de stelpost aangevuld met €360.000 (zie raadsmededeling septembercirculaire). Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Formatie IBL Vastgoed | 0.4 Overhead | Overige afwijking | |
Vanaf 2024 wordt de formatie vakgroep Vastgoed uitgebreid met 1,78fte en wordt er 0,22fte overgeheveld vanuit het contractmanagement stadhuis van team Facilitaire Zaken. Werkzaamheden die voorheen werden uitbesteed aan de managing partner worden vanaf 2024 binnen de eigen organisatie verricht. Dit heeft geen financiële gevolgen, de toerekening van de werkzaamheden van de managing partner aan panden wordt vervangen door de toerekening van eigen personeel. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Budgetoverheveling Energiecompensatie ondersteuningsfonds | 0.8 Overige baten en lasten | Budgetoverheveling | |
De regeling energiecompensatie loopt door in 2024. Maatschappelijke instellingen kunnen dan op basis van het afwegingskader een aanvraag indienen. De inschatting (op basis van aanvragen over 2023) is dat dit voor ruim €500.000 zal zijn. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Formatie project-ondersteuning | 0.4 Overhead | Overige afwijking | |
Bij het team Projecten Realisatie en Ontwikkeling wordt de formatie uitgebreid met 3 fte projectondersteuners. Dekking komt uit het toegenomen aantal projecten. Gezien de projectenportefeuille en de naar verwachting blijvende structurele vraag, kan hiermee in plaats van inhuur en tijdelijke bezetting personeel in vaste dienst worden aangenomen. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Kop Handelskade - Publieke kosten | 0.8 Overige baten en lasten | Herschikking | |
Voor nadere toelichting zie programma Ruimtelijke Ontwikkeling. Dekking: Dekking vanuit ander programma | |||
Rente belastingdienst | 0.5 Treasury | Autonome afwijking | |
Deventer heeft €207.060 belastingrente betaald aan de Belastingdienst vanwege suppletie aangiften en naheffingen VPB. Dit bedrag wordt geput uit de generieke weerstandsreserve. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Stelpost investeringen | 0.8 Overige baten en lasten | Autonome afwijking | |
De stelpost investeringsmiddelen is in 2023 voor €92.141 niet aangewend. Dit bedrag wordt gestort in de reserve gemeentebrede investeringen. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Dotatie voorziening dubieuze debiteuren | 0.8 Overige baten en lasten | Autonome afwijking | |
In 2023 is van de openstaande vorderingen in totaal voor €318.862 oninbaar verklaard. De reden voor het oninbaar verklaren van vorderingen verschilt per debiteur. Over het algemeen betreft het een faillissement dan wel beëindigde bedrijfsactiviteiten, Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP), onvindbare debiteuren of het ontbreken van juridische mogelijkheden. De stand van de voorziening dubieuze debiteuren vóór afboeking van de oninbare vorderingen bedroeg €1.243.679. Na afboeking van de oninbare bedragen van €318.862, resteert een saldo van €924.817. Voor 2023 is de verwachting dat een voorziening van €1.045.951 toereikend is. Dit resulteert in een benodigde dotatie van €212.133. Conform de vastgestelde regels moet deze dotatie worden toegerekend aan de onderdelen van waaruit destijds de opbrengsten zijn geboekt. Dit leidt tot de onderstaande verdeling:
Ultimo 2023 wordt de toereikendheid van de gevormde voorziening dubieuze debiteuren nogmaals beoordeeld. Dit voor de juiste waardering/bepaling van de balanspositie per 31 december 2023. De storting voor huren en pachten werd voorheen gedekt uit de reserve onroerende zaken, onderdeel egalisatie onroerende zaken. Deze reserve is bij de eerste kwartaalrapportage 2023 vrijgevallen ten gunste van de algemene middelen. Daarom wordt voor dit onderdeel nu dekking vanuit de algemene middelen voorgesteld. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Stelpost Verduurzaming eigen vastgoed | 0.8 Overige baten en lasten | Overige afwijking | |
Bij de begroting 2023 zijn er middelen beschikbaar gesteld voor de verduurzaming eigen vastgoed. Voor het jaar 2023 gaat het om een bedrag van €200.000. Het niet bestede deel (€125.000) wordt conform raadsbesluit (2023-441) gestort in de reserve verduurzaming vastgoed. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
OZB | 0.62 OZB niet-woningen | Autonome afwijking | |
De verwachte opbrengst voor de OZB is €300.000 hoger dan begroot. Het voordeel zit met name bij CNW's (courante niet woningen). Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Energielasten programma Leefomgeving | 0.8 Overige baten en lasten | Knelpunt bestaand beleid | |
Voor een nadere toelichting zie programma Leefomgeving. Dekking: Dekking vanuit ander programma | |||
Wet kwaliteitsborging (WKB) | 0.8 Overige baten en lasten | Overige afwijking | |
Voor een nadere toelichting zie programma Ruimtelijke ontwikkeling. Dekking: Dekking vanuit ander programma | |||
1e Nota van wijziging | 9.0 Meerdere | Herschikking | |
De cijfers in de programma’s worden aangepast naar aanleiding van het besluit bij de Begroting 2024 over de voorstellen Nieuw beleid. Zie voor nadere informatie de bijlage. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Technische wijziging | 9.0 Meerdere | Overige afwijking | |
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Robuust rechtbeschermingssysteem | 0.8 Overige baten en lasten | Budgetoverheveling | |
Voor een nadere toelichting zie programma Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Impuls integraal werken | 0.8 Overige baten en lasten | Budgetoverheveling | |
Voor een nadere toelichting zie programma Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Plan van aanpak toekomstbestendige wijken | 0.8 Overige baten en lasten | Knelpunt bestaand beleid | |
Voor een andere toelichting zie programma Meedoen. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Rente op schatkistbankieren | 0.5 Treasury | Overige afwijking | |
Over de eerste drie kwartalen hebben we €800.000 aan rente baten ontvangen op het schatkistbankierensaldo. In de begroting hebben we geen rekening gehouden met deze rente-inkomsten omdat in de begroting financiering nodig was voor onder andere de investeringen. Nu investeringen vertraagd zijn en de inkomsten vanuit het rijk meevallen, is het saldo van het schatkistbankieren vanaf het derde kwartaal weer gestegen tot het niveau hoger dan in het begin van het jaar. Daarnaast is de rentevergoeding gestegen van 0,6% bij het opmaken van de begroting naar 3,9% op dit moment. We verwachten nu een rentebaat van totaal €1,3 miljoen over 2023. Dit betekent dat wij meer rente hebben doorbelast op de taakvelden op begrotingsbasis dan de werkelijke rentelast, ongeveer 37% meer. De BBV verplicht ons dit aan te passen wanneer de afwijking groter is dan 25%. Dit heeft als gevolg dat de omslagrente wordt aangepast van 2,3% naar 1,7%. De lagere toerekening leidt tot voordelen op de programma’s. Per saldo zullen de hogere rentebaten van €1,3 miljoen leiden tot een hoger renteresultaat. Voor- en nadelen op de rente worden verrekend met de Generieke weerstandsreserve. Dekking: Dekking vanuit ander programma | |||
Resultaat 3e kwartaalrapportage | 0.10 Mutaties reserves | Autonome afwijking | |
Het positieve resultaat van de 3e kwartaalrapportage wordt gestort in de Generieke weerstandsreserve. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Energiecompensatie | 0.8 Overige baten en lasten | Knelpunt bestaand beleid | |
Voor een nadere toelichting zie de afwijking Energiecompensatie ondersteuningsfonds Dekking: Dekking vanuit ander programma |
Exploitatie | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 48.819 | -6.351 | 42.467 | -3.380 | 39.087 |
Baten | 284.512 | 7.178 | 291.690 | 4.312 | 296.001 |
Saldo | 235.693 | 13.529 | 249.222 | 7.691 | 256.914 |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen x €1.000)
Onderwerp | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Stelpost lonen en prijzen 2024 en verder | Lasten | 0 | 1.960 | 2.688 | 3.152 | 3.658 |
---|---|---|---|---|---|---|
Budgetoverheveling Energiecompensatie ondersteuningsfonds | Lasten | -500 | 500 | 0 | 0 | 0 |
Stelpost autonome ontwikkelingen | Lasten | -1.725 | 0 | 0 | 0 | 360 |
Stelpost Lonen en Prijzen 2023 (Begroting 2023 OD IJsselland (ODIJ)) | Lasten | -50 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Energiecompensatie ondersteuningsfonds | Lasten | -3.319 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Septembercirculaire 2023 | Lasten | 337 | 601 | 297 | 283 | 263 |
Vennootschapsbelasting | Lasten | 3.820 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stelpost investeringen | Lasten | -92 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dotatie voorziening dubieuze debiteuren | Lasten | 81 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stelpost Verduurzaming eigen vastgoed | Lasten | -125 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rente belastingdienst | Lasten | 207 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Energielasten programma Leefomgeving | Lasten | -250 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Wet kwaliteitsborging (WKB) | Lasten | -170 | -49 | -49 | -49 | 0 |
Robuust rechtbeschermingssysteem | Lasten | -155 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Impuls integraal werken | Lasten | -59 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Plan van aanpak toekomstbestendige wijken | Lasten | -800 | -800 | -800 | -800 | -800 |
Kop Handelskade - Publieke kosten | Lasten | 0 | -325 | 0 | 0 | 0 |
1e Nota van wijziging | Lasten | 0 | -1.955 | -5.715 | -1.015 | -84 |
Technische wijziging | Lasten | -198 | -625 | -325 | -316 | -296 |
Energiecompensatie | Lasten | -380 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | -3.378 | -693 | -3.904 | 1.255 | 3.101 | |
Overige belastingen | Baten | 105 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Septembercirculaire 2023 | Baten | 2.606 | 3.374 | 2.661 | 2.423 | 6.813 |
OZB | Baten | 300 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rente op schatkistbankieren | Baten | 1.300 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 4.311 | 3.374 | 2.661 | 2.423 | 6.813 | |
Saldo | 7.689 | 4.066 | 6.565 | 1.167 | 3.712 |
Reserves | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting | 7.889 | 8.462 | 16.351 | 4.462 | 20.813 |
Putting | 35.860 | 13.079 | 48.938 | 169 | 49.107 |
Saldo | 27.971 | 4.617 | 32.588 | -4.294 | 28.294 |
Voorzieningen | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Inkomsten | 110 | 0 | 110 | 81 | 191 |
Saldo | 110 | 0 | 110 | 81 | 191 |
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
---|---|---|---|---|---|
Algemene dekkingsmiddelen | Meerjarenbegroting 2023-2026 | 48.818 | 284.512 | 235.694 | |
3e kwartaalrapportage 2022 | -3.865 | 1.935 | 5.800 | ||
4e kwartaalrapportage 2022 | 2.133 | 0 | -2.133 | ||
Donatie voor hulp na aardbeving | -100 | 0 | 100 | ||
Afronding definitiefase Burgerweeshuis | -95 | 0 | 95 | ||
Start verkenningsfase Burgerweeshuis en | -400 | 0 | 400 | ||
Krediet investering A1 Truckparking | -6 | 0 | 6 | 2023-49 | |
1e kwartaalrapportage 2023 | -1.810 | -99 | 1.711 | ||
Voorjaarsnota 2023 | 0 | 1.200 | 1.200 | ||
Ambtelijke wijziging | 35 | 0 | -35 | ||
Portefeuillestrategie verduurzaming vastgoed | -75 | 0 | 75 | ||
Begroting 2024 GGD IJsselland | -297 | 0 | 297 | ||
2e kwartaalrapportage 2023 | -1.871 | 4.142 | 6.013 | ||
Totaal programma | 42.467 | 291.690 | 249.223 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Algemene dekkingsmiddelen | Meerjarenbegroting 2023-2026 | 7.889 | 35.860 | 27.971 | |
3e kwartaalrapportage 2022 | 10 | 6.561 | 6.551 | ||
4e kwartaalrapportage 2022 | 0 | 2.133 | 2.133 | ||
1e kwartaalrapportage 2023 | 0 | 3.323 | 3.323 | ||
Voorjaarsnota 2023 | 6.751 | 309 | -6.442 | ||
2e kwartaalrapportage 2023 | 1.700 | 753 | -947 | ||
Totaal programma | 16.350 | 48.939 | 32.589 | ||
Voorzieningen (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Algemene dekkingsmiddelen | Meerjarenbegroting 2023-2026 | 0 | 110 | 110 | |
Totaal programma | 0 | 110 | 110 |